Системата има редица плюсове, но не е подходяща за начинаещи шофьори
Системата 4х4 или задвижването на четири колела има много плюсове. Феновете й най-вероятно ще ви кажат, че вече не им се кара кола само с предно или само със задно предаване, тъй като 4х4 е много по-удобно. Трябва обаче да изясним – това важи, ако шофьорът има много опит зад гърба си. При начинаещи системата не се препоръчва. Шофирането на такъв тип автомобил си има специфики и само опитният шофьор би могъл да ги овладее добре.
През 80-те години на 20 век 4х4 се свързва само с определени МПС, най-вече джипове и камиони. От Audi бяха пионерите на внедряването на такъв тип система и в леките коли.
Оказа се, че задвижването на всички колела едновременно дава възможност за най-ефективното използване на мощността на мотора във всеки режим на каране. Освен това, друг плюс на задвижването на всички колела е, че осигурява на осигури на колите повече стабилност при завиване наляво или надясно.
През зимата, 4х4 автомобилите са по-стабилни, при каране на лед или сняг.
Това обаче може да се окаже и недостатък, защото някои шофьори се доверяват изцяло на задвижването и спират да бъдат достатъчно бдителни на пътя. Естествено, че това е голяма грешка. Каквото и да е задвижването, са важни и други неща, като например състоянието на гумите и качествата на шофьора.
Сега нека се върнем на това защо за неопитните шофьори е трудно да карат кола 4х4. Ако колата поднесе и нямате достатъчно рутина в такава ситуация, доста по-трудно ще излезете, ако колата е със задвижване на четири колела.
Освен това, този тип задвижване тежи повече, трансмисията вдига повече шум, а разходът на гориво е по-скъп, тоест определено излиза по-скъпо. И не говорим само за горивото. Самото обслужване и ремонтите също излизат повече.
А знаете ли, че превозни средства с 4х4 задвижване е имало още преди появата на двигателя с вътрешно горене. Английските парни машини от 19 век са именно с такова задвижване, колкото и странно да звучи.
Британският изобретател и инженер Джоузеф Диплок е първият, който патентова системата. Той обаче така и не създава кола, а ползва откритието си само за трактори.