Преди да пробвам Jump Space, не знаех какво да очаквам освен видяното в трейлърите. Радвам се обаче, че дадох шанс на това рядко бижу, защото се оказа страхотно приключение. Играта все още не е напълно изпипана, но ключовият елемент е, че поддържа съвместна игра с до четирима души. И тъй като е в „ранен достъп“, може да стане само по-добра.
Какво представлява Jump Space?
И така, какво всъщност е Jump Space, преди позната като Jump Ship? Това е сравнително прямолинейно кооперативно PvE (играч срещу среда) космическо приключение, което включва изследване, битки и събиране на различни предмети и ресурси.
Геймплеят следва предвидим, но приятен цикъл. Всичко започва с избор на мисия, която осигурява материали за подобрения и други нужди. След това играчите пилотират своя кораб до целевата зона, като понякога се сблъскват с доста опасни врагове. Трудността не е за подценяване, така че е добре да сте в най-добрата си форма.
След като стигнат до местоназначението, играчите се потапят в космически съоръжения или плаващи останки, само за да се изправят пред нови опасности, докато събират необходимите материали. Красотата на Jump Space е, че екипът зад нея очевидно е работил със страст, правейки всеки аспект от приключението толкова забавен, колкото бихте се надявали.
Удовлетворение и очарователни недостатъци
Почти всичко носи удовлетворение – от пилотирането на космическия кораб, скачането и летенето в космоса, до стрелбата, използването на кука за придвижване, изработването на предмети, подобренията и персонализирането, управлението на енергийната мрежа на кораба, наблюдаването на малкия дрон-помощник в действие, сътрудничеството със съотборници, събирането на предмети или изпълнението на мисии.
Въпреки това, колкото и добре да звучи, не всичко е толкова изпипано, колкото би трябвало. Това е напълно разбираемо, тъй като играта все още е в ранен достъп. Един такъв пример беше първият NPC (персонаж, управляван от компютъра), който срещнах. Още от самото начало усетих, че нещо с гласовата му игра не е наред.
Звучеше странно подобно на изпълнението на Томи Уайзо в култовата класика „Стаята“. Нивото на актьорска игра напомняше за известната му реплика: „Не съм я удрял, не е вярно! Не съм я удрял! Не съм! О, здравей, Марк.“ Първоначално не знаех дали да го критикувам, или просто да се изсмея на глас.
След кратко проучване става ясно, че разработчиците открито признават, че все още използват гласове, генерирани от изкуствен интелект, при определени обстоятелства. По-конкретно, те заявиха, че използват предварително генерирано клониране на глас и синтезирана реч там, където това има творчески смисъл, като обещават, че временните записи ще бъдат заменени с истинска гласова актьорска игра с напредването на разработката.
Сериозни липси в графичните настройки
Графиката изглежда солидно, но не става дума за фотореализъм от нивото на Death Stranding 2. Това обаче не е и необходимо. Артистичният стил е това, което наистина впечатлява, и неведнъж се улавях да се възхищавам на красотата на космоса.
Осветлението върши отлична работа, за да направи визията правдоподобна, така че в това отношение нямам реални оплаквания. Звуковият дизайн също е доста добър, въпреки че на места му липсва малко завършеност. Отново, тъй като играта е все още в ранен етап на разработка, това не е сериозен проблем.
В момента тя е достъпна само за PC и Xbox. Официалната ѝ страница в Steam показва, че за минималните системни изисквания, тоест за игра при 1080p с 30 кадъра в секунда, са необходими поне 16 GB RAM, 30 GB дисково пространство, процесор AMD Ryzen 5 2600X или Intel Core i5-8600K и видеокарта NVIDIA GeForce GTX 1070 с 8 GB VRAM.
Препоръчителните спецификации, предназначени за игра при 1080p с 60 кадъра в секунда, изискват същото количество дисково пространство и RAM, но процесорът трябва да бъде поне AMD Ryzen 7 5800X или Intel Core i7-12700, в комбинация с NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti с 8 GB VRAM или по-добра.
Моята конфигурация включва 32 GB DDR5 RAM, процесор Intel Core i9-13900K и видеокарта NVIDIA GeForce RTX 4080. Играх на монитор с резолюция 1440p, като средната ми честота на кадрите беше около 150. Въпреки това, производителността можеше да бъде много по-добра, ако играта предлагаше повече контрол върху графичните настройки.
Като за начало, опциите за графика са изключително ограничени. Получавате възможности само за обща резолюция, зрително поле, резолюция на текстурите, anti-aliasing, ниво на детайлност, V-Sync, ограничение на кадрите и мащабиране на резолюцията чрез TAA, FSR или Nvidia DLSS. Освен тези, нямате почти никакъв контрол върху това как играта изглежда или работи.
Проблемът с липсата на графични настройки е, че играта не се възползва напълно от мощните видеокарти при по-ниски резолюции като 1080p или 1440p, оставяйки много неизползвана производителност. На моята RTX 4080 например, натоварването на графичния процесор варираше между 50% и 80%, като през повечето време се задържаше около 70%.
Когато превключих на другия си 4K монитор, играта наистина използваше цялата мощ на видеокартата, но това все още не беше идеално. Макар това да спестява малко от сметката за ток, е неприятно да се вижда как толкова много потенциал остава неизползван. За играчи с монитори с висока честота на опресняване това обезсмисля инвестицията в скъпа конфигурация. Напълно осъзнавам, че играта е в ранен достъп и че това са проблеми на „първия свят“, но в света на видеоигрите те са част от реалността.
Правилният подход към ранния достъп
Тъй като все още е в ранен достъп (Early Access) и ще остане така за дълго време, играта не е завършена откъм съдържание. В момента Глава 1: Коалицията на съпротивата предоставя девет типа мисии, повече от петдесет игрални сектора, четири отключващи се галактически региона, два кораба за пилотиране, двадесет и шест корабни компонента, осем оръжия за играча, шестнадесет вида вражески кораби и единадесет вида наземни врагове.
Глава 2: Атира отвръща на удара е планирана за първото тримесечие на 2026 г. и обещава безкраен режим, ново оръжие, търговци в хангара, оръжия за близък бой, офлайн поддръжка, преработка на корабните щитове, повече сектори с модификатори, разширена история, нов кораб, подобрения на робота-помощник, повече компоненти и артефакти, система за черти на играча, движение с плъзгане, нови врагове, фото режим и още типове мисии.
Глава 3: Тайните на Телмари ще включва ново оръжие, допълнителни сектори, изглед от първо лице за пилота, обновен скенер, повече елементи от историята и типове мисии, гласов чат, още един кораб, варианти на оръжия, врагове и наземен бос. Накрая, всичко, което знаем за Глава 4, е, че се нарича Сърцето на покварата, но това е всичко.
Разработчиците от Keepsake Games вършат фантастична работа, като пускат Jump Space в състояние, което позволява на играчите да се включат в проекта още от самото начало срещу цена от малко под двадесет долара. Цената ще се увеличава с времето с добавянето на ново съдържание, като финалната версия вероятно ще струва около 30 долара. Един от проблемите на много съвременни игри е, че издателите и разработчиците влагат твърде много пари в продукция, само за да доставят завършен продукт, който не успява да намери своята аудитория.
Sony се превърна в експерт в скъпите неуспешни експерименти с игри като Concord и Destruction AllStars. И двете бяха добре изпипани, но игнорираха това, което играчите всъщност искаха. В контраст, подходът на Jump Space да изгражда играта заедно с играчите и да се вслушва в тяхната обратна връзка е интелигентен начин да се избегнат типичните капани на големите студиа, създадени от прекалено високо самочувствие, което просто отказва да чуе аудиторията си.
Заключение
От само себе си се разбира, че Jump Space на Keepsake Games е изпълнена с потенциал. Ако финалната версия достигне до всички конзоли, включително Nintendo Switch 2, убеден съм, че ще изгради прекрасна общност, подобно на Everspace.
Ранен достъп с голям потенциал
Техническите аспекти, като например графичните настройки, все още не са напълно изпипани. Въпреки това геймплеят е твърде увлекателен, за да бъде пропуснато това космическо приключение на цена от 20 долара.
Макар че играта предлага добро преживяване и в самостоятелен режим, тя е още по-добра, когато изследвате галактиката заедно с няколко съотборници. Използването на контролер също не е препоръчително. Заглавието все още има някои дребни проблеми и управлението с мишка и клавиатура работи по-добре.
Тъй като това е издание в ранен достъп (Early Access), не може да му бъде дадена финална оценка. Ако обаче разработчиците отстранят слабите му места в бъдеще и усъвършенстват цялостното преживяване, играта има всички шансове да се превърне в заглавие с оценка между 80 и 90 от 100.
Последвайте ни в Google News