Нова британска компания, свързана с разработчици на суперавтомобили, смята, че е намерила решение на един от най-големите проблеми в света на електрическите автомобили – ефективното охлаждане на батериите за постигане на максимална скорост на зареждане.
Стартъп компанията Hydrohertz, ръководена от инженер с опит в McLaren, Singer Design и Land Rover, е създала технология, която може да превърне дългите спирания за зареждане в минало. Новата система за охлаждане на батериите може да увеличи пробега и да намали времето за зареждане с почти 70%.
По-интелигентно управление на температурата
Технологията се нарича Dectravalve и представлява интелигентен и компактен управляващ модул. Вместо да третира целия пакет батерии като един общ компонент, системата прецизно управлява температурата на всяка отделна секция. Това означава, че всяка клетка се поддържа при оптимална температура, като се избягват прегряващи зони, неефективно охлаждане и термично ограничаване на мощността.
В резултат на това зареждането от 10% до 80%, което обикновено отнема около 30 минути при 400-волтов електромобил дори на най-бързата DC станция, може да бъде намалено до едва 10 минути. Това време е все още малко по-дълго от зареждането на автомобил с бензин, но разликата вече е незначителна.
По-бързото зареждане не е единственото предимство. Тъй като Dectravalve поддържа целия пакет батерии в оптимален температурен диапазон по всяко време, а не само по време на зареждане, Hydrohertz твърди, че технологията може да увеличи реалния пробег с до 10%. Това би могло да добави между 50 и 65 км към автономността на автомобила. Други ползи включват удължен живот на батерията и намален риск от неконтролируемо прегряване.
Какво показват данните
Hydrohertz е тествала своята система със 100 кВч LFP батерия, а резултатите са впечатляващи. Най-нагорещената клетка е останала под 44,5°C, като температурната разлика в целия пакет е била едва 2,6°C. За сравнение, повечето съвременни системи показват разлики от 12°C или повече, което принуждава зарядните станции да намалят мощността си, след като температурата надхвърли 50°C. Поддържането на перфектен температурен баланс обаче позволява на батерията безопасно да приема максимална мощност до самия край на процеса.
Пряк път към по-добри електромобили
Системата е проектирана да работи с всякакъв тип батерии, независимо от техния химичен състав, както със сегашни, така и с бъдещи технологии. Това я прави много по-евтино решение от разработването на изцяло нов пакет батерии от нулата. Технологията може да се окаже привлекателна за производителите на автомобили, които искат да подобрят производителността на съществуващите си модели, вместо да инвестират огромни средства в батерии с твърдотелен електролит.
Пол Арксдън, главен изпълнителен директор на Hydrohertz, заяви, че автомобилната индустрия отдавна очаква батерийните технологии да настигнат потребителските очаквания, но напредъкът е бавен и скъп. Той обясни, че разработката на нов химичен състав може да отнеме десетилетие и да изисква милиарди инвестиции. Според него компанията е възприела различен подход, който позволява на автомобилните производители да предлагат по-добри и по-практични електромобили още сега, без да се налага да чакат следващото поколение батерийни технологии.
Последвайте ни в Google News