Toyota ще помогне на GM и Ford да продават автомобили в Япония

Като част от нова търговска сделка с Япония, Toyota ще инвестира поне 10 млрд. долара в САЩ. Председателят на компанията, Акио Тойода, проучва и начини да подпомогне продажбите на General Motors и Ford в Япония, включително като предлага американски автомобили в собствената си дилърска мрежа, съобщават източници на Autoblog.

В опит да разреши продължаващия си търговски спор със САЩ, Япония обяви планове да инвестира до 500 млрд. долара в американската икономика. Средствата ще бъдат насочени към ключови сектори като изкуствен интелект, енергетика, производство и добив на критични минерали.

Около 10 млрд. долара от тази сума ще дойдат от Toyota, стана ясно след среща между президента Доналд Тръмп и новия японски премиер Санае Такаичи. Тази инвестиция е в допълнение към вече вложените от автомобилния производител 50 млрд. долара в мащабните му операции в САЩ.

Според източници обаче, Toyota иска да предприеме и допълнителни стъпки за облекчаване на търговското напрежение. Главният изпълнителен директор Акио Тойода търси начини да разшири пазара за американски автомобили в Япония. В момента те заемат едва 1% от японския пазар, докато производители като Toyota контролират над 37% от автомобилния пазар в САЩ.

Ангажимент за 10 млрд. долара

Японското финансово министерство все още не е публикувало пълни подробности за планираната инвестиция. Тя е част от финална сделка, целяща да намали напрежението със САЩ, породено от търговската война на администрацията на Тръмп.

Въпреки че Toyota също не разкрива конкретни детайли, говорител на компанията посочи, че по-голямата част от сумата от 10 млрд. долара ще бъде насочена към производствени операции в САЩ. Автомобилният производител вече е инвестирал над 50 млрд. долара и управлява обширна мрежа от заводи в щати като Кентъки, Тексас, Мисисипи, Алабама, Мисури и Тенеси. Наскоро компанията откри съвместно предприятие с Mazda и се готви да отвори завод за батерии в Северна Каролина.

Toyota разработва стратегия за „многопосочно“ развитие, която цели да предложи на купувачите комбинация от бензинови, хибридни, плъгин хибридни, водородни и изцяло електрически задвижвания. Според източници, част от планираната инвестиция вероятно ще бъде използвана за увеличаване на производствения капацитет за хибридни модели. Друг източник споменава, че Toyota обмисля изграждането на още един голям завод в САЩ през следващите няколко години.

Разширяване на износа

Търговските търкания с Япония не са новост, а автомобилите отдавна са ключов спорен въпрос. Като един от най-големите автомобилни пазари в света, азиатската нация традиционно отчита незначителни продажби на чуждестранни автомобили. Изключение правят предимно модели от висок клас на европейски марки като Mercedes-Benz и BMW.

През 2024 г. в Япония са продадени едва 16 707 автомобила, произведени в САЩ, което представлява по-малко от 1% от пазара. От тях 9 633 са модели на Jeep, докато General Motors има общи продажби от около 1 000 автомобила Cadillac и Chevrolet. За сравнение, японските марки държат общо 37,4% от пазара в САЩ, като само Toyota има дял от 15,3%.

Множество препятствия

Представители на японската индустрия и правителството често обвиняват американските производители за този проблем – и според анализатори, в това има известна доза истина. Япония е силно урбанизирана страна и в гъсто населени градове като Токио, Осака, Йокохама и Киото има малко място за автомобили като Ford F-150 или Chevrolet Suburban. Дори американските модели от среден клас изглеждат огромни в сравнение с т.нар. „кей-кар“ автомобили, които съставляват близо 40% от продажбите в Япония и по закон не могат да бъдат по-дълги от 3,4 метра.

Властите обаче признават, че японските регулации също са направили навлизането на американски продукти скъпо и трудно. В ролята си на ръководител на Японската асоциация на автомобилните производители, Акио Тойода даде знак, че ще настоява пред регулаторните органи да облекчат някои от ограниченията, които държат иначе конкурентни американски автомобили извън пазара.

По време на среща с американски дилъри в Лас Вегас през септември, председателят на Toyota Акио Тойода е сигнализирал за намерението си да се намеси в търговския спор между САЩ и Япония. Той е изразил подкрепа за увеличаването на износа на американски автомобили към японския пазар, включително от марки като General Motors и Ford.

Според добре осведомен източник, присъствал на срещата, Тойода е заявил, че приветства конкуренцията и я смята за нещо здравословно. Като ръководител и на Японската асоциация на автомобилните производители, той би могъл да окаже натиск върху японското правителство за облекчаване на съществуващите регулации.

Какви точно ще бъдат следващите стъпки все още не е ясно, но източникът посочва, че се проучват няколко варианта. Една от възможностите е Тойода, който е и внук на основателя на компанията, да се свърже директно с американските конкуренти, за да предложи помощ. Според информация на Autoblog се обмисля дори предлагането на американски автомобили през собствената дилърска мрежа на Toyota в Япония, макар все още да няма конкретни планове за това.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации