Среща на високо равнище в Брюксел потвърди ясния стратегически фокус върху електрическите автомобили в Европа. Според източник, запознат с разговорите между председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и висши ръководители от автомобилния сектор, бъдещето е електрическо, независимо от всичко.

В изявление пред Euronews анонимният източник е добавил, че индустрията осъзнава напълно необходимостта от преход.

Непоклатими цели за 2035 г.

Преди срещата европейските автомобилни производители призоваха за по-голяма гъвкавост при прилагането на целите за CO2 емисии. Източникът обаче коментира, че дори Комисията да смекчи тези цели, световната конкуренция така или иначе ще ги наложи на индустрията.

Брюксел преследва целта си за постигане на климатична неутралност до 2050 г. и вече е решил да прекрати продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. По време на разговорите в петък Комисията е изглеждала непреклонна по отношение на целите за 2035 г., въпреки скорошните призиви от бизнеса и политиката за преразглеждане на това решение.

Главният изпълнителен директор на Audi, Гернот Дьолнер, е заявил пред германското списание Wirtschaftswoche, че не познава по-добра технология от електрическия автомобил за намаляване на CO2 емисиите в транспорта през следващите години. Той е добавил, че вместо да се набляга на тези предимства, постоянно се повдигат нови дебати за запазването на двигателя с вътрешно горене, което е контрапродуктивно и обезпокоява клиентите.

Подобна гледна точка е изразил и Михил Лангезал, главен изпълнителен директор на Fastned, който също е участвал в разговорите. Той е коментирал, че за да може Европа да поведе прехода към електрическа мобилност в световен мащаб, е нужно индустрията да подходи към предизвикателствата с нагласа за растеж и да се фокусира върху действията, необходими за успеха на този преход.

Предизвикателствата пред европейския сектор

Тричасовата среща е част от така наречения „Стратегически диалог“ за бъдещето на автомобилната индустрия и е третата по рода си от началото на годината. Нейната цел е да адресира настоящата криза в сектора.

Автомобилната индустрия на континента понесе сериозен удар и се бори със спад в продажбите, високи цени на енергията, нарастваща субсидирана конкуренция от Китай и враждебна търговска среда заради наказателните мита от САЩ.

Още през април европейският комисар по промишлеността Стефан Сежурне беше описал сектора като намиращ се „в смъртна опасност“, заявявайки, че съществува риск бъдещата карта на световната автомобилна индустрия да бъде начертана без Европа.

Инфраструктурата остава ключов проблем

Според Зигрид де Врис, генерален директор на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), пазарният дял на изцяло електрическите леки автомобили в ЕС е 15,6%, а при вановете – 9%. Пред Euronews тя е заявила, че масовото навлизане на пазара все още не се е случило и няма да се случи, ако не се ускори изграждането на инфраструктура и не се намалят общите разходи по притежание.

Тя е добавила, че правителствата и регулаторите не са инвестирали достатъчно в инфраструктура и подобрения на мрежата, а стимулите остават непоследователни. В резултат на това, според нея, регулаторните цели вече не са постижими.

Ясните искания на производителите

За да се превърнат автомобилите с нулеви емисии в очевиден избор за потребителите и бизнеса, производителите смятат, че покупката и използването им трябва да станат по-привлекателни от тези на автомобилите с двигатели с вътрешно горене.

Това изисква последователни стимули за покупка, по-справедливо данъчно облагане, по-ниски разходи за зареждане и по-лесен достъп до градовете. В същото време Европа трябва да ускори изграждането на инфраструктура за зареждане, особено за тежкотоварни превозни средства, като модернизира мрежите и реформира енергийните пазари за намаляване на цените на електроенергията.

Автомобилната индустрия е крайъгълен камък на европейската икономика. Тя осигурява работа на над 13 милиона души (пряко и непряко) и допринася за около 7% от БВП на Европейския съюз.

, ,

Подобни публикации