General Motors е една от емблематичните компании в американската автомобилна индустрия с марки като Chevrolet, GMC и Cadillac. Въпреки това, подобно на почти всички производители, компанията не е застрахована от противоречия и негативни новини. Последният такъв случай е свързан със съдебен иск, заведен в Окръжния съд на САЩ за Източния окръг на Пенсилвания, който се отнася до потенциално опасен дефект в спирачната система.
Всеки отказ на спирачките е сериозна заплаха, а от GM са добре запознати с последствията, тъй като през последните няколко години обявиха няколко сервизни акции. Проблемът, довел до настоящия съдебен иск, обаче все още не е коментиран публично от компанията, нито е обявена сервизна акция от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA). В иска се твърди, че производителят е знаел за дефекта, но не е предприел сериозни действия.
Искът засяга модели на Chevrolet, Buick и GMC
На първо място е важно да се уточни кой точно компонент отказва, тъй като предишните проблеми и сервизни акции на GM са засягали различни части на спирачната система. В този случай става дума за главния спирачен цилиндър – ключов елемент от хидравличната система. Той преобразува натиска върху спирачния педал в хидравлична сила, която задейства спирачките. Според жалбата, проблемът е в преждевременното износване на вътрешните уплътнения и свързаните с тях компоненти. Това позволява на спирачната течност да премине или да изтече, което води до загуба на налягане в системата и създава изключително опасна ситуация. Моделите, изброени в жалбата, са:
- Chevrolet Traverse
- GMC Acadia
- Buick Enclave
- Chevrolet Colorado
- GMC Canyon
Собственици на засегнати автомобили съобщават за внезапна загуба на спирачно усилие, като някои от тях са били принудени да използват ръчната спирачка, за да спрат автомобила. Последиците от такъв отказ са очевидно опасни, но съдебният иск набляга на предупредителните знаци, които се твърди, че са били пренебрегнати от GM. Според множество жалби до NHTSA, доклади от дилърства и дори собствени анализи на GM преди продажбите, главният спирачен цилиндър е бил идентифициран като проблемен компонент още преди завеждането на делото.
Съществуват множество данни, включително жалби от собственици и доклади до Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA), които сочат за сериозен проблем с главния спирачен цилиндър. Сред тях е и сервизен бюлетин (N242482170), издаден от GM за моделите Chevrolet Traverse 2024 г. и Buick Enclave 2025 г., в който се признава за дефекти в компонента. Допълнително доказателство е необичайно големият брой поръчки на оригинални главни спирачни цилиндри от дилърите в САЩ, което показва повишена нужда от замени. Това е довело до сериозен недостиг и забавяне на доставките, оставяйки много собственици в очакване на ремонт.
Ранни повреди оставят собствениците в безизходица
Въпреки че гаранцията на GM покрива тези дефекти, при условие че не е била нарушена, това не променя факта, че самите автомобили губят стойност заради повредата. В подадения иск се посочва, че дефектът съществено нарушава способността на засегнатите автомобили да осигуряват безопасно и надеждно транспортиране. Според ищците това прави превозните средства негодни за продажба и намалява стойността им още към момента на покупка или лизинг.
Както е посочено в жалбата, ищците повдигат множество обвинения, сред които умишлено укриване на факти, нарушаване на изричната гаранция и нарушаване на законите за защита на потребителите в щатите Пенсилвания и Ню Йорк. Те се стремят да получат статут на колективен иск, който включва обезщетение за последващи щети и наказателни санкции, както и замяна на засегнатия автомобил или ремонт на дефектния компонент. Към момента от GM не са излезли с официално изявление, нито са обявили сервизна акция, а делото е в ход.
Последвайте ни в Google News