Jaguar знае, че новият ѝ курс е шокиращ, но връщане назад няма

Разговор с управляващия директор на компанията за радикалната промяна, напускането на ключови дизайнери и прехода към изцяло електрическо бъдеще.

Имахме много въпроси за Роудън Глоувър, управляващия директор на Jaguar. Искахме да го попитаме как легендарната британска марка се справя с противоречивия си рестарт, напускането на дългогодишни таланти в дизайна и прехода към производство единствено на премиум електрически автомобили в момент, когато търсенето им изглежда далеч по-несигурно отпреди година.

Техническите проблеми с видеоконферентната връзка обаче се оказаха пречка. След десет минути чакане и няколко неуспешни опита, най-накрая успяхме да се свържем. Първите думи на Глоувър бяха едновременно извинителни и показателни за ситуацията. „Мрежата ни изглежда е в режим на изчакване. Трябва да бъдете поканен, за да влезете“, каза той с усмивка, която можеше да се тълкува и като стискане на зъби.

Цялата случка изглеждаше като метафора за борбите, с които Jaguar се сблъсква през последната година, особено след тежките кибератаки, които наскоро парализираха дейността на компанията за шест седмици.

Трудното ново начало

След като Jaguar затвори последната си неуспешна глава, в която се опитваше да подражава на германските производители с тяхната широка гама от модели и обран стил, 90-годишната марка така и не успя да си поеме дъх. Новата дизайнерска философия на компанията, представена с концептуалния модел Type 00 преди година, е рязка, брутална и изглежда недовършена, дори когато се види на живо.

Новата корпоративна идентичност, представена в розови нюанси, предизвика остри реакции. След това дойдоха и кибератаките. В наши дни Jaguar няма много сигурни основи, на които да стъпи. През 2010-те години компанията пусна редица спортни седани, кросоувъри и спортни коли, с които се опита да се конкурира по обем на продажбите с BMW и Mercedes-Benz. Макар и впечатляващи, тези усилия се провалиха и основната печалба в групата Jaguar Land Rover идваше от втората марка.

Междувременно Jaguar похарчи над 600 милиона долара за нов електрически XJ, само за да отмени проекта точно преди финалната права. Така след години на спад, фалстартове и напускане на ръководни кадри, компанията направи огромен залог: прекратяване на всички съществуващи модели и преминаване към по-скъпи електрически автомобили. Връщане назад, както правят много производители, запазвайки бензиновите двигатели по-дълго, вече не е опция. А провалът също не изглежда като възможност.

Всичко или нищо: Новата стратегия

С наближаването на своята стогодишнина, това може да е последният шанс за Jaguar. Първият автомобил, който марката ще пусне на новата си изцяло електрическа платформа, е флагмански модел, който определено не попада в най-популярния SUV сегмент. С кодово име X900, това е спортен четириврат седан с дълъг преден капак, мощност от 1000 к.с., пробег от около 640 км и начална цена от около 120 000 долара.

Глоувър изглежда решен да превърне всеки недостатък в предимство. Той заяви, че в етапа, в който се намира компанията, иска да подчертае само плюсовете и не се притеснява от негативните коментари. Според него това не е масов автомобил и не е нужно да се харесва на всекиго. При тази цена изборът се прави по желание, а не по необходимост. Затова предизвикателството пред Jaguar е същото като преди година – как да направят този автомобил най-желания на пазара.

Той беше категоричен, че автомобилът ще бъде пуснат на пазара, когато е готов – когато са уверени в качеството и знаят, че ще отговори на всички изисквания. „Ще се появи, когато е готов. Нито ден по-рано, нито ден по-късно“, добави Глоувър.

Без компромиси с бъдещето

Дали това означава отлагане на електрическите планове, както направиха много луксозни производители през последната година с надеждата, че пазарът ще се промени? Впечатлението е, че Глоувър и Jaguar не само искат да продължат напред, но и да бъдат възприети като лидери в тази посока.

„Не искам да седя и да чакам пазара. Защото ние вече казахме, че до известна степен се опитваме да създадем пазара“, заяви той убедено. Глоувър допълни, че около тях се случват много неща в екологичен, политически и всякакъв друг план, но въпреки всичко, те искат да създадат автомобил, който преди всичко е Jaguar и предизвиква емоционална реакция у хората.

Изглежда Jaguar определено е успял да предизвика силна реакция. Дали обаче тя ще е от типа, който кара потенциалните клиенти да купуват, тепърва предстои да видим.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации