Peugeot 5008 (Mk2, 2017–2024) на старо: Ръководство за купувача

Накратко

Peugeot 5008 е отлично доказателство, че производителите на автомобили могат да се преоткриват. Първото поколение беше приемливо в някои отношения, но разочароваше в други, най-вече с качеството на изработка и надеждността – дългогодишни проблеми за марката. Второто поколение на 5008 обаче донесе цялостна промяна с един от най-добрите интериори в сегмента по отношение на комфорт, използваемост и качество на сглобката.

Въпреки че моделът е високо оценен, в сравнителен тест от 2018 г. той отстъпва на SEAT Tarraco и Skoda Kodiaq. Важно е да се отбележи обаче, че изборът на различна спецификация на автомобила би могъл да промени класирането, което доказва колко е важно да се избере правилният 5008 според индивидуалните нужди.

Моделът впечатлява с удобните си седалки, комфортното си возене, огромния интериор и лесната за ползване инфоразвлекателна система с отлично озвучаване. Други силни страни са ангажиращото усещане зад волана, висококачествените материали и дизайнът както отвън, така и отвътре. Това го превръща в един от най-добрите SUV модели на пазара на употребявани автомобили.

История

Оригиналният 5008 (с кодово име T8) се появява в края на 2009 г. Неговият наследник (T87) достига пазара през април 2017 г. с два бензинови двигателя (1.2 PureTech 130 и 1.6 THP 165) и два дизелови варианта. Двигателят 1.6 BlueHDi се предлага във версии със 100 и 120 к.с., докато 2.0 BlueHDi е наличен с мощност 150 и 180 к.с.

Към края на 2017 г. се появява и опция 1.5 BlueHDi със 130 к.с., която първоначално се продава успоредно с 1.6 BlueHDi, но до края на 2018 г. по-големият двигател е спрян от производство. През февруари 2018 г. е представено новото най-високо ниво на оборудване GT Line Premium. През ноември 2020 г. пристига и фейслифт версията на 5008 с по-изострен дизайн, нови цветове, допълнителни системи за подпомагане на водача и стандартно дигитално приборно табло за цялата гама.

Коя версия да изберем?

Дизеловите двигатели предлагат комбинация от мощност и икономичност. Най-мощният 2.0 BlueHDi със 180 к.с. е изключително динамичен, но и по-малките агрегати се справят добре. Бензиновият 1.2-литров двигател е достатъчно мощен, а 1.6 THP предлага значително повече тяга, но и по-висок разход на гориво.

Базовото ниво на оборудване Active включва 8-инчов сензорен екран, задни сензори за паркиране, DAB радио, двузонов климатроник, автоматични фарове и чистачки, както и 17-инчови лети джанти. Включени са също Apple CarPlay и Android Auto.

Ниво Allure добавя предни сензори за паркиране и камера за заден ход, затъмнени стъкла, тапицерия от частична синтетична кожа, навигация, гласов контрол и 18-инчови джанти. Версията GT Line се отличава с черен таван, а GT Line Premium включва безключов достъп, отопляеми предни седалки с функция за масаж, панорамен стъклен покрив и 19-инчови джанти.

Алтернативи на Peugeot 5008

Може би най-близкият съперник на 5008 е собственият му събрат Peugeot 3008, който предлага същите качества, но в по-малък, петместен пакет. Ако седемте места не са задължителни, 3008 е модел, който си заслужава да бъде разгледан. Ако обаче се нуждаете от всички тези седалки, Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace и SEAT Tarraco са отличен избор благодарение на своите просторни и практични интериори, ефективни двигатели и добра динамика на пътя.

За какво да внимаваме

Резервна гума
Всички версии на 5008 с двигател 2.0 BlueHDi са оборудвани с ремонтен комплект за гуми, докато всички останали модели разполагат с резервна гума тип „патерица“.

Теглене
Версията 5008 2.0 BlueHDi с автоматична скоростна кутия EAT8 печели награда в своя клас на Tow Car Awards 2018 с капацитет на теглене от 1800 кг. Повечето други варианти на 5008 обаче са с капацитет между 1200 и 1400 кг.

Система „Stop/Start“
Някои собственици споделят, че постоянното използване на системата „Stop/Start“ може да съкрати живота на 12-волтовия акумулатор. Системата няма да работи правилно, ако акумулаторът не е в отлично състояние.

Емисии
Няма причина за притеснение относно достъпа до зони с ниски емисии, тъй като всеки дизелов двигател в гамата на 5008 отговаря на стандарта Евро 6.

Често срещани проблеми
Регистрирани са няколко сервизни акции за различни проблеми, но основната надеждност на добре поддържан 5008 е добра. Има данни за електрически неизправности, затова проверете функции като механизма за отваряне на багажника, заключването на вратите и инфоразвлекателната система.

Интериор

Ако търсите арматурно табло с нестандартен дизайн, 5008 ще отговори на очакванията с оригиналната си концепция, малкия волан, висококачествените материали и удобната ергономия. Всички версии на 5008 се предлагат със седем места, а пространството в купето е добро, въпреки че третият ред е най-подходящ за деца. Пространството за главите на средния ред е ограничено, ако автомобилът е оборудван с панорамен покрив.

Товарният капацитет също е отличен. При сгънати втори и трети ред седалки на разположение са 2150 литра. Обемът намалява до 780 литра при използване на средния ред и до 167 литра, когато и най-задният ред седалки е вдигнат.

Разходи за поддръжка

Всички версии на 5008 изискват сервизно обслужване на всеки 12 месеца или 25 000 км по график, който редува малко, основно, малко и голямо обслужване. Оторизираните сервизи на Peugeot предлагат два варианта за обслужване: с оригинални компоненти или с алтернативни части (Eurorepar), което се отразява на крайната цена.

Разходи за обслужване

При основно обслужване цените за дизеловите версии са около 830 лв. или 700 лв., в зависимост от сервиза. За трицилиндровите бензинови двигатели сумите са около 900 лв. или 760 лв., а за автомобилите с четирицилиндров бензинов мотор – около 940 лв. или 830 лв.

Спирачната течност се сменя на всеки две години срещу приблизително 150 лв. Двигателите 1.6 THP и 1.5 BlueHDi са с ангренажна верига. За разлика от тях, ангренажният ремък на моторите 1.2 PureTech, 1.6 BlueHDi и 2.0 BlueHDi трябва да се сменя на всеки 10 години или 180 000 км. Цената на тази процедура е около 1280 лв. с оригинални части или 1010 лв. с алтернативни.

Сервизни акции

Досега Peugeot е обявявал дузина сервизни акции за 5008 (Mk2). Първата е от октомври 2017 г. заради протриване на окабеляването на стартера. Дефектни части, които биха могли да доведат до повреда на двигателя, налагат акция през декември 2017 г., а два месеца по-късно следва нова кампания заради потенциални течове на гориво. През юли 2018 г. са проведени две акции – една заради дефектен софтуер, който може да причини прегряване и повреда на двигателя, и друга заради течове на масло.

Проблем с разхлабване на болтовете на колелата води до сервизна акция през ноември 2018 г. През 2019 г. следват три кампании, свързани с проблеми в окабеляването, филтрите за твърди частици и лошо закрепени резервни гуми. През 2020 г. са обявени още три акции заради недобре закрепени тегличи, софтуерен проблем, водещ до блокиране на инжектора за урея, и отново дефектни филтри за твърди частици.

Удовлетвореност на собствениците

Въпреки че 5008 никога не е участвал самостоятелно в проучванията за удовлетвореност, много сходният модел 3008 заема първо място в класацията за нови автомобили през 2018 г., преди да се класира на седмо място през следващата година и да се изкачи отново до втора позиция през 2020 г. Също толкова окуражаващ е фактът, че Peugeot заема 11-о място (от 30 участници) в проучването за марки през 2021 г., изпреварвайки Volkswagen, Nissan, SEAT, както и Mercedes, Audi и BMW.

Второто поколение на Peugeot 5008 продължава да изглежда свежо

Моделът е трансформиран от стандартен MPV в SUV с динамичен дизайн, който предлага впечатляващ интериор, гъвкавост със седем места и изключително спокоен и комфортен ход.

Peugeot 5008 е добър избор с бензинов двигател, но дизеловата версия със средно ниво на оборудване изглежда най-разумният вариант за повечето купувачи. Тя е достатъчно пъргава, за да се справи с пълния капацитет от пътници и техния багаж, предлага впечатляваща икономия и е сравнително рафинирана. Липсата на plug-in хибридна опция може да отблъсне корпоративните клиенти, но като семеен автомобил моделът има малко недостатъци.

Двигатели, динамика и пътно поведение

Peugeot 5008 не предлага толкова директно управление като Skoda Kodiaq, но този семеен SUV осигурява много висок комфорт. По-мекото окачване и дългото междуосие позволяват на автомобила да поглъща с лекота неравностите по настилката. Тази мекота обаче не е за сметка на контрола върху каросерията, тъй като движенията ѝ остават овладени и плавни.

Все пак, по-мекото окачване има и своя недостатък – Peugeot се накланя в завоите повече от конкуренти като SEAT Tarraco. Малкият волан улеснява бързото завиване, което може да наруши баланса на автомобила. Въпреки това, сцеплението е на добро ниво, предвид отстъпките в полза на комфорта.

В гамата на 5008 се използват две автоматични скоростни кутии, като и двете са добри варианти. Осемстепенният EAT8, използван при 1.2 PureTech и 1.5 BlueHDi, е класически автоматик с хидротрансформатор. Той е плавен, но не осигурява бързите смени на предавките, характерни за трансмисиите с двоен съединител в Kodiaq или Tarraco. Версията 1.2 Hybrid използва скоростна кутия с двоен съединител, в която е вграден електромотор, позволяващ на автомобила да се движи само на ток за кратки разстояния. На базата на опита с този двигател в по-малкия Peugeot 3008, може да се очаква безпроблемно превключване между електрически и бензинов режим при ниски скорости.

Моделът не се предлага със задвижване на четирите колела, но някои версии разполагат с гуми за кал и сняг и система „Grip Control“ – усъвършенстван контрол на сцеплението, който може да работи индивидуално върху задвижващите колела, за да увеличи максимално сцеплението.

Ускорение от 0 до 100 км/ч и максимална скорост

Гамата от двигатели на 5008 е сходна с тази на 3008 и включва бензинов 1.2 PureTech със 130 к.с., 1.2 Hybrid със 134 к.с. и дизелов 1.5 BlueHDi със 130 к.с.

Голям седемместен SUV с 1,2-литров трицилиндров бензинов двигател може да звучи като рецепта за бавно придвижване, но турбокомпресорът на агрегата помага за постигането на максимален въртящ момент от 230 Нм при едва 1750 об/мин. Това означава, че 5008 предлага доста прилична динамика. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема разумните 10,2 секунди.

Разход на гориво и CO2 емисии

Допълнителната мощност на 1,2-литровия хибриден двигател със 134 к.с. не успява да компенсира добавените 120 кг от хибридната система и батериите. В резултат на това ускорението отнема малко повече време – 10,4 секунди.

Ако икономията на гориво е приоритет, то най-подходящият Peugeot 5008 е дизеловият 1.5 BlueHDi 130. Той е най-икономичният от гамата с официален разход по WLTP от 4,4 л/100 км.

Хибридната версия 1.2 Hybrid е почти толкова икономична с разход от 4,41 л/100 км. При модела 3008, оборудван със същия двигател, беше отчетен реален разход от 5,2 л/100 км, така че може да се очаква по-големият 5008 да постигне поне 5,9 л/100 км в реални условия. Този показател може да е дори по-добър при предимно градско шофиране, където електрическият режим се използва максимално. Очаква се 5008 да бъде по-икономичен от еквивалентните SEAT Tarraco и Skoda Kodiaq, тъй като и двата модела имат по-високи официални данни за разход.

Ако бюджетът е ограничен и изборът е насочен към чисто бензинов двигател, вариантът 1.2 PureTech 130 е достоен избор. Официалният му разход е 5,1 л/100 км, което би трябвало да се равнява на малко над 6 л/100 км при нормално шофиране. Освен това, хибридната версия е със значителна надценка спрямо базовия 1.2, което се равнява на сериозно количество гориво за типичен тригодишен период на собственост. Поради това е нужна преценка дали по-ниският разход на хибрида си заслужава по-високата първоначална инвестиция, особено при малък годишен пробег.

Интериорен дизайн и технологии

Второто поколение на 5008 е коренно различно от своя предшественик, като Peugeot препозиционира автомобила като пълноразмерен седемместен SUV, за да отговори на нарастващото пазарно търсене.

Като част от тази трансформация, автомобилът преминава към мащабируемата платформа EMP2, която е в основата на по-малкия 3008 и модели на сестринската марка Citroen, като например C5 Aircross.

Изправената радиаторна решетка, детайлните фарове и стопове, силно наклоненото предно стъкло, повишеният пътен просвет и скритите задни колони придават на 5008 отличителен външен вид, който е сходен с този на 3008. Автомобили като Skoda Kodiaq имат по-традиционен дизайн, но 5008 определено притежава характерен стил, а фейслифтът от 2020 г. внесе допълнителни стилистични промени, за да освежи визията.

В интериора новините са добри, тъй като 5008 споделя същото висококачествено купе като 3008. Арматурното табло обгръща водача и включва инфоразвлекателната система на Peugeot – 8-инчов сензорен екран за базовото ниво на оборудване Active и по-голям 10-инчов екран за всички останали версии.

С изключение на някои по-нискокачествени материали в долната част на вратите и неудобното управление на климатика през сензорния екран, интериорът на 5008 е сред най-добрите в класа си. Той е атрактивен и същевременно функционален – всичко, което може да се желае от седемместен автомобил.

Навигация, аудио и инфоразвлекателна система

12,3-инчовото приборно табло и централният сензорен екран на инфоразвлекателната система изглеждат ефектно, като всички модели разполагат с Apple CarPlay и Android Auto. От средното ниво на оборудване Allure нагоре е включена сателитна навигация с шестмесечни актуализации на живо, предоставящи информация за трафика в реално време, търсене на обекти в района и прогноза за времето.

Обновеният 5008 въведе по-голям 10-инчов сензорен екран, като предишният 8-инчов дисплей вече се монтира само в базовото ниво Active. Новата система използва до голяма степен същия интерфейс, но екранът е по-голям и с по-висока резолюция. Той реагира сравнително бързо, но не се зарежда толкова бързо, колкото би било желателно.

Системата обаче има недостатък, породен от отказа на Peugeot да използва физически бутони за управление на климатика. Добавянето на големи панели от двете страни на екрана за показване на настройките за температура изглежда като лошо решение. Тези панели не могат да бъдат минимизирани, което намалява размера на изображението от камерата за заден ход и то не е толкова ясно, колкото би могло да бъде. Това създава усещане за евтино изпълнение в иначе специално изглеждащия интериор. В предната част има USB порт, но пътниците на втория ред получават два допълнителни порта само при ниво на оборудване GT.

Практичност, комфорт и багажно пространство

Peugeot 5008 е седемместен автомобил, така че ако са необходими само пет места, може да се спестят средства с избора на по-евтиния Peugeot 3008.

Има достатъчно място за комфортно пътуване на петима възрастни, а още двама могат да се поберат на третия ред при по-къси пътувания, подобно на пространството, което се намира в Skoda Kodiaq.

Видимостта определено не е най-силната страна на 5008, тъй като екстериорният дизайн е довел до множество „слепи“ зони отзад. Поради тази причина си струва да се обмисли най-високото ниво на оборудване GT, което включва система за следене на мъртвата точка, предупреждаваща за приближаващи автомобили. Задното стъкло също е малко и се усеща далечно, така че 5008 не е най-лесният за паркиране автомобил в своя клас. Задните сензори за паркиране и камерите, които са стандартни, са от съществено значение при маневриране на заден ход.

Позицията на шофиране е добра и позволява видимост към приборите над волана, за разлика от i-Cockpit конфигурацията в някои по-стари модели на Peugeot. Седалките са качествени и удобни, а видимостта напред е добра. Всеки 5008 е стандартно оборудван с LED фарове, а от ниво Allure нагоре се добавя и асистент за автоматични дълги светлини.

Размери

5008 е с дължина малко над 4 641 мм и широчина 1 844 мм (2 098 мм с огледалата), което означава, че е малко по-малък от Kodiaq. Той е и малко по-нисък – 1 646 мм. Междуосието на Peugeot е по-дълго от това на Skoda – 2 840 мм, въпреки че пространството за краката и в двата автомобила е изобилно. Skoda предлага повече пространство за главите на задните седалки, особено ако 5008 е оборудван с панорамен покрив.

Пространство за пътниците

Средният ред седалки отличава 5008 от най-близките му конкуренти, защото там са разположени три индивидуални седалки, всяка със система за закрепване на детски столчета Isofix. Те се плъзгат и накланят за максимален комфорт. Благодарение на дългото междуосие и плоския под, пространството за коленете е огромно. Единствената забележка е, че основата на седалките е твърда при по-дълги пътувания.

Пространството за главите също е добро, въпреки че панорамният покрив (стандартен за GT Line Premium) отнема част от него за пътника на средната седалка.

Достъпът до третия ред е по-лесен в сравнение със седемместния Kodiaq, тъй като средният ред се плъзга по-напред. Най-задните седалки са предназначени предимно за деца, но възрастни могат да седнат там, стига редът пред тях да е изтеглен напред. И двете седалки се сгъват в пода, когато не се използват, и са покрити с повдигащи се панели, които улесняват плъзгането на по-дълги предмети. Седалките от втория ред също се сгъват до равен под.

Ако е необходимо повече място за съхранение под пода, седалките от третия ред могат да бъдат премахнати.

Багажно пространство

Със седем разгънати седалки, 5008 предлага багажно пространство от едва 166 литра. Kodiaq има малко повече обем в тази конфигурация, докато Nissan X-Trail е доста ограничен.

Когато третият ред седалки е сгънат, Peugeot 5008 предоставя 952 литра, което е значително повече от 720-те литра на Kodiaq. Задните седалки могат да бъдат и напълно премахнати (те са сравнително леки в сравнение с някои конкуренти), което осигурява огромен обем от 1 060 литра.

При сгънат втори ред седалки, 5008 разполага с 2 150 литра пространство, което също надминава капацитета на Kodiaq от 2 065 литра.

Тези показатели са впечатляващи и означават, че 5008 е един от най-просторните автомобили в своя клас.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации