Прекарването на няколко минути за постепенно охлаждане на двигателя е начин да предотвратите механични проблеми.

В суматохата на ежедневието е обичайно шофьорите да изключват двигателя на колата си веднага след достигане на крайната си цел. Без да обмислят ефектите, които това действие може да има върху производителността и дълготрайността на превозното средство. Въпреки, че може да изглежда като безобидна практика, внезапното изключване на двигателя, особено след дълго или високоскоростно шофиране, може да доведе до значителни проблеми, особено при превозни средства с двигатели с турбокомпресор. Разбирането на причините зад тази препоръка може да ви помогне да се грижите по-добре за вашия автомобил и да избегнете скъпи ремонти в бъдеще.

Двигател и температура: деликатна връзка

Автомобилните двигатели, особено тези с турбо, работят при изключително високи температури. По време на шофиране двигателят и турбото генерират значително количество топлина, а двигателното масло играе решаваща роля в смазването и охлаждането на неговите компоненти. Когато колата работи, маслото циркулира постоянно и поддържа температурата под контрол и така предотвратява прегряването на вътрешните части.

Проблемът възниква, когато двигателят се изключи веднага след спиране на автомобила. В този момент потокът на масло спира внезапно и компонентите на двигателя, които са все още изключително горещи, остават без подходяща защита. По-специално, турбокомпресорите, които работят при температури, много по-високи от останалата част от двигателя, могат да изпитат затруднения. Когато останалото масло в турбото прегрее и се превърне в карбонизиран остатък, може да запуши каналите за смазване, да влоши работата на двигателя и с течение на времето да причини трайна повреда.

За да избегнете тези проблеми, препоръчително е да оставите двигателя да работи една или две минути след спиране на автомобила. Позволявайки на охладителната система и маслото да продължат да циркулират и да разсейват топлината постепенно. Този период на празен ход е особено важен, ако пътуването е било дълго, ако колата е карана с висока скорост или ако колата е била подложена на значително натоварване, като изкачване на стръмни участъци или тежък товар.

Това допълнително време позволява на двигателя да достигне по-безопасна температура, преди да бъде изключен, като по този начин предпазва вътрешните компоненти от прегряване и предотвратява карбонизацията на маслото в турбото.

Въпреки, че може да изглежда като прост детайл, тази практика може да направи огромна разлика в живота на двигателя и цялостната работа на автомобила.

Превозни средства с турбо двигатели

Двигателите с турбокомпресор, все по-често срещани в съвременните автомобили поради своята ефективност и мощност, са особено чувствителни към внезапни температурни промени. Турбодвигателите работят при много високо налягане и температура, което ги прави уязвими, ако не се охладят правилно. Много съвременни превозни средства са оборудвани със системи за охлаждане след работа, които позволяват на маслото или охлаждащата течност да продължат да циркулират известно време след изключване на двигателя. Въпреки, че тези системи са полезни, те не елиминират напълно необходимостта двигателя да работи на празен ход, за няколко минути, преди изключване, особено след натоварващо пътуване.

 

Източник :La Razon

Абонирай се
Уведомете за
guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
Виж всички коментари

Подобни публикации