Автомобилната индустрия на Китай от известно време е фактор не само на азиатския, но и на световния пазар. В миналото обаче нещата не са стояли така.
Първата китайска кола (всъщност камион) вижда бял свят през 1931 година – това е Ming Sheng 75, която е доста назад като качество и параметри в сравнение с колите на Ford, които в Щатите са хит по същото време. И дори не е изцяло китайска. Тя е изработена с помощта на американския инженер Даниел Баирс от Relay Trucks.
След това развитието на индустрията на практика спира заради война. Не говорим обаче за Втората световна, а за Японско-китайската, която се случва между 1937 и 1945 година. Военните действия буквално парализират току-що проходилия бизнес. След края им Китай установява добри отношение със СССР и именно Съюзът помага на Китай да започне своето реално автомобилостроене. Първият китайски масов автомобил (отново камион) е Jiefang CA-30 и изглежда едно към едно със съветския ЗИС-150.
Помощта на СССР обаче е предимно за изработката на камиони и военни возила. Що се отнася до леки автомобили – там помощта идва от САЩ.
През 1983 г. е подписан контракт за 20 години за производство на коли в Пекин с American Motors Corporation (AMC) – четвъртата по големина автомобилна компания в Щатите тогава.
Всичко това обаче е история, защото в днешно време Китай вече изпревари САЩ и Япония по обем на пазара. Това се случи за първи път през 2009 година, когато според статистическите данни в многолюдната страна са произведени 13, 79 милиона коли – повече отколкото отвъд Океана.
Дали обаче колите, които се правят в Китай са качествени? Според анализаторите те стават все по-добри и по-добри. В същото време са евтини, но изглеждат ефектно и не се повреждат често.