Напълно нов спортен бранд с напомпан бензинов мотор с 300 к.с. в ера на възход на електроколите? Похвално, Seat даде на Ateca стероиди  

 

Текст: Атанас Марков

Фотография: Seat

 

Пред мен е картина на футуристична сграда с лого, което много прилича на тези на злодеите от Джеймс Бонд. Обстановката е точно същата. Испанска арт галерия с голи стени, сякаш недовършен строителен обект, някакви скулптори, чиято форма не мога да разбера или оприлича на нищо от този свят. Очаквам всеки момент да излезе Ернст Ставро Блофелд и да обяви новия си план да завладее света, но вместо него се появява друго познато лице. Жорди Жене, легендата от WTCC, чийто по-голям брат е Марк Жене от Формула 1 и дълги години резервен пилот на Ferrari. Жорди започва разпалено да обяснява подробности от развойния процес на Cupra Ateca.

Добре, връщаме лентата няколко месеца назад до март. Автосалона в Женева. На сцената се появява нов бранд с познато име. Версиите Cupra получиха независимост, а новата компания иззе и функциите на Seat Sport. А тук има много история, цели 40 години – смейте да наречете този бранд нов и без наследство… От туристическите автомобили до Дакар, и WRC. По време на премиерата блесна концепцията Cupra e-Racer, намигване към бъдещето на туристическите коли на електричество, и серийната Ateca. Първият модел на новия бранд. Така много хитро Cupra се измъкна от мрачното за феновете на високите скорости бъдеще на ток и им даде бензинов автомобил с 300 к.с., създаден от пилоти и хора с бензин във вените, а не от счетоводители, както е доста често в индустрията.

На пръв поглед това може да звучи като да направите фабрика в България на 9-ти септември, но и Cupra ще се променя заедно с тенденциите на индустрията. Погледнато по друг начин, Cupra е това, което е М за BMW и AMG за Mercedes, които също рано или късно ще минат на ток. Но до Денят на страшния съд все още има много време.

Връщаме се в артгалерията, където тече презентацията за SUV автомобила с динамика на хотхеч и функционалност за цялата фамилия. Чудесен начин да излъжете жена си, че купувате семейна кола когато имате перманентен сърбеж на десния крак. Решението на Cupra да заложи като първи коз на Ateca е доста хитро, защото това е и най-продавания й кросоувър. А на всички е ясно, че новото поколение на настоящия Seat Leon Cupra ще изгуби от името си Seat. Испанската компания дори вече го включва в резултатите по продажбите си.

Да, това е Seat на стероиди. Бензиновият турбо мотор е 2,0-литров, с 300 к.с. и 400 Нм. Спринтира от 0 до 100 км/ч за 5,4 сек, дори има лоунч контрол. Включвате на режим Cupra, лостът в положение за механична смяна и набивате кикдаун с десния крак, докато държите спирачката с левия, след 2 сек отпускате. Ateca е доста жив автомобил. Както казах, тази кола е правена от пилоти. Близостта ни до пистата от Формула 1 Монтмело е доста изкушаваща, но Cupra имат друга идея. Затворена рали отсечка. Скорост в реалния свят с нужното обезопасяване да няма насрещен трафик. Но мантинелите са си на мястото. Газ. Работните обороти са 3000-4000, звукът отговаря на динамика въпреки заглушаването от турбината, причината е в специална изпускателна система с четири ауспухови накрайника. Истински. Червената зона е чак в 6500 об/мин. Има пори припукване когато отпуснете газта. Както винаги е пристрастяващо.

Следва интензивно спиране на 4-буталните апарати Brembo. Ateca умее да изтрива мигновено скорост, задвижването на четирите колела помага да насочи голямата предница в средата на завоя където я искате. Отново газ. Автоматичната кутия DSG с два съединителя се справя чудесно. Заден спойлер трябва да осигури притискане, има и дифузьор, големи въздушни отвори отпред хранят двигателя с нужния въздух, 19-инчови джанти в меден или сребърен цвят допълват спортната картинка. На волана е новата емблема, любимият татус на Блофелд.

Времето обаче май ще провали всичко. Изсипва се проливен дъжд точно когато стартирам скоростното минаване по затворената отсечка. За разлика от рали пилотите нямам записки, така че съм на сляпо. Което по друг начин казано означава бавно и без риск. Но дори на мократа повърхност се усеща как 4Drive, quattro на испански в речника на Cupra, търси и намира сцепление, работи заедно с адаптивното окачване Dynamic Chassis Control. Системата 4х4 следи данни като скорост на автомобила, на всяко едно колело, ъгъл на завиване и стила на шофьора, за да подаде нужната тяга към предния или задния мост. Окачването е традиционното Макферсон отпред и многозвенно отзад. Освен режима Cupra, има още Normal (скука), Sport (за загрявка), Individual (не се пъчете), Snow (убива динамиката) и Off-Road (кой купува спортна кола за риболов).

Воланът е втвърден, отговаря напълно на обгръщащите седалки, на които също има „лого на злодея“. Формата им е чудесна, има и дупка, ако решите да слагате 4-точкови предпазни афтърмаркет колани.  

Ateca се управлява невероятно интуитивно, балансирано, усещате високия център на тежестта обаче, защото физиката все още не може да бъде преодоляна от едно SUV, поне не и докато не е измислено шаси от антиматерия. Масата е 1615 кг, което със 117 кг повече от стероидния Golf R. Но в него не може да натоварите толкова куфари, нито пък има режим офроуд за двата случая, в които ще ви трябва. И има далеч по-меко окачване, което спестява критика от децата.

Cupra Ateca не е компромисен автомобил, ако нямате пари за S версия на Audi. Това е кола за каране, изкована само от хора, които обичат колите и са оставили част от сърцето си в развитието й. Не просто машина. Моментът, в който ламарината и тенекиеният приятел на Дороти получава душа.

 

Данни

1984 куб. см, 4-цил., турбо, бензин, 300 к.с., 400 Нм

7-степенна автоматична DSG с два съединителя, 4х4

0-100 км/ч за 5,2 сек, 247 км/ч

7,4 л/100 км, 168 гр/км

1615 кг

Абонирай се
Уведомете за
guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
Виж всички коментари

Подобни публикации