2026 г. се очертава като битка за продажбите в САЩ между GM и Toyota

Може би сте изпитали разочарование през 2021 г., когато General Motors – най-големият автомобилен производител в света в продължение на 77 години – продаде по-малко автомобили на родния си пазар от Toyota. Японският гигант се справи по-добре с проблемите във веригата на доставки, докато светът се бореше с глобалната пандемия от COVID.

В Детройт вече не наричат GM, Ford и Stellantis „Голямата тройка“, тъй като те отстъпиха значителен пазарен дял на Toyota, Honda, Nissan, Hyundai, Kia, Subaru и няколко европейски производители.

GM загуби короната по продажби в САЩ през 2021 г., но си я върна

Докато продажбите на марките от Детройт на вътрешния пазар намаляват, базираните в чужбина производители отбелязват експоненциален растеж през последните 40 години. Те изградиха нови заводи за сглобяване на автомобили, предимно в южните щати, където инженери от цял свят вече наричат градове като Чатануга, Нашвил, Тъскалуса и Монтгомъри свой втори дом. Тези заводи се оказаха жизненоважни за компенсиране на митата, въведени от администрацията на Тръмп.

General Motors си върна първото място по продажби в САЩ през 2022, 2023 и 2024 г., а комфортната преднина от близо 300 000 автомобила до септември подсказва, че концернът ще спечели титлата отново и тази година.

Toyota залага на хибриди, докато GM пуска електрически автомобили

Но какво ще се случи през 2026 г.? Може ли GM да запази лидерството си, докато се справя с митата, възхода на Toyota с популярните ѝ хибриди и забавящия се пазар на изцяло електрически автомобили, след като през последните пет години усилено насочваше продуктовата си гама в тази посока?

През 1955 г. General Motors държеше 58% от американския пазар на автомобили. Днес ситуацията е коренно различна, а битката за лидерска позиция се води основно с Toyota.

Стефани Бринли, анализатор в S&P Global Mobility, заяви, че разликата между GM и Toyota може да намалее през следващата година, но по няколко причини, които не са свързани единствено с липсата на хибридни предложения от страна на GM. Според нея настоящите прогнози сочат, че GM ще запази лидерската си позиция по продажби в САЩ, въпреки че разликата вероятно ще варира. Бринли отбеляза, че преднината на GM пред Toyota за първите три тримесечия е с 30 000 бройки по-голяма в сравнение със същия период на 2023 г.

Въпреки това Бринли признава спада на GM през последните 25 години. Тя посочи, че обемът на продажбите на компанията през 2023 г. е бил 2,7 милиона автомобила в сравнение с 4,9 милиона през 2000 г. С насищането на американския пазар пазарният дял на GM от години е под 20%, докато в миналото е надхвърлял 50%.

Марката Toyota отново изпреварва Chevrolet

Ако се разгледат продажбите на луксозните марки, Cadillac и Buick заедно са реализирали 289 464 автомобила до края на септември, изпреварвайки Lexus с около 19 000 бройки. Покупките в края на годината обаче могат да наклонят везните в полза на всяка от страните.

Наблюдават се и други интересни тенденции в продажбите, които предвещават сериозна битка през 2026 г. Например, Toyota се представя изключително силно със своите хибриди, отчитайки ръст от 28% до близо 900 000 автомобила от началото на годината, включително 100 000 хибрида Lexus и малък брой електрически модели.

Хибридите на GM пристигат през 2027 г.

В същото време единственият хибриден модел, който GM продава тази година, е Chevrolet Corvette E-Ray – впечатляващ, но скъп и с много малък производствен обем. Американският концерн обещава нови плъгин хибриди през 2027 г., но остава въпросът дали те ще се появят навреме, за да отнемат от доминацията на Toyota в този сегмент.

Със своите конкурентни изцяло електрически луксозни кросоувъри Cadillac е в добра позиция, ако този сегмент от пазара се възстанови. Подобен сценарий е възможен при рязко покачване на цените на горивата.

В очакване на годишните резултати

От друга страна, настоящата ситуация е изключително благоприятна както за Toyota, така и за Lexus. Ако купувачите на луксозни автомобили в САЩ започнат да се ориентират все по-масово към хибриди, Lexus ще пожъне още по-големи успехи.

Когато календарната година приключи и данните за продажбите за 2025 г. бъдат обобщени в началото на януари, ще има по-ясна представа как вероятно ще се развие пазарът за двата автомобилни гиганта през 2026 г.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации