Китайският производител на електрически автомобили Xpeng планира да пусне роботаксита през следващата година и представи най-новия си модел хуманоиден робот. Технологичната офанзива на компанията от Гуанджоу отразява тази на ключовия ѝ конкурент Tesla, като по този начин Xpeng се стреми да се позиционира като нещо повече от производител на автомобили.
По време на своето събитие „AI Day“ в сряда, автомобилният производител обяви, че пуска три модела роботаксита. Автомобилите ще използват четири от собствено разработените AI чипове на Xpeng, наречени „Turing“. Компанията твърди, че чиповете осигуряват най-високата комбинирана изчислителна мощ в автомобил в света, достигаща 3 000 TOPS – стандартна мярка в индустрията.
Тези полупроводници захранват второто поколение на модела на Xpeng, наречен „vision-language-action“ (VLA). Този тип AI модели обработват визуални сигнали, което е от ключово значение за приложения като автономни автомобили и роботика.
Alibaba също обяви в сряда, че си партнира с Xpeng в сферата на роботакситата. Сътрудничеството ще се осъществява чрез AutoNavi, дъщерното дружество на гиганта за електронна търговия, което разработва дигитални карти, и неговото приложение Amaps, включващо и портал за споделено пътуване.
Роботаксито на Xpeng разполага с външен дисплей на сенниците, който показва скоростта и друга информация. Компанията заяви, че планира да започне тестове на услугата в Гуанджоу и други китайски градове през следващата година.
Съпрезидентът Брайън Гу е заявил пред CNBC миналата седмица, че роботакситата „в крайна сметка ще се превърнат в глобален феномен“, но ще е необходимо време това да се случи, особено предвид регулациите. През април 2024 г. той е предупредил, че самоуправляващите се таксита няма да се превърнат в значим бизнес в рамките на поне пет години.
По време на групово интервю с репортери в сряда, Гу коментира промяната в позицията си спрямо миналата година. Той заяви, че технологията се развива по-бързо, отколкото са очаквали. Гу отбеляза, че напредъкът в областта на изкуствения интелект и значителното увеличение на изчислителната мощ им дават увереност, че наближават повратна точка за роботакситата.
Стратегията на Xpeng предвижда създаването на две категории автомобили: една за търговски споделени превозни средства и друга за напълно автономни лични автомобили, които могат да бъдат споделяни само в рамките на семейството.
Обявяването на плановете на Xpeng идва в момент, когато китайски компании като Pony.ai, WeRide и Baidu разширяват глобалната си експанзия, след като вече пуснаха самоуправляващи се таксита за обществено ползване в някои части на Китай. Тази година Tesla също стартира своята дългоочаквана програма за роботаксита в части от Тексас.
Хуманоиден робот
Подобно на стремежа на Tesla в областта на хуманоидните роботи, Xpeng представи в сряда и своя собствена версия – роботът Iron от второ поколение. Китайската компания планира да започне масовото му производство през следващата година.
По време на презентацията главният изпълнителен директор Хъ Сяопън омаловажи вероятността хуманоидите скоро да навлязат в домакинствата. Той заяви, че използването им във фабрики е твърде скъпо предвид ниската цена на труда в Китай. Вместо това, според него, роботите първоначално ще се използват като екскурзоводи, търговски асистенти и водачи в офис сгради, като начало в обектите на самата компания.
Той добави, че не знае колко робота ще продаде Xpeng през следващите 10 години, но броят им ще надхвърли този на продадените автомобили.
Хуманоидният робот използва три от AI чиповете „Turing“ на Xpeng и батерия с твърд електролит. Планират се и опции за персонализация на външния вид, като форма на тялото и прическа.
Съпрезидентът на Xpeng, Гу, заяви в сряда, че компанията е разработвала някои технологии преди Tesla, но не ги е популяризирала толкова активно. Той посочи, че от технологична и продуктова гледна точка има прилики с Tesla, но в някои области, като летящи автомобили и хуманоидни роботи, Xpeng вероятно е стартирала по-рано. Компанията действително има разработен продукт за летящ автомобил.
Въпреки това Гу призна, че Tesla се е справила по-добре с популяризирането на своите планове за комерсиализация – нещо, което Xpeng не е правила толкова активно досега.
Последвайте ни в Google News