Geely Starray EM-i: Първи впечатления от „супер хибридния“ герой

Какво представлява новият модел?

Starray EM-i е вторият SUV на Geely, представен в Нова Зеландия, който следва дебюта на модела EX5 през март. Двата автомобила имат сходен дизайн, но не са еднакви. Докато EX5 е изцяло електрически, Starray EM-i е plug-in хибрид, или както го наричат китайските производители напоследък – „супер хибрид“.

Дизайн и размери

Starray е позициониран като среден по размер SUV, но се отличава с по-големи габарити. С дължина от 4740 мм той е с 100 мм по-дълъг от Toyota RAV4 и със 130 мм по-дълъг от своя събрат EX5.

Дизайнът на Starray е с по-отчетливи и остри линии в сравнение с по-заоблените форми на EX5. От Geely с гордост заявяват, че в страничния профил могат да се открият девет различни ъгъла. Многослойната предна част, чиито светлини се състоят от 264 отделни светодиода, придава на автомобила отличителен характер.

„Супер хибридно“ задвижване и технологии

Основната разлика при Starray е неговата „супер хибридна“ система EM-i (съкращение от E-Motive intelligence). Тя комбинира 1,5-литров атмосферен бензинов двигател с мощност 73 кВт (125 Нм), който работи с бензин 95 октана, и електрически мотор със 160 кВт (262 Нм). Електромоторът черпи енергия от LFP батерия с капацитет 18,4 кВтч. Задвижването е само предно.

Тази конфигурация осигурява пробег само на ток от 83 км по цикъла WLTP и общ пробег в хибриден режим от 943 км. Местният вносител на Geely обмисля да предложи и версия с по-голяма батерия от 29 кВтч, която би увеличила електрическия пробег до 130 км. Starray EM-i е ключов модел за амбициите на компанията да продаде 5000 автомобила в Нова Зеландия до 2028 г.

Батерията на Starray може да се зарежда и на бързи DC станции, макар и с мощност до 30 кВт. Това позволява зареждане от 30 до 80% за около 30 минути. Автомобилът предлага и двупосочно зареждане – V2L (vehicle-to-load) и V2V (vehicle-to-vehicle).

В движение автомобилът е плавен и много тих, дори когато бензиновият двигател работи. Усещането зад волана е такова, че е трудно да се определи кога точно буталата са в действие.

Както е характерно за модерните хибриди, бензиновият двигател тук играе поддържаща, а не главна роля. В повечето случаи той действа като генератор, който захранва батерията, но може да се включи и в задвижването на предните колела, когато е необходима максимална мощност от 193 кВт – например при бързо изпреварване.

Водачът може също така да зададе желано ниво на заряд на батерията (или да запази текущото), а двигателят ще генерира необходимото количество електроенергия. Starray е изключително просторен, особено в задната част, където подът е напълно равен. Дизайнът на интериора е почти идентичен с този на модела EX5, което е предимство – налице са стандартният за китайските автомобили минималистичен стил и огромен екран (15.4 инча за тази версия), но са запазени и няколко физически контролера. Сред тях е удобен централен въртящ се бутон, който с едно натискане превключва функцията си между управление на аудиосистемата и климатика.

Багажникът с обем 428 литра може да се разшири до 528 литра, ако подът се свали на по-ниско ниво, което прави автомобила изключително практичен семеен SUV.

Цена и нива на оборудване

Тук идва най-силният коз на модела. Starray е голям за своя сегмент и е изключително добре оборудван, но стартовата му цена е едва 45 990 долара за ниво на оборудване Complete. Дори върховата версия Inspire остава под границата от 50 000 долара с цена от 49 490 долара. За сравнение, по-малкият електрически EX5 е малко по-скъп, с цени между 49 990 и 53 990 долара.

За да направят офертата още по-привлекателна, Geely NZ предлагат на клиентите, закупили Starray до края на годината, безплатен сервизен план за 3 години, покрити такси за изминати 15 000 км и премиум боя без допълнително заплащане. Стандартно безплатен е само белият цвят (Alpine White), докато останалите пет нюанса обикновено струват 950 долара. Сред тях има и атрактивни опции като представения Glacier Blue и Jungle Green, както и по-традиционни сребрист, сив и черен цвят.

Как се усеща на пътя?

Движението е плавно и много тихо, дори когато бензиновият двигател работи. Всъщност е почти невъзможно да се разбере кога буталата се движат, освен ако не се натисне рязко педалът на газта, за да се използва пълната мощност от 193 кВт. Въпреки че Starray е малко по-лек от EX5 (1739 кг срещу 1765 кг за еквивалентни версии Inspire), той е и малко по-бавен. Ускорението от 0 до 100 км/ч за 8.0 секунди е напълно прилично, но далеч от пъргавината на EX5, който се справя за 6.9 секунди.

Шасито обаче се усеща малко по-стегнато. Автомобилът все още е създаден предимно за комфорт, но предлага една идея по-директно усещане зад волана в сравнение с електрическия си събрат. В завоите все още има известно накланяне, но то е добре контролирано и предвидимо. Като цяло е постигнат добър баланс между комфортна возия и стабилност в завой.

Технологични особености и недостатъци

Адаптивният круиз контрол на Geely обаче не се справя добре със завоите. Иначе впечатляващата система намалява зададената скорост с 20-40 км/ч дори при най-леките извивки на пътя, което налага ръчно ускоряване и до голяма степен обезсмисля технологията. Местният представител на марката е наясно с проблема и се очаква решение чрез безжично обновяване на софтуера (OTA). Предстоящото навлизане на Geely на пазара във Великобритания също би трябвало да накара компанията да обърне повече внимание на държавите с десен волан и по-динамични пътища.

Предстои и друго OTA обновяване, което ще добави безжична поддръжка на Android Auto. Starray вече разполага с безжичен Apple CarPlay, но потребителите на Android все още нямат тази възможност. Очаква се функцията да бъде налична в началото на следващата година.

Разход на гориво и ефективност

Оценката на разхода на гориво при плъгин хибридите е трудна, защото зависи изцяло от начина на употреба. Ако се възползвате максимално от голямата батерия на Starray и я зареждате редовно, експлоатационните разходи ще бъдат сравними с тези на напълно електрически автомобил. Важно е обаче да се отбележи, че за да се извлече пълната полза, хибридът трябва да се зарежда възможно най-често.

По време на представянето на модела е проведен тест от Таупо до Окланд (около 300 км) с нулев пробег на батерия. В този режим автомобилът поддържа резерв от 20-25% за хибридна работа. Средният разход на гориво е 6.7 л/100 км, което е добър резултат, но не може да се сравнява с ефективността на Toyota RAV4. Ако за пътуването беше наличен електрическият пробег от над 80 км, икономичността на Geely би била изключителна.

Коя версия да изберем?

Според мениджъра на Geely NZ, Джордан Хейнс, върховата версия Inspire е „очевидният избор“ по отношение на съотношението цена-качество. И макар да е очаквано представител на компанията да препоръчва по-скъпия вариант, в думите му има логика. Базовото ниво Complete в никакъв случай не е оскъдно – то включва всички активни системи за безопасност, 360-градусова камера, специалните седалки на Geely с подгряване и LED светлини навсякъде.

Срещу доплащане от 3500 долара обаче Inspire предлага усещане за лукс, което е рядкост за автомобил под 50 000 долара. Добавени са панорамен стъклен покрив, аудиосистема Flyme с мощност 1000 W и 16 високоговорителя, интериорно осветление с 256 цвята, вентилация на предните седалки, 13.4-инчов head-up дисплей и мощно безжично зарядно за телефон. Inspire също така идва с по-големи, 19-цолови джанти, предни сензори за паркиране и електрическо отваряне на багажника. Това, което липсва в Starray, но е налично в EX5, са масажиращи седалки и отопляем волан.

Срещу кого се изправя?

Естествено е моделът да бъде сравняван с други хибриди от Китай в ценовия диапазон 50 000 – 60 000 долара. Chery Tiggo 7 е дори по-евтин (42 990 – 46 990 долара), но не е толкова луксозен. Други конкуренти са Jaecoo J7 SHS (49 990 долара), MG HS (52 990 – 56 990 долара) и един от пионерите в сегмента – BYD Sealion 6 (52 990 – 64 990 долара).

От Geely NZ смятат, че със своето оборудване и цена Starray може да привлече и купувачи на конвенционални хибриди като доминиращия на пазара Toyota RAV4 (48 790 – 60 990 долара). Mitsubishi Outlander PHEV също е ясна цел. Той предлага над 80 км електрически пробег и DC бързо зареждане, но е значително по-скъп: от 64 990 до 81 990 долара. С амбицията си да продаде 5000 автомобила в Нова Зеландия до 2028 г., групата NordEast позиционира Starray EM-i като своя ключов модел.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации