Когато повечето хора чуят Mercedes-Benz, вероятно си представят луксозен SUV или кабриолет с богата finition. В голяма част от света обаче германският автомобилен производител е също толкова известен и със своите товарни автомобили.
Именно затова трилъчевата звезда може да се види върху ванове за доставки и кемпери. На върха на тази категория в САЩ е Mercedes-Benz Sprinter модел 2024 г. – голям ван, сглобяван в Щатите, който се предлага в пътническа и товарна конфигурация. Тук не става дума за луксозна и тиха семейна кола. Макар да има някои познати елементи на Mercedes, които ще обсъдим, това е преди всичко работен инструмент. Прекарахме една седмица в тестове на товарен Sprinter, за да споделим впечатленията си от този голям Benz.
Висока цена
Mercedes-Benz Sprinter 2024 се предлага в изключително голямо разнообразие от конфигурации – с различна височина, дължина, товароносимост и капацитет на теглене. Независимо дали се купува за бизнес, за превоз на пътници или като дом на колела в стил #VanLife, със сигурност ще са необходими допълнителни разходи за персонализация според нуждите.
Най-евтиният товарен Sprinter за 2024 г. струва 49 900 долара, докато пътническият вариант със задни седалки и прозорци започва от 55 800 долара. Комбинираната версия с един ред задни седалки и общ капацитет от пет души е с цена 52 120 долара. Другите големи ванове на пазара са с около 5000 до 9000 долара по-евтини. Стандартното оборудване обаче включва някои полезни екстри. Освен базови удобства като климатик и задължителната камера за заден ход, всеки Sprinter разполага с круиз контрол и безключово стартиране. Повечето други опции се поръчват индивидуално. Например, тестовият автомобил включваше заден електрически контакт (91 долара), сателитно радио (253 долара), дървен под на товарното отделение (418 долара) и допълнителен нагревател (669 долара), които заедно с други добавки увеличиха цената му с над 11 000 долара. Новият изцяло електрически eSprinter е още по-скъп, със стартова цена от 74 181 долара.
Без излишен лукс
Sprinter носи голямата емблема на Mercedes на предната си решетка и още една на огромните си задни врати. С това обаче приликите с луксозния имидж на Benz приключват, особено при базовия тестов модел със сива пластмасова предница и стоманени джанти.
Някои ентусиасти харесват издадения напред преден капак на Sprinter, за разлика от по-плавната линия при Ford Transit или Ram ProMaster. Този дизайнерски избор не предизвиква силни емоции, но ако трябва да се заеме позиция, дизайнът на конкурентите е може би по-сполучлив. Иначе трите вана са доста сходни – високи и тесни утилитарни превозни средства, създадени да максимизират полезното пространство.
Познати елементи на Mercedes в интериора
Отвътре Sprinter е комбинация от изцяло практични основи и неочаквани луксозни акценти от Mercedes. Арматурното табло е от твърда пластмаса, но кръглите вентилационни отвори, прецизните лостчета и инфоразвлекателната система с ясна графика са директно заети от леките автомобили на марката. Това е още по-осезаемо при опционалния 10,3-инчов екран, който запълва голямото табло по-добре от скромния 7-инчов дисплей в тестовия автомобил.
Всеки, който не е управлявал модерен голям ван, ще бъде изумен от видимостта навън. Огромните странични прозорци се спускат ниско, а челното стъкло продължава далеч под горната част на таблото. Това прави маневрирането изключително лесно. Mercedes са се съобразили и с американските предпочитания, като са осигурили множество големи поставки за чаши.
Пътническата версия се предлага в конфигурации с 12 или 15 места.
Изключителна практичност
Повечето ванове Sprinter са товарни и предлагат огромна практичност. За сравнение, Toyota Sienna с дължина 5,18 метра има 2,86 куб. метра товарно пространство. Тестваният Sprinter с дълга база и висок покрив е дълъг 7,37 метра и предлага 15,1 куб. метра обем. Това е разликата между миниван и голям ван.
Разбира се, това пространство е предназначено за монтиране на рафтове или легла. Трябва да се отбележи, че Ford Transit и Ram ProMaster са дори по-високи и по-широки, което е предимство при оборудване на интериора. Sprinter може да тегли до 2270 кг с базовия си двигател или до 3400 кг с по-мощния вариант. Предлага се и задвижване на всички колела за лек офроуд или доставки при зимни условия.
Усещане като при камион
При първия тест на Ford Transit, усещането зад волана беше изненадващо близко до това на обикновен лек автомобил. Управлението е естествено, а возията – сравнително мека. За разлика от него, Sprinter се усеща като голям камион. Шумният дизелов двигател, широкият радиус на завой и твърдата возия ясно напомнят, че управлявате тежкотоварно превозно средство. Все пак, управлението на Sprinter е изключително плавно – детайл, върху който инженерите на Mercedes очевидно са работили усилено.
Sprinter се предлага с два 2,0-литрови четирицилиндрови дизелови двигателя и новото електрическо задвижване. Базовият двигател развива 170 к.с. и 400 Нм въртящ момент, докато по-мощният вариант предлага 211 к.с. и 450 Нм. Тези малки дизелови агрегати обещават по-добър разход на гориво от V6 двигателите на конкурентите, а според мнозина дизелите на Mercedes са изключително издръжливи. Те обаче изискват по-сложна поддръжка, а дизеловото гориво обикновено е по-скъпо. Очаква се новият eSprinter да изминава около 320 км с едно зареждане, което е повече от значително по-евтиния Ford E-Transit.
Sprinter срещу конкуренцията
Основните конкуренти на Sprinter вече бяха споменати. Ford Transit е особено привлекателен със своето приятно управление и ускорение. ProMaster се отличава с изключително малък радиус на завой. И двата модела са по-евтини и предлагат малко повече пространство от Sprinter. Ram обаче се предлага само с предно предаване и отстъпва на Sprinter по отношение на интериорните детайли и плавността на управлението.
Последният голям ван на пазара е остарелият Chevrolet Express и неговият близнак GMC Savana, които са претърпели само незначителни промени от представянето си през 1997 г. Те нямат висок покрив и къса предница като европейските си конкуренти, а в сравнение с тях возията и управлението на Sprinter изглеждат прецизни и полирани. При тях липсват и модерни функции като регулируеми подглавници, сензорни екрани или автоматично аварийно спиране. Въпреки това, те са се доказали като прости, издръжливи машини с най-ниска цена в сегмента.
Създаден да работи
Mercedes описва своите работни ванове като „създадени да работят“. Обещанието е, че по-високата първоначална цена на Sprinter се отплаща с дългогодишна надеждност.
Макар да не можем да гарантираме за това, Sprinter е мощна машина с неочаквани фини детайли като плавното си управление и добре изглеждащата инфоразвлекателна система.
Независимо от причината, която води до избора на голям ван, Sprinter определено заслужава внимание.
Последвайте ни в Google News