За първи път от близо две десетилетия изпълнителните директори на Ford, General Motors и Stellantis може отново да седнат заедно пред Конгреса на САЩ. Търговската комисия към Сената призова Джим Фарли от Ford, Мери Бара от GM и Антонио Филоса от Stellantis да дадат показания на 14 януари по време на изслушване, посветено на бъдещето на федералната транспортна политика и достъпността на автомобилите.
По време на срещата ще бъде обсъден и трудният преход към електрически автомобили – тема, която продължава да разделя както политиците, така и производителите. За участие в дискусията е поканен и вицепрезидентът по автомобилно инженерство на Tesla, Ларс Морави, който ще добави гледната точка на компания, фокусирана изцяло върху електрическото задвижване.
Последният път, когато ръководителите на трите гиганта от Детройт се явиха заедно на Капитолийския хълм, беше в края на 2008 г. по време на финансовата криза и преговорите за спасителни заеми. Тогава бъдещето на индустрията изглеждаше несигурно. Днес причините за напрежението са различни, но не по-малко значими.
Защо точно сега?
Сенатор Тед Круз, който е инициатор на изслушването, ще засегне теми като задължителните норми за икономия на гориво и емисии, митата, федералната политика за електрически превозни средства и ценообразуването на новите автомобили. Според Круз срещата е отдавна закъсняла проверка на реалността по отношение на достъпността.
Той заяви, че средната цена на един автомобил се е увеличила повече от два пъти през последното десетилетие, като обвини за това „наложените от правителството скъпи технологии и радикалните екологични регулации“.
Какви са причините за поскъпването?
Безспорно средната продажна цена на нов автомобил днес е доста висока. Данни на Cox Automotive показват, че през септември тя е надхвърлила 50 000 долара. Преди десет години тази стойност е била малко над 30 000 долара. Анализаторите смятат, че промяната се дължи на няколко фактора, които не се ограничават само до регулациите. Инфлацията, митата, по-високите нива на оборудване и навлизането на повече електрически автомобили също играят съществена роля.
Според републиканците политическите промени от по-рано тази година, включително отмяната на федералните изисквания за електромобили, са стъпки към намаляване на цените. Круз обаче твърди, че законодателите трябва да предприемат още по-сериозни мерки. Всичко това се случва в критичен момент за американската автомобилна индустрия.
Дебатът идва в ключов момент, тъй като търговското споразумение между САЩ, Мексико и Канада (USMCA) трябва да бъде подновено или предоговорено до 1 юли. Ако то престане да действа, последиците сами по себе си биха могли да доведат до по-високи цени на автомобилите, независимо от всяко ново законодателство.
Последвайте ни в Google News