FIA одобри иновация, за да избегне ситуации като, тези в Катар през миналия сезон. Как работи тази дреха и ще охлажда ли пилотите?
Миналия сезон Гран при на Катар беше ад за пилотите. Заради високите температури пилотите все едно се печаха в пещ. Испанецът, който завърши шести, предупреди отбора си, че се пече в колата си. „Седалката гори. Има ли нещо, което можем да се направи на питстопа? Това беше най-често задавания въпрос на пистата в Карат през миналия сезон.
Отборите изглежда бяха готови да жертват безопасността на своите пилоти, за да спечелят няколко десети от секундата. Майк Крак, тогавашен шеф на Астън Мартин, призна, че отборът „избягва охладителните системи, защото не иска да добави повече тегло към колата“ и че това е причината Фернандо Алонсо да получи изгаряния по време на състезанието.
Този инцидент обаче не остана незабелязан от ФИА, която взе мерки за предотвратяване на подобни ситуации. И така се появиха охлаждащите тениски. За сезон 2025 на Формула 1 пилотите ще трябва да носят иновативни тениски, за да им е прохладно по време на състезания при високи температури. Тази инициатива идва след инциденти по време на Гран при на Катар през 2023 г., където няколко пилота се сблъскаха с проблеми, заради високите температури. В отговор на предизвикателствата, породени от екстремните горещини, FIA проучи различни решения за охлаждане, като първоначално обмисляше климатични системи за кабините на автомобилите. Но заради сложността на изпълнение, фокусът се измести към преносимите технологии.
Избраното устройство, Cypher Pro Micro Cooler, се състои от риза, с тръби, в които циркулира охладена течност, за регулиране на телесната температура.
FIA официално одобри прилагането на тези охлаждащи тениски, чието използване ще бъде задължително само когато температурата на околната среда достигне 31°C, измерена от сензори на състезателните вериги. Този температурен праг е зададен, за да се гарантира, че системата се използва ефективно, без да се нарушават стандартите за безопасност по отношение на огнеустойчивостта.
За сезон 2025 пилотите ще могат да избират дали да носят охлаждащи фланелки или не. Въпреки това, ако изберат да не го правят, от тях ще се изисква да носят допълнителни 500 грама баласт, за да изравнят тежестта си с пилотите, които ще са с охлаждащата тениска. FIA планира да направи тези охладителни системи стандартно изискване за сезон 2026. Охладителната система се състои от два основни елемента: кутия, съдържаща миниатюрни компоненти (микрокомпресор, изпарител и кондензиращ модул), за да поддържа течността хладна и огнеупорно яке, носено под костюма. Якето разполага с мрежа от тръби с обща дължина около 48 метра, подредени така, че да се увиват около гърдите и гърба на шофьора. Тези тръби, свързани към кутията, пренасят охлаждаща течност (въздух, вода, физиологичен или гликолов разтвор), за да охладят водача в пилотската кабина.
Според основателя на компанията Чарлз Клайн, най-предизвикателният аспект за мотоспортовете е сертифицирането на огнеупорната фланелка поради строгите изисквания за безопасност на FIA. Правилата изискват системата да се използва, когато температурата на околната среда надвишава 30,5°C, а отборите ще бъдат уведомявани 24 часа преди спринт или състезание.
Въпреки че системата може значително да намали температурата на водача, тя е проектирана да работи в диапазон, който осигурява комфорт и физиологичен баланс. Възможно е да охладите водача от 39°C до 36,5°C, но твърде ниските температури могат да попречат на кръвния поток и работата на организма. Оптималната работна температура е около 15°C, осигурявайки комфорт и намалявайки сърдечната и дихателната честота, без да претоварвате регулаторните системи на тялото.
Източник:LA RAZON