Моделите на AMG традиционно бяха шумни машини с първична, груба сила. Често можеха да бъдат видени в странично плъзгане или да изпускат гъст дим от гумите.
С навлизането на електрификацията обаче формулата на AMG се усложнява. Най-новите модели са прецизни инструменти за скорост, които вече не толерират грубото шофиране. Plug-in хибридът 2025 Mercedes-Benz AMG GLC 63 S E Performance е ярко въплъщение на тази нова философия и ще пристигне на пазара през втората половина на 2024 г.
След като прекарах известно време зад волана на предсериен GLC 63 S E Performance (за по-кратко ще го наричаме GLC 63 S) с европейска спецификация в Барселона, част от мен тъгува за V8 двигателя, друга харесва тази хибридна междинна стъпка, а трета е готова да премине направо към изцяло електрическото бъдеще.
Сбогом на V8, здравей на сложния хибриден турбо четирицилиндров двигател
Двигателят V8 с две турбини вече е в историята. Под капака на новия GLC 63 S работи 2,0-литров четирицилиндров турбо двигател с мощност 469 к.с. и въртящ момент 548 Нм, свързан с 9-степенна автоматична трансмисия с мокър съединител. Турбокомпресорът използва технология от Формула 1, като първоначално се развърта от 400-волтовата електрическа система на батерията, преди изгорелите газове да поемат работата. На задната ос е монтиран електромотор с мощност 201 к.с., интегриран в общ корпус с двустепенна трансмисия и диференциал с ограничено приплъзване. Моторът се захранва от 6,1-киловатчасова батерия, разработена от инженерите на AMG. Това е същото задвижване, което се използва и в седана C 63 S E Performance.
Общата системна мощност достига впечатляващите 671 к.с. и 1 020 Нм въртящ момент. Както скоро щях да установя, тази мощ е наистина осезаема.
GLC 63 S E Performance и неговите много самоличности
Натискането на стартовия бутон съживява 12,3-инчовото дигитално приборно табло и 11,9-инчовия централен екран, но освен лекото жужене от вентилаторите на задвижващата система, няма как да разберете, че автомобилът работи. Излизайки от паркинга на хотела в режим Comfort с почти пълна батерия, бензиновият двигател не се стартира. Вместо това GLC започва да издава лек футуристичен звук от външен високоговорител, напомнящ за космически кораб. Натискането на педала на газта до около три четвърти от хода му събужда четирицилиндровия двигател, а турбото се развърта моментално. Турбо дупката е вече минало.
При излизане на магистралата натискам педала докрай. Пълната сила от 671 к.с. и 1 020 Нм изстрелва сребристия AMG напред и бързо осъзнавам, че не искам да свърша в испански затвор. Намалявам скоростта, но усещането е за изключителна бързина. От Mercedes обявяват ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,5 секунди и максимална скорост, ограничена до 275 км/ч. Усещането потвърждава данните за ускорението, но разумът надделява и не тествам максималната скорост.
На магистралата, в режим Comfort, GLC 63 остава изненадващо тих дори когато бензиновият двигател работи на заден фон. Шумът от гумите Michelin Pilot Sport 4S е минимален, а адаптивните амортисьори и въздушното окачване осигуряват спокоен и комфортен ход.
Прецизност в завоите въпреки голямото тегло
Отбивам към тесни двулентови пътища и превключвам на режим Sport. Трансмисията сваля една-две предавки, а окачването се втвърдява. С тази бърза промяна в характера, сребристият AMG е готов за завоите. Кормилното управление е прецизно, с добре премерена тежест и макар да не е телепатично, предоставя отлична обратна връзка.
За да направят GLC 63 S E Performance пъргав, инженерите са използвали всички трикове. Завиващата задна ос е стандартна. При скорост под 100 км/ч задните колела завиват в обратна на предните посока с ъгъл до 2,5 градуса, а над тази скорост – в същата посока с ъгъл до 0,7 градуса. В комбинация с настройките на AMG за адаптивните амортисьори, въздушното окачване и електромеханичните стабилизиращи щанги, този тежък автомобил се държи изключително стабилно в завоите.
Mercedes все още не обявява официалното тегло, но то със сигурност е високо. Очаква се да надхвърля това на C 63 S E Performance, който тежи 2 111 кг и е с 354 кг по-тежък от своя предшественик с V8 двигател. Подобно увеличение се очаква и тук.
Усложнената система има и своите недостатъци
Спирачките са слабото място в динамиката на автомобила. Системата комбинира постоянно конвенционално и регенеративно спиране, но усещането от педала е лишено от острота. Макар спирачната сила да е прогресивна, липсва онова първоначално „захапване“, което вдъхва увереност. Усещането е по-скоро „дървено“, въпреки че спирачките са мощни. Стандартно се монтират дискове с диаметър 391 мм отпред с 6-бутални апарати и 371 мм отзад с 1-бутални апарати. Карбоново-керамични спирачки ще се предлагат като опция по-късно, което може би ще реши този проблем.
Системата за регенеративно спиране има няколко нива, но настройката им не е интуитивна. Оказва се, че малкият кръгъл екран на волана, който показва режимите на шофиране, всъщност е бутон. След като батерията е леко разредена, вече мога да тествам най-високото ниво на регенерация. То обаче не позволява шофиране само с един педал. Забавянето е осезаемо, но автомобилът не спира напълно, а продължава да се движи с около 5 км/ч.
Фокус върху динамиката, не върху ефективността
С батерия от едва 6,1 кВтч пробегът само на ток е силно ограничен. Щефен Ястро, директор по развойната дейност в AMG, заяви, че европейските тестови автомобили имат пробег от 12 км по цикъла WLTP. Това означава, че в реални условия пробегът вероятно ще бъде не повече от 8-10 км. Батерията е проектирана да поддържа заряд между 20% и 95%, за да гарантира, че пълната мощност е налична във всеки един момент. Това ясно показва, че хибридната система е създадена за динамика, а не за икономия.
Интериор с типичния почерк на AMG
Интериорът до средните колони е почти идентичен с този на C-Class, а назад е типичен за GLC, но с по-фини материали. Отпред са монтирани спортни седалки с електронно регулируеми странични опори. Всичко е покрито с напа, велур, лъскава черна пластмаса и карбонови елементи. Средата е спортна и висококачествена, макар лъскавите повърхности да са податливи на драскотини. Графиките на дисплеите са специфични за AMG, но управлението е познато за всеки, който е карал съвременен Mercedes.
Цената на 2025 GLC 63 S E Performance все още не е обявена, но се очаква значително увеличение спрямо предходния модел заради скъпата хибридна система. Технологиите от Формула 1 не са евтини. В съзнанието ми постоянно се въртяха противоречиви мисли. Основната беше: „Това е едновременно страхотно и прекалено сложно.“ Това естествено водеше до: „Наистина ми липсва V8,“ последвано от: „Защо просто не преминем направо към изцяло електрическо бъдеще?“ Бъдещето може да е добро или лошо, но засега ще се насладя на тази междинна стъпка по пътя.
AMG hybrid technology, Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance, V8 vs hybrid performance