Всички знаем, че технологиите напредват изключително бързо. Това важи за всички сфери на живота, включително за автомобилостроенето. Новите коли са с все повече екстри, които целят да улеснят шофьорите. Според проучване на Американския застрахователен институт за пътна безопасност обаче водачите на МПС-та са скептични към някои от нововъведенията и се отнасят с недоверие към тях.

Доста голям процент от шофьорите предпочитат контролът да си бъде в техни ръце.

Някои от системите като наблюдение на пасажера на задната седалка, автоматичната смяна на лентата и поддържане на лентата за движение не се използват много от водачите, въпреки че ги има налични в техните автомобили.

Според специалистите шофьорите, особено тези на средна и по-напреднала възраст, имат желание да останат ангажирани с шофирането, а не машина да им казва кое е правилно и кое не. Те предпочитат електрониката само да им е от помощ, но не и да върши цялата работа.

Все пак обаче водачите се чувстват по-сигурни, когато знаят, че има камери и сензори, които подпомагат дейността им.

Изводът е, че системи за подпомагане трябва да има, но те да допускат и човешка намеса, а не да бъдат напълно автоматични и безпилотни. За този тип екстри съвременните шофьори определено още не са готови.

Понякога така наречените помощници могат да се окажат във вреда, а не в полза и да вбесят водача на колата.

Например – системата ЕSP е нещо много полезно, но има моменти, в които не е необходима и доста шофьори предпочитат да бъде изключена. Ако обаче фабрично е направено така, че тя да не може да се изключи, това може да доведе до проблем.

Друга любопитна подробност е, че доста често сензорните екрани представляват проблем за водачите. Въпреки че идеята им е да имат много повече функции и с тях да се борави по-лесно, отколкото със старите бутони, това не винаги е така.

Системата „Старт – стоп“ също среща противоречиви отзиви и някои я намират за досадна и недостатъчно функционална. Според някои тя не влияе добре на работата на акумулатора, а според други, когато е налична, е много по-възможно моторът да изгасне, когато колата спре на светофар. Същото важи и за системата за активна безопасност, аварийното спиране при препятствие и други подобни.

А има и по-крайни мнения според които новите технологии не само не са в помощ, но могат да бъдат и опасни за шофьора и останалите участници в движението. Причината е, че водачът може да се разсее заради тях и да не бъде достатъчно внимателен по време на шофиране. Според експерти от Канада все по-сложните системи, които се интегрират в автомобилите претоварват мозъка на водача и пречат на концентрацията – нещо, което е от изключително значение, когато се кара кола.

„Това е проблем, който тепърва ще се разраства“, признава Йън Джак от Канадската автомобилна асоциация.

Разбира се, не липсват и хора, които са изцяло „за“ новите технологии. Те са свикнали всичко да бъде в смартфона им и да полагат минимални усилия и желаят и докато шофират да бъде така. Те дори вярват, че след време автомобилите ще бъдат напълно безпилотни и водачът ще може да си гледа филм или да чете книга, докато возилото се шофира само.

Абонирай се
Уведомете за
guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
Виж всички коментари

Подобни публикации