Преглед на Smart #1: Компактен SUV с големи амбиции

Новото начало е трудно, но въпреки това Smart #1 показва сериозен потенциал в прехода на марката към бъдеще, изцяло посветено на електрическите автомобили. Моделът разполага с просторен интериор, практична плъзгаща се задна седалка, ефективно електрическо задвижване, което извлича максимален пробег от батерията, и привлекателен дизайн. Не можем да отречем и впечатляващата динамика, която надхвърля тази на повечето конкуренти.

Въпреки това има още работа по баланса между возия и управляемост, особено при спортната версия Brabus. Това не е желателна характеристика за автомобил с ускорение от 0 до 100 км/ч за под четири секунди. Някои особености в инфоразвлекателната система също се нуждаят от изглаждане, а системите за безопасност могат да бъдат твърде натрапчиви и разсейващи по време на шофиране.

В миналото Smart беше производител на миниатюрни двуместни градски коли, но днес марката надгражда ранните си опити в света на електрическите автомобили, за да предложи по-големи електрически SUV модели с по-широк пазарен обхват, като началото е поставено с подходящо наречения #1.

Автомобилът споделя една платформа с Volvo EX30 и се предлага с избор между два размера батерии: 49 кВтч за нивата на оборудване Pure и Pro, и 66 кВтч за Pro+, Premium и Brabus. Всички версии със задно задвижване и един електромотор разполагат с мощност от 272 к.с., докато върховият модел Brabus използва два електромотора, които осигуряват задвижване на четирите колела и мощност от 428 к.с.

Динамика и усещане зад волана

Макар динамиката на Smart #1 да е впечатляваща, мекото окачване на автомобила донякъде разочарова. То води до прекомерно накланяне на каросерията по пътища със завои и до усещане за подскачане при по-висока скорост и с повече пътници. Тази мощност трябва да бъде подкрепена от добре настроена система на окачване, която да се справя с разнообразните пътни настилки. Задвижването е значително по-плавно в сравнение със старите модели на Smart, които страдаха от резки смени на предавките.

Управляемостта се нуждае от подобрение, особено при спортната версия Brabus, а работата на системата за регенеративно спиране понякога може да бъде леко непредвидима.

Пробег, зареждане и експлоатационни разходи

Приличният пробег, скоростта на зареждане и добрата остатъчна стойност се компенсират от по-високите застрахователни разходи в сравнение с конкурентите. Въпреки това, благодарение на нулевите си емисии, #1 предлага значителни данъчни предимства за служебни автомобили на пазари със съответното законодателство.

Базовият модел Pro е оборудван с батерия с капацитет 49 кВтч (47 кВтч използваеми), докато всички останали версии разполагат с батерия от 66 кВтч (62 кВтч използваеми). Началната версия предлага пробег от 311 км, който нараства до 418 км при модела Pro+ с по-голямата батерия. При ниво на оборудване Premium пробегът достига 439 км, а при върховия Brabus с двойно задвижване и по-висока мощност спада до 399 км.

Причината по-скъпият модел Premium да изминава по-голямо разстояние от Pro+ със същата батерия е стандартно вградената термопомпа. Това устройство е много по-ефективен начин за отопление на купето в студено време и осигурява значително увеличение на пробега. Тестовете показват, че в по-топло време е постижим реален пробег от над 370 км, като средната ефективност достига около 6,3 км/кВтч, или около 390 км между зарежданията.

На бърза зарядна станция батериите могат да бъдат заредени от 10 до 80% за около 30 минути. По-малката батерия поддържа мощност на зареждане до 130 кВт, а по-голямата – до 150 кВт. При зареждане у дома със стандартна 7,4 кВт зарядна станция (wallbox), пълното зареждане на по-малката батерия отнема до 7,5 часа, а на по-голямата – до 10 часа.

Разходите за застраховка са по-високи от тези на еквивалентни бензинови или дизелови алтернативи. Очаква се обезценяването на Smart #1 да бъде в рамките на средното за класа. Според експертни оценки, за три години и пробег от 58 000 км автомобилът трябва да запази между 41% и 47% от първоначалната си стойност.

Дизайн, интериор и технологии

Интериорът изглежда стилно, но впечатлението леко се разваля от наличието на по-евтини пластмаси и случайни проблеми с инфоразвлекателната система. Дизайнът, както отвън, така и отвътре, е смел и отличителен. Практично предимство е наличието на отделен екран пред водача, който показва скоростта, така че не се налага погледът да се отклонява към централния дисплей. Версиите над базовото ниво предлагат и множество портове за зареждане на устройства.

Въпреки това, менюто на инфоразвлекателната система можеше да бъде по-опростено, а озвучителната система от по-висок клас не е особено впечатляваща. На места се забелязват и по-евтини пластмасови елементи, които подкопават усещането за високо качество.

Външният дизайн на #1 е дело на европейската част от партньорството, докато архитектурата Sustainable Experience Architecture (SEA) – цялата механика под красивата каросерия – е разработка на Geely. На пръв поглед това сътрудничество изглежда е проработило отлично. Смелият дизайн има силно премиум излъчване, а стандартната двуцветна боя помага на модела да се открои сред конкурентите.

Моделът се предлага в пет нива на оборудване, като базовото е Pure. То включва всичко необходимо, като 18-инчови алуминиеви джанти, LED предни и задни светлини, автоматични светлини и чистачки, следене на сляпата зона и разпознаване на пътни знаци. По-високото ниво Pro добавя 19-инчови джанти, панорамен стъклен покрив, тапицерия от изкуствена кожа с електрическо регулиране на предните седалки, електрически заден капак, адаптивен круиз контрол, двузонов климатроник и амбиентно интериорно осветление. Следващото ниво е Pro+ (и не, това не е хапче с кофеин), което идва с по-голяма батерия.

Предпочитаното ниво на оборудване Premium добавя:

  • Matrix LED фарове
  • Хедъп дисплей
  • По-усъвършенствана аудиосистема
  • Безжично зареждане за телефон
  • Термопомпа

Нивото Brabus е единственият начин да получите задвижване на четирите колела и добавя по-спортни дизайнерски детайли в екстериора и интериора към всичко, което предлага оборудването Premium.

Дизайн на интериора и таблото

Умелото използване на смели форми, текстури и визуалната наслада от 64-цветното амбиентно осветление помагат да се отвлече вниманието от неизбежните по-евтини пластмаси, разположени в по-ниските части на купето. Като цяло ефектът остава впечатляващ, създавайки свеж, модерен и минималистичен вид.

Пред водача е разположено 9,2-инчово дигитално приборно табло, вградено в арматурното табло, което е малко по-малко от очакваното. Този проблем може да бъде решен с избора на ниво Premium, което включва хедъп дисплей. Той прожектира важна информация директно върху предното стъкло в зрителното поле на водача, което означава, че не е необходимо погледът да се отмества от пътя. Volvo EX30 например не разполага с тази удобна функция и там се налага погледът да се насочва към централния екран за важна информация като скоростта на движение, тъй като липсва дори инструментален панел пред водача.

Материали и качество на изработка

Интериорът е акцентът при #1, защото напомня на работата на премиум производител. Определено се усеща, че другият партньор в проекта, Mercedes, е имал участие в изработката на капаците на нишите за съхранение и приятните на допир бутони на волана.

Инфоразвлекателна система, навигация и аудио

Всички версии на #1 разполагат с 12,8-инчов централен сензорен екран, който реагира сравнително бързо на докосване. Началният му екран изглежда малко претрупан и е по-труден за навигация в сравнение с по-опростените подменюта в системата, въпреки че повечето потребители вероятно ще свикнат с него с времето. Забелязано беше, че анимираната лисица (която действа като асистент на началния екран) работеше с известни проблеми при ранните тестови автомобили, така че се очаква това да бъде коригирано с безжично софтуерно обновяване.

Първоначално тестваните автомобили не разполагаха с Apple CarPlay и Android Auto, но беше обещано, че това ще бъде решено чрез обновяване и всички поръчки, направени след октомври 2023 г., ще имат тази свързаност при доставка. В купето има четири USB-C порта за зареждане (два отпред и два за пътниците на задните седалки), а от ниво Premium нагоре се предлага и подложка за безжично зареждане на телефон.

Аудиосистемата Beats не отговаря съвсем на високите очаквания, които биха съпътствали една подобрена озвучителна уредба.

Пространство в багажника, комфорт и практичност

Въпреки своята мощност от 640 вата и 13 високоговорителя, аудиосистемата на автомобила звучи леко разочароващо. Подложката за безжично зареждане на телефон, която е стандартна за по-високите нива на оборудване, също не е особено надеждна – тя спира да работи при най-малкото разместване на устройството. За щастие, проблемът лесно се решава чрез използването на някой от USB портовете.

Като се има предвид, че размерите на Smart #1 са сходни с тези на VW Golf, пространството, което предлага за пътници и багаж, е впечатляващо. Въпреки това на пазара вече има по-големи конкуренти като Skoda Elroq, които осигуряват значително повече място за семейството.

Размери

Smart #1 е по-дълъг (4270 мм) и по-висок (1636 мм) от своя събрат Volvo EX30, но не е толкова широк. В сравнение с един от основните си конкуренти, Skoda Elroq, Smart е по-висок, но чешкият модел го превъзхожда по всички останали размери, което допринася за по-просторния му интериор. Обемът на багажника на #1 варира от 323 до 986 литра, което е сравнимо с EX30 (318 – 1000 литра), но е значително по-малко от този на Elroq (470 – 1580 литра).

Седалки и пространство за пътниците

Позицията на седене в Smart #1 е сравнително висока, което в комбинация с голямата остъклена площ осигурява отлична видимост във всички посоки. Всички нива на оборудване, с изключение на базовото, разполагат с предни и задни сензори за паркиране, както и с 360-градусова камера. Отпред има достатъчно място за главата, краката и раменете дори за по-високи пътници.

Пространството за краката на задните седалки е голямо, а мястото за главата е добро въпреки панорамния стъклен покрив. Благодарение на плъзгащата се задна седалка, #1 предлага повече простор от Megane E-Tech. Подът е равен, без централен тунел, което осигурява комфорт за трима пътници, макар облегалките да са малко твърди. На предната пасажерска седалка и на двете външни задни седалки са предвидени точки за закрепване Isofix.

Багажник

С обем от едва 323 литра (или 313 литра при нива на оборудване Premium и Brabus заради субуфера на аудиосистемата Beats), багажникът изглежда малък в сравнение с този на Megane E-Tech (440 литра). Въпреки това подът на багажника на #1 е равен с бронята, което улеснява товаренето на тежки предмети. Формата му е правилна и квадратна, а отворът е широк, което го прави доста практичен.

Задните седалки могат да се плъзнат напред за повече обем или да се сгънат напълно, с което пространството нараства до 986 литра (976 литра за Premium и Brabus). Има и допълнително място под двойния под, както и малък преден багажник, идеален за съхранение на кабели за зареждане.

Теглене

С изключение на базовия модел, всички версии със задвижване на две колела и батерия от 66 кВч, както и моделът Brabus със задвижване на четирите колела, имат капацитет на теглене от 1600 кг (с прикачено устройство със спирачки), което е добър показател за електрически автомобил. За по-голям капацитет е нужен по-скъп модел като Kia EV6 (1800 кг) или автомобил с двигател с вътрешно горене като бензиновия SEAT Ateca, който може да тегли до 1700 кг.

Безопасност и надеждност

Все още е твърде рано да се говори за надеждността на изцяло нов автомобил, произведен в нов завод, но безопасността е на най-високо ниво.

Smart #1 получи максимална оценка от пет звезди от експертите на Euro NCAP. Той се представи по-добре от Megane E-Tech във всички категории и дори надмина по-скъпия Nissan Ariya в повечето области. Оценките му включват 96% за защита на възрастни пътници, 89% за защита на деца и 88% за асистиращи системи за безопасност.

Стандартното оборудване включва множество технологии за безопасност, сред които адаптивен круиз контрол, система за поддържане на лентата, която следи и за автомобили в сляпата зона, както и система за предупреждение за напречен трафик при маневриране на заден ход.

Трудно е да се прогнозира надеждността на #1, тъй като това е първият модел от нова гама на Smart, сглобен на нова платформа в нов завод в Китай. Въпреки това първоначалните впечатления от качеството на сглобката са добри. В интериора се използват и по-евтини пластмаси, но това е недостатък, който се среща и при значително по-скъпи електрически конкуренти. Сервизните интервали са на всеки две години или 32 000 км, което намалява посещенията в сервиза.

Най-добрият избор: Smart #1 Premium

Препоръчително е да се избягва най-мощната версия Brabus, тъй като тя не се справя добре с мощността си. Вместо това е по-добре да се избере #1 със задвижване на две колела, за предпочитане в ниво на оборудване Premium. Този вариант разполага с най-голямата батерия и по-енергийно ефективна термопомпа, което му осигурява и най-дългия пробег.

Алтернативи на Smart #1

Подобно на своя непосредствен предшественик, последният Smart #1 е резултат от сътрудничество между различни производители. Mercedes все още е съсобственик, но в проекта участва и китайският автомобилен производител Geely, заедно с Volvo и Zeekr. Тези обединени усилия доведоха до разработката на платформата Sustainable Experience Architecture (SEA), която е в основата не само на този Smart #1, но и на Volvo EX30 и Zeekr X. На нея е базиран и Smart #3, като ще продължи да се използва и за бъдещи модели на марката.

В ценово отношение Smart #1 се конкурира с един от най-предпочитаните малки електрически SUV модели – Hyundai Kona Electric, който представлява по-балансиран пакет с много по-голям багажник. Други алтернативи с по-висок комфорт и по-добра управляемост са Cupra Born, Renault Megane E-Tech и Volkswagen ID.3. Трябва да се имат предвид и Kia EV3, както и Skoda Elroq – определян за Автомобил на годината 2025. Последният е много по-практичен и може да бъде поръчан с още по-голяма батерия, която осигурява голям пробег и много вътрешно пространство за семейството.

Дългосрочен тест на Smart #1 Premium

Един от редакторите на изданието, Доун Грант, използва Smart #1 Premium като част от дългосрочен тест. Тя установява, че #1 е достатъчно просторен за нейните нужди и се оказва достатъчно пъргав за улиците на Лондон.

Въпреки това, нейният автомобил, който е от ранните произведени бройки, има няколко проблема. Някои от тях са разрешени със софтуерни актуализации, но са установени и хардуерни проблеми, като например неработещо отопление на шофьорската седалка и лошо напаснат преден капак.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации