Изцяло новото трето поколение на пионерния електромобил вече използва специализирана EV платформа
Изцяло новото, трето поколение на Nissan Leaf е тук, предлагайки по-големи батерии, пробег до 488 км и аеродинамичен екстериор, оформен за максимална ефективност. За първи път моделът ще се произвежда на специализирана платформа за електрически автомобили, което гарантира оптимизация на всички компоненти.
Оригиналният Leaf беше първият масово произвеждан електрически автомобил, който навлезе на американския пазар през 2010 г., изпреварвайки с няколко месеца Mitsubishi i-MiEV. Години наред той доминираше в класациите по продажби, докато останалата част от индустрията наваксваше. Днес пазарът е наситен с електромобили във всеки клас, но Leaf остава на сцената.
Докато първият Leaf разполагаше със скромна батерия от 24 кВч, а второто поколение предлагаше варианти с 40 кВч и 62 кВч, новото трето поколение стартира с батерия от 75 кВч. Това осигурява пробег до 488 км, което е ясен знак за напредък.
Технически характеристики и задвижване
Новата батерия вече е с течно охлаждане – значително подобрение спрямо старите въздушно охлаждани модули. Добавена е и функция за предварително затопляне на батерията по пътя към станция за зареждане. Любопитно е, че максималният пробег от 488 км се постига от базовия модел S+, оборудван с 18-цолови стоманени джанти. Версията SV+ с 18-цолови алуминиеви джанти изминава 463 км, а върховото ниво на оборудване Platinum+ с 19-цолови джанти достига 417 км.
Задвижването с батерия от 75 кВч генерира мощност от 214 к.с. и въртящ момент от 354 Нм, който е наличен мигновено. Моделът разполага с един електромотор, задвижващ предните колела. Задвижване на всички колела остава запазено за по-луксозния модел Ariya.
По-късно през годината ще бъде налична и версия с батерия от 52 кВч. Нейната мощност ще бъде 174 к.с. и 344 Нм въртящ момент, като данните за пробега все още не са обявени.
Нова система за зареждане
Една от най-интересните и пазарно ориентирани характеристики на новия Leaf са двата порта за зареждане. Отпред вдясно е разположен NACS порт за бързо зареждане (Level 3), съвместим с над 20 000 станции Tesla Supercharger и други по същия стандарт. Отляво се намира стандартен J1772 порт за зареждане с променлив ток (Level 2). От Nissan обясняват, че са запазили този конектор, тъй като много собственици на Leaf и други електромобили вече разполагат с такива зарядни устройства у дома.
Новият Leaf поддържа зареждане с мощност до 150 кВ, което позволява заряд от 10% до 80% за 35 минути.
Дизайн и аеродинамика
Новата форма на автомобила, особено силуетът, наподобяващ „фастбек“, допринася за подобрената аеродинамика. В комбинация с плоското дъно и активната предна решетка, Leaf модел 2026 г. постига коефициент на въздушно съпротивление от едва 0.26. Мениджърът по продуктово планиране Робин Морео обясни, че компанията преминава от хечбек към кросоувър. Програмният дизайн директор в Nissan, Тасе Ноботака, добави, че целта е била да се създаде прост и изчистен, но по-енергичен дизайн.
Впечатления от шофирането
Тестовото шофиране разкрива, че автомобилът е с много по-твърдо окачване от всеки предишен Leaf. То е по-стегнато дори от повечето стандартни автомобили в този клас, но без да е прекалено сурово. Ходът на амортисьорите е добре контролиран. Крисчън Спенсър, старши мениджър по пазарно позициониране, заяви, че екипът е търсил най-добрия компромис между комфорт на возене и управляемост. Според него, ако окачването е твърде меко, се губи от усещането зад волана, а ако е твърде твърдо, страда комфортът.
Гумите са с ниско съпротивление при търкаляне, за да се увеличи пробегът. При по-динамично влизане в завой се чува свирене на гуми сравнително рано. Спенсър отбеляза, че при електромобилите приоритет е управляемостта при нормални условия, а не на ръба на сцеплението, тъй като това не отговаря на стила на шофиране на клиентите.
Водачът може да персонализира усещането чрез четири режима на шофиране, две настройки на волана и четири нива на регенерация на енергията, които се управляват удобно с пера на волана. Автомобилът със сигурност завива по-добре от конкурентите си, сред които Nissan посочва Hyundai Kona EV и Kia Niro EV.
Интериор и технологии
Nissan се гордее особено със седалките, които използват технология за оптимална поддръжка на гръбначния стълб. Повърхността им е значително по-мека от естествената кожа. В интериора доминират два 14-инчови хоризонтални екрана, извити около зрителното поле на водача. По-ниските нива на оборудване разполагат с 12-инчов екран за инфоразвлекателната система. Осигурена е съвместимост с Apple CarPlay и Android Auto, а Google Assistant е наличен в по-високите версии.
Цени и наличност
Цените за американския пазар започват от $31 485 за модела S+ и достигат до $40 485 за Platinum+. Автомобилът вече е наличен при дилърите. Версията с 52-киловатчасова батерия ще се появи по-късно тази година и се очаква да има още по-ниска начална цена. В зависимост от нуждите, това може да се окаже моделът, който си струва да се изчака.
electric car range, EV battery technology, Nissan Leaf electric vehicle