Aston Martin DB12: Супер гранд турер с душа на спортист

Aston Martin DB12 е автомобил, който съчетава лукса на гран турер с динамиката на екзотичен спортен модел. Предлаган като купе с две врати и кабриолет Volante, DB12 наследи DB11 през 2024 г. Той носи със себе си обновена интерпретация на класическия дизайн с дълъг преден капак и къса задна част, по-луксозен интериор и преработен V8 двигател с два турбокомпресора. Агрегатът генерира 680 к.с. и позволява достигането на 325 км/ч. Шасито също е подобрено, а инфоразвлекателната система е станала значително по-интуитивна.

Базовите цени започват от около 250 000 долара, но с добавянето на типичните за марката опции, като специалния цвят Q Provenance Seychelles Blue и карбоново-керамичните спирачки на тестовия автомобил, крайната цена лесно може да надхвърли 350 000 долара.

В гамата на Aston Martin моделът DB12 се позиционира между по-компактния и достъпен Vantage и по-скъпия Vanquish, задвижван от V12 двигател.

Конкуренцията в този ексклузивен сегмент не е голяма, но включва модели като Bentley Continental GT, Porsche 911 Turbo, Mercedes-AMG SL и Ferrari Roma. В по-високия клас конкуренти са собственият Vanquish V12 на Aston Martin и Ferrari 12Cilindri.

Сърце от Mercedes-AMG

Под предния капак на DB12 не работи традиционният за Aston Martin V12 двигател, а 4.0-литров V8 с два турбокомпресора, произведен от Mercedes-AMG. Същият агрегат задвижва по-малкото купе Vantage и по-тежкия SUV модел DBX. За нуждите на DB12 обаче инженерите на Aston Martin са го настроили да развива 680 к.с. при 6000 об/мин и 800 Нм въртящ момент в широкия диапазон между 2750 и 6000 об/мин. Двигателят е свързан с осемстепенна автоматична скоростна кутия ZF, монтирана отзад, посредством кардан от въглеродни влакна. Това разположение осигурява на DB12 изненадващо балансирано разпределение на теглото.

Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема впечатляващите 3.6 секунди. Макар че на пазара има електрически автомобили, които могат да постигнат подобни резултати, DB12 предлага усещане за механично съвършенство и завладяващ звук, напомнящ за състезателните болиди.

Макар новият DB12 да е бърз при потегляне, още по-вълнуващо е как големите турбокомпресори и агресивните настройки на 4.0-литровия V8 разгръщат пълната си мощ над 3000 об/мин, чак до достигането на максималните 7000 об/мин.

За такъв мощен автомобил, разходът на гориво е по-добър от очакваното – официално около 15.7 л/100 км в града, 10.7 л/100 км извънградско и 13.8 л/100 км комбинирано. В съчетание с големия 78-литров резервоар, това осигурява пробег от над 560 км, което е отлично постижение за автомобил, способен да достигне максимална скорост от 325 км/ч.

Гранд туризмо от най-висок клас

Интериорът на DB12 е очаквано разкошен. Преобладава ръчно обшитата кожа по арматурното табло, конзолата, вратите и седалките, комбинирана с акценти от черен пиано лак, полиран алуминий и опционални карбонови елементи. Амбиентното осветление с възможност за избор на цвят създава уютна атмосфера при нощни пътувания.

Пред водача е разположен 10.25-инчов дигитален инструментален панел с възможност за персонализация. Той е допълнен от комбинация от физически бутони и въртящи се селектори на централната конзола за често използвани функции. Сред тях са контролери за температурата на водача и пасажера, скоростта на вентилатора и силата на звука на аудиосистемата. Бутонът за стартиране на двигателя служи и за избор на режими на шофиране, а отделни бутони позволяват бърза промяна на твърдостта на амортисьорите и интензивността на звука от изпускателната система.

Това намалява нуждата от преминаване през разсейващи менюта за достъп до цифровите контроли на централния 10,25-инчов дисплей.

Удобството при пътуване се допълва от отворена ниша за съхранение под конзолата с безжично зарядно за телефон, електрически регулируем по височина и дълбочина волан, двузонов автоматичен климатик и двойни поставки за чаши.

Скроени по мярка

Предните седалки на DB12 обгръщат тялото като ръкавица, като осигуряват опора на водача и пътника до него на правилните места, докато същевременно предлагат комфорт за дълги пътувания. Покрити с мека полуанилинова кожа, отопляемите „комфортни“ седалки имат капитонирани централни секции и се регулират електрически в 12 посоки с памет за три позиции. От Aston Martin са преместили бутоните за настройка на седалките отстрани на централната конзола, където са лесно видими и достъпни.

Нова инфоразвлекателна система

DB12 модел 2025 г. се отказва от предишната система, разработена от Mercedes-Benz за DB11, в полза на нова, създадена изцяло от Aston Martin. Въпреки че 10,25-инчовият сензорен екран на инфоразвлекателната система не е сред най-големите на пазара, той е с перфектен размер за уютния интериор на автомобила и е леснодостъпен както за водача, така и за пътника. Стандартната аудиосистема е с 11 високоговорителя и мощност 390 вата. Като опция се предлага впечатляваща система Bowers & Wilkins с 15 високоговорителя и мощност 1170 вата. Разбира се, стереоуредбата може да бъде изключена, за да се насладите на плътния рев на V8 двигателя с два турбокомпресора.

И двете системи включват навигация, безжична съвместимост с Apple CarPlay и Android Auto, гласови команди с фраза за активиране „Aston“ или „Hey, Aston“ и два USB порта.

Удобството на конфигурация 2+2

В купето на DB12 има две луксозно изработени, но малки задни седалки с триточкови колани. Поради силно скосената линия на покрива и близостта на предните седалки, тези места са по-подходящи за чанта за лаптоп, куфарче или добре обезопасен малък домашен любимец. DB12 е единственото купе на Aston Martin, което предлага тази 2+2 конфигурация, тъй като по-малкият Vantage и по-големият Vanquish са двуместни. За стандартите на GT автомобилите, багажникът на DB12 с обем около 263 литра е сравнително щедър и може лесно да побере два стандартни куфара за пътуване.

Безопасност и асистиращи системи

DB12 е оборудван с богат набор от технологии за безопасност и модерни системи за подпомагане на водача (ADAS), включително предни, странични и таванни въздушни възглавници. В автомобил, способен да развива толкова високи скорости, стандартното оборудване включва системи като предупреждение за напускане на лентата, асистент за поддържане на лентата, предупреждение за челен сблъсък с автоматично аварийно спиране и разпознаване на пътни знаци. Адаптивният круиз контрол вече разполага с функция за адаптиране към ограниченията на скоростта и асистент за смяна на лентата. Въпреки ограничената видимост назад, асистентите за следене на сляпата зона и за напречен трафик отзад, както и системата от камери с 360-градусов обзор, осигуряват допълнително спокойствие.

Автомобилът няма оценки за безопасност от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) или от Застрахователния институт за пътна безопасност (IIHS). Тези организации не провеждат тестове на луксозни автомобили, произвеждани в ограничени серии.

Гуми и спирачки от най-висок клас

Великолепните автомобили заслужават великолепни гуми. DB12 е оборудван със сериозни летни гуми Michelin Pilot Sport S5 с размери 275/35ZR21 отпред и 325/30ZR21 отзад, които осигуряват отлично сцепление. Тези гуми включват и специална пяна за намаляване на шума, която е изненадващо ефективна при потискане на шума от пътя. Като опция се предлагат и зимни гуми, въпреки че е малко вероятно собствениците да използват своя автомобил за над четвърт милион долара при лоши метеорологични условия. Предлагат се и карбоново-керамични спирачни дискове, които са по-устойчиви на деформация при високи скорости или състезателно шофиране, но са свързани със значително доплащане.

Поведение на пътя

На пътя жизненото, но добре балансирано задвижване осигурява неизчерпаем запас от мощност и въртящ момент в широк оборотен диапазон. Това се допълва от впечатляващ контрол на сцеплението, който позволява уверено шофиране дори при по-високи скорости. Изключително твърдата конструкция на каросерията означава, че действията на водача се предават прецизно към шасито, което води до усещане за директна връзка с волана. Като цяло DB12 се възползва от балансирано и неутрално шаси и мощни спирачки, които се дозират лесно. Динамичното разпределение на въртящия момент изостря реакциите на волана, а електронният диференциал позволява ранно подаване на газ при излизане от завой, без риск от дестабилизиране на задната част. В стандартния си режим адаптивното окачване осигурява изненадващо комфортна возия. Като цяло, DB12 е спокоен и стабилен при висока скорост, което го прави идеален за дълги пътешествия.

Лукс и епична мощ

Само го погледнете. Aston Martin DB12 приковава погледите, дори когато е в покой. И това е преди да чуете плътния тътен на V8 двигателя на автомобила с мощност 671 к.с.

Сред избираемите режими на шофиране, GT е настройката по подразбиране и най-добрият избор за повечето ситуации. Той осигурява първокласен баланс между прецизност на управлението и комфорт на возене. Режимите Sport и Sport+ втвърдяват амортисьорите и изострят динамичните реакции, а настройката Wet омекотява реакцията на газта и подобрява контрола при условия с ниско сцепление.

Индивидуалният режим позволява на водача да настрои реакцията на газта, смяната на предавките, твърдостта на амортисьорите и усилието на волана според личните си предпочитания.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации