Новото BMW Серия 1: Първи впечатления

BMW Серия 1 остава сериозен играч в премиум сегмента на хечбеците благодарение на своето динамично пътно поведение, качествено изработен интериор и висока ефективност. Макар и вече с предно предаване, инженерите на BMW са доказали, че все още е възможно да се създаде хечбек, който доставя удоволствие от шофирането.

Въпреки че версията 120 с мека хибридна система и мощният спортен хечбек („хотхеч“) M135 са оборудвани с впечатляващи двигатели, бихме искали да видим малко по-голям избор в гамата. Пространството за пътниците на задните седалки не е водещо в класа, както и обемът на багажника при меките хибриди. Външният дизайн е стъпка встрани от традиционния за BMW стил и може да не се хареса на всички, но конкурентното ценообразуване спрямо основните съперници от Audi и Mercedes е предимство.

Кратка история и развитие

BMW Серия 1 се появява през 2004 г. като премиум хечбек, който да се конкурира с Audi A3, Volkswagen Golf и Mercedes A-Class. Моделът бързо си спечели репутация на автомобил с динамично и забавно управление, до голяма степен благодарение на задното си предаване. Тази формула се запази до 2019 г., когато дебютира настоящото поколение с предно задвижване.

За над 20 години на пазара са продадени повече от три милиона автомобила от модела. През 2024 г. дизайнът на Серия 1 беше основно преработен, интериорът – обновен, а механичната скоростна кутия беше премахната. Сега всеки модел стандартно се предлага със седемстепенна автоматична трансмисия Steptronic.

Структурата на нивата на оборудване е подобна на тази при другите модели на BMW: Sport, M Sport и M Sport Pro, като на върха на гамата стои M моделът, известен като M135. Базовият двигател 120 е 1,5-литров трицилиндров турбоагрегат с нова мека хибридна система. Версията M135 използва специално настроена версия на четирицилиндровия двигател с двойно предаване, но без хибридна асистенция.

Усещане зад волана и динамика

Леко разочароващо е, че Серия 1 се предлага само с два бензинови двигателя, имайки предвид, че конкурентите предлагат дизелови, плъгин хибридни и дори изцяло електрически варианти. Все пак, липсата на дизел е разбираема предвид намаляващата му популярност.

Въпреки това, цялостният баланс на автомобила остава отличен, като дори базовият модел 120 се усеща също толкова пъргав, колкото и всеки негов конкурент. M135 предлага сериозна доза вълнение, макар и може би не в същата степен като Audi S3. Комфортът е силна страна на Серия 1 – независимо от размера на джантите или двигателя, автомобилът е удобен за ежедневна употреба благодарение на добре настроеното шаси и спокойната атмосфера в купето.

Двигатели и ускорение

Базовият двигател 120 се представя добре и въпреки че е трицилиндров, не оставя усещане за недостатъчна мощност. Той е достатъчно гъвкав със своите 170 к.с. и солиден въртящ момент от 280 Нм, наличен в широк оборотен диапазон. Благодарение на плавната интеграция на 48-волтовата мека хибридна система, усещането за мигновено ускорение е отлично. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 7,8 секунди.

Версията M135 е тази, която ще привлече феновете на мощните хечбеци, въпреки че мощността ѝ е намалена от 306 на 300 к.с. Това води до ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,9 секунди, което е с 0,1 секунди по-бавно от преди. Двигателят е отличен, с плавно и линейно разгръщане на мощността, което рядко затруднява системата за задвижване на четирите колела xDrive.

Все пак, би било добре, ако системата изпращаше малко повече мощност към задните колела, а по-твърдите тампони на двигателя със сигурност биха допринесли за по-въвличащо усещане при ускорение. Синтезираният звук на двигателя, който се чува през високоговорителите, също не е особено впечатляващ.

Градско шофиране и маневреност

Въпреки че Серия 1 е позициониран като един от по-спортните хечбеци в своя сегмент, BMW не са прекалили с твърдостта на окачването. Воланът е сравнително тежък, но придвижването в града е лесно благодарение на добрата видимост и отзивчивата предница. Окачването се справя добре с неравности и легнали полицаи при ниска скорост.

Диаметърът на завой от 11,7 метра не е впечатляващ, а бързите маневри с автоматичната трансмисия не са толкова лесни, колкото преди, тъй като превключването от директна на задна скорост отнема повече време в сравнение с механичните версии на стария модел. Все пак Серия 1 не е голям автомобил – по-тесен и по-къс е от Mercedes A-Class, така че навигирането по тесни градски улици не е проблем.

Независимо дали седите в стандартните седалки или в по-спортните на M135, позицията на шофиране е малко по-висока, което улеснява видимостта в градски условия. И двата двигателя се справят еднакво добре при ниски скорости благодарение на плавно превключващата седемстепенна автоматична скоростна кутия.

Управляемост и усещане на пътя

Новото поколение на BMW Серия 1 използва платформата UKL2, която е в основата и на модели като BMW Серия 2 Active Tourer, BMW X1 и MINI Countryman. При Серия 1 тя осигурява по-стегнато усещане при шофиране, което обаче не може да се определи като некомфортно. Във версията 120 M Sport се усеща истинска стегнатост на шасито, подпомогната от адаптивното M окачване, което е стандартно за нивата на оборудване M Sport. То включва по-бързо кормилно управление, честотно-селективни амортисьори, проектирани да се адаптират към стила на шофиране, намалена с 8 мм височина на каросерията, с 50% по-твърди втулки на окачването на задния мост и допълнителни укрепващи елементи.

Всичко това създава пъргав хечбек, който предлага усещане зад волана, сравнимо с най-добрите в сегмента. На път със завои автомобилът позволява на водача да изгради отлична връзка с него, въпреки че собственото тегло от 1500 кг изисква малко по-плавни движения с волана от очакваното. Спирачките на стандартния модел са достатъчно добри, но тестваният M135 беше оборудван с опционалната по-мощна спирачна система. Тя включва същите четирибутални апарати и накладки като при BMW M3, както и по-големи спирачни дискове. Те са лесни за модулиране в градски условия, но осигуряват вдъхваща увереност спирачна сила при по-динамично шофиране. M135 получава и уникални настройки на амортисьорите с по-твърди компоненти на окачването и допълнително укрепване.

Системата за задвижване на четирите колела има уклон към предния мост. Острото кормилно управление и бързата реакция при влизане в завой насърчават водача да разчита на предната част на автомобила, докато при излизане от завоя поведението става по-неутрално, което позволява на колата да ускори по следващата права с лекота.

Комфорт при дълги пътувания

Въпреки че Серия 1 се отличава с динамичното си поведение, при движение по магистрала автомобилът не се усеща напрегнат или уморителен – той се успокоява и поддържа скоростта с лекота. В режим „Comfort“ скоростната кутия винаги изглежда в правилната предавка при спокойно шофиране. За комфорта допринасят както по-тежкото усещане във волана, така и добрата шумоизолация на купето, която ефективно изолира шума от вятъра и пътя, дори при най-големите размери джанти. Седалките осигуряват достатъчно странична опора в завоите, без да са прекалено твърди при дълги пътувания. Пътниците на задния ред обаче може да не споделят това мнение, тъй като задната седалка е сравнително плоска.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Благодарение на икономичния си „мек“ хибриден двигател, базовата версия 120 Sport може да постигне разход до 4,4 л/100 км, което я прави по-ефективна от еквивалентния и по-лек Mercedes A 180 Sport (5,0 л/100 км). Моделът на BMW е по-икономичен и от Audi A3 35 TFSI. Емисиите на CO2 от 121 г/км са малко по-добри от тези на Mercedes, но същите като на Audi.

С по-големия си 2,0-литров двигател и допълнителното тегло от системата за задвижване на четирите колела, 123 xDrive не е толкова икономичен, колкото варианта с предно предаване. Все пак, среден разход от 4,9 л/100 км и емисии от 135 г/км са добри показатели. Очаквано, M135 е най-малко икономичната версия, но разходът на гориво не е разоряващ. Според BMW той може да достигне до 6,3 л/100 км, а при тестове е отчетен среден разход от 7,0 л/100 км. За сравнение, в същите условия Audi S3 показва 7,5 л/100 км.

Застраховката на BMW Серия 1 е сравнима с тази на подобно оборудвани модели на Mercedes, Audi и Volkswagen. Според експертни данни, моделите от Серия 1 се очаква да запазят около 50 до 55% от първоначалната си стойност след три години или пробег от около 58 000 км. Това е значително по-добро представяне от Mercedes-Benz A-Class, който запазва между 40 и 48% от стойността си.

Интериор, дизайн и технологии

Качеството на изработка в интериора на BMW Серия 1 е сред най-добрите в сегмента на семейните хечбеци. BMW променя толкова много неща в последната Серия 1, че вместо да го нарече фейслифт, компанията дава на автомобила ново кодово име на поколение (F70), за разлика от F40, който се появи през 2019 г. Въпреки че основата на каросерията е същата, BMW добавя напълно преработена предна част с нова решетка и по-тънки фарове, докато задната част е получила преоформена броня и нови светлини.

Базовото ниво на оборудване Sport предлага богато стандартно оборудване, включващо 17-инчови алуминиеви джанти, централен сензорен екран с диагонал 10,7 инча, безжична свързаност с Apple CarPlay и Android Auto, 10,25-инчово приборно табло, отопляеми предни седалки, камера за заден ход, LED фарове и круиз контрол. Въпреки това, преминаването към ниво на оборудване M Sport си заслужава, тъй като добавя много по-спортен вид и акценти в интериора.

Външни промени и спортни акценти

Промените по екстериора включват по-агресивни предна и задна броня, преработени странични прагове, 18-инчови джанти, спортни седалки с тапицерия от Alcantara, M Sport волан и декоративни шевове в цветовете на BMW M по таблото. Нивото на оборудване M Sport Pro добавя още няколко стилови елемента като затъмнени фарове, както и заимства M Sport спирачките, спортните седалки и спойлера от върховия модел M135.

За съжаление, самият M135 е почти неразличим от стандартния M Sport в предната си част, с изключение на M емблема в решетката, която има уникален хоризонтален дизайн. В задната част обаче се отличава с четворна изпускателна система – характерна черта за чистокръвните BMW M модели – както и със заден спойлер и по-масивни М-стил странични огледала. M135 се предлага стандартно с 18-инчови джанти, а като опция са налични два дизайна на 19-инчови джанти.

Предлагат се седем опционални цвята, сред които лилавият металик Thundernight се откроява особено силно и със сигурност ще допадне на феновете на емблематичния цвят Techno Violet от 90-те години. Сред седемте опции има и два матови финиша от каталога на BMW Individual – син и сив.

Интериор и дизайн на таблото

Като част от последните обновления, интериорът на BMW Серия 1 е претърпял значителни промени. Конфигурацията с двоен екран, воланът и дизайнът на арматурното табло са изцяло нови, за да го приведат в съответствие с останалата част от гамата на BMW, въпреки че това е базовият модел на марката. Вътрешното пространство веднага се усеща познато като Серия 1, което безспорно е комплимент.

Базовото ниво на оборудване Sport изглежда малко семпло, въпреки че стандартно включва амбиентно осветление, отопляеми предни седалки с текстилна тапицерия и нов спортен волан с много дебел венец. M Sport внася повече живот с шевове в цветовете на М дивизията по таблото, седалките и централната конзола, както и с тапицерия от Alcantara.

Разликите в интериора на M135 спрямо M Sport са минимални, което е леко разочароващо. При M135 се откриват маркер на 12 часа върху волана и подобрена аудиосистема Harman Kardon.

Материали и качество на изработката

Както може да се очаква от Серия 1, качеството на интериора е сред най-добрите в класа. Като цяло усещането е за здравина и дълготрайност, с изключение на няколко дребни детайла като контролите на вентилационните отвори.

Стандартът на използваните материали е впечатляващ. От базовия Sport до M135, централната конзола и таблото имат алуминиеви акценти, а пластмасите не се усещат евтини (с изключение на долния лъч на волана, който изглежда малко крехък). Някои може да сметнат, че шевовете в цветовете на M дивизията изглеждат леко неуместно в автомобил с трицилиндров мек хибриден двигател.

Инфоразвлекателна система и екрани

BMW въвежда конфигурация с двоен екран в цялата си гама. Макар че стандартните 10,7-инчов централен сензорен екран и 10,25-инчов приборен панел не са толкова големи, колкото 14,9-инчовият и 12,3-инчовият дисплеи в по-големите модели на марката, размерите им са напълно подходящи за Серия 1.

Възможно е и добавянето на head-up дисплей като част от пакета „Technology Plus Pack“. Екраните са лесни за четене в движение, без да разсейват прекалено, а възможностите за персонализация също са добри.

По-изчистеният вид на интериора е съчетан с качествени материали, въпреки че малките джойстик-контроли за вентилационните отвори, които BMW вече използва, не предлагат толкова отчетливо усещане при настройка, колкото старите.

Пространство и практичност

Въпреки че е по-голям от всякога, Серия 1 все още се усеща леко тесен на места. Моделът не е най-практичният хечбек с пет врати на пазара, като предлага среден обем на багажника и доста ограничено пространство за пътниците отзад. Интериорът е достатъчно светъл, макар че в стандартния автомобил липсва цвят. Срещу доплащане може да се избере изкуствена кожа в цветове „Mocha“, „Oyster“ и „Coral Red“, за да се внесе повече свежест в кабината.

Местата за съхранение на вещи са средни за класа, с малка ниша в централната конзола и джобове във вратите, предназначени за малки бутилки.

Размери

С дължина от 4361 мм, най-новото BMW Серия 1 е с 42 мм по-дълго от преди. Все пак то остава по-късо от Mercedes A-Class, но е по-дълго от Audi A3. По отношение на височината и междуосието, моделът също се позиционира между двата си германски конкурента.

Пространство за пътниците

Пътници с ръст около 180 см ще изпитат затруднения с мястото за главата на задните седалки и е възможно коленете им да докосват облегалките на предните седалки. При по-спортния BMW M135, по-обемните предни спортни седалки намаляват допълнително наличното пространство за краката отзад. Пътникът на средното задно място ще трябва да се разположи над значителна издатина в пода, която е необходима за компонентите на версията със задвижване на четирите колела.

Макар при някои автомобили панорамният стъклен покрив да добавя малко повече пространство за главата, при Серия 1 пътниците отзад няма да се възползват от тази опция, тъй като напречна греда ограничава височината допълнително.

Предвидени са две точки за монтаж на детски столчета Isofix на външните задни седалки, както и допълнителна точка за монтаж на предната пасажерска седалка.

Багажник

Моделите 120 и 123 xDrive разполагат с мека хибридна система, чиято батерия е разположена под пода на багажника. В резултат на това товарният обем е скромните 300 литра, или 1135 литра при сгънати седалки. M135 не разполага с хибридна система, така че предлага 380 литра пространство, макар че необичайно при сгъване на седалките обемът нараства само до 1200 литра.

Багажното отделение е с правилна форма и сравнително нисък товарен ръб, но е доста дълбоко, което може да затрудни изваждането на тежки предмети.

Практични аспекти и възможности за теглене

Сред опционалното оборудване за модела се предлагат мрежа за багаж и делима в съотношение 40/20/40 задна седалка, всяка на цена от 175 британски лири. Въпреки че е хечбек, BMW предлага монтаж на теглич за Серия 1 срещу 730 британски лири. Максималният капацитет на теглене за версиите 120 и M135 достига 750 кг за ремарке без спирачки.

Интериорът предлага широки възможности за регулиране на волана и седалката, което осигурява комфортна позиция и ясна видимост навън. Единствен недостатък са малко по-големите странични огледала, които леко ограничават погледа напред. Пространството за съхранение е на добро ниво, като основните предимства са нишата в централния подлакътник, двойната поставка за чаши и допълнителната ниша пред нея.

Надеждност и безопасност

Последното поколение на Серия 1 е високо оценено от собствениците си и има солиден рейтинг от Euro NCAP. Основните предимства включват богато стандартно оборудване за безопасност и полезен асистент за паркиране, докато потенциалните недостатъци са свързани с по-високата цена на допълнителните технологии и поддръжката.

Актуалното поколение F70, което дебютира през 2024 г., е толкова сериозно преработено спрямо предходното F40 (от 2019 г.), че се е наложил нов тест от Euro NCAP, въпреки че споделя същата основна каросерия и платформа. На теста, проведен през 2025 г., автомобилът получава четири от пет възможни звезди. Този резултат е по-нисък в сравнение с конкуренти като Golf и A3, които са отличени с максималните пет звезди.

Технологиите за безопасност в Серия 1 са доста изчерпателни още в стандартното оборудване. Включена е системата на BMW „Active Guard“, която съчетава асистент за избягване на челен сблъсък и поддържане на лентата. Наличен е и „Driving Assistant“ – радарна система, която предупреждава за напречен трафик отзад и информира за ограниченията на скоростта.

Стандартният „Park Assistant“ може автоматично да паркира автомобила успоредно и перпендикулярно, помага при маневри на заден ход с камера и може автоматично да излезе от успоредни паркоместа. Като част от пакета Technology Plus, на цена от 2750 британски лири, Серия 1 може да бъде оборудвана с „Parking Assistant Plus“. Тази система добавя панорамен изглед за задната камера, 360-градусов обзор, записващо устройство против кражба и наблюдение по време на паркиране.

В класацията на Auto Express за 50-те най-добри автомобила за притежаване, базирана на проучването Driver Power, BMW Серия 1 се нарежда на 17-о място. Марката BMW заема 8-а позиция от общо 32 производители, изпреварвайки Audi (19-о място) със значителна разлика, но изоставайки от Mercedes (2-ро място). Собствениците оценяват най-високо двигателите, лесната за употреба инфоразвлекателна система, практичността и системите за безопасност, макар да изразяват притеснения относно общите експлоатационни разходи.

Детайлните оценки от Euro NCAP показват 78% за защита на възрастни пътници, 84% за защита на деца, 85% за защита на уязвими участници в движението и 80% за асистиращи системи за безопасност.

Препоръчителна версия: BMW 120 M Sport

Макар нивото на оборудване M Sport да оскъпява автомобила с около 2000 британски лири, тази инвестиция си заслужава заради допълнителното оборудване и по-високата остатъчна стойност. Докато версиите 123 и M135 предлагат най-висока мощност, моделът 120 осигурява отлично удоволствие от шофирането при малко по-ниски експлоатационни разходи.

Алтернативи на BMW Серия 1

Като представител на премиум сегмента, основните конкуренти на Серия 1 са Mercedes A-Class и Audi A3. Базовите версии на модела обаче се припокриват и с богато оборудвани хечбек модели от не-премиум марки като Volkswagen Golf, Honda Civic, Toyota Corolla и SEAT Leon.

Ето какво споделят собственици в анкетата Driver Power за своето BMW Серия 1.

Какво харесват

Инфоразвлекателната система и бутоните за бърз достъп работят отлично, а опционалната аудиосистема Harman Kardon има фантастично звучене.

Много собственици изтъкват удоволствието от шофирането, но това, което ги впечатлява всеки път, е качеството на изработка. Според тях автомобилът е изключително добре направен.

Таблото е също толкова лесно за използване, колкото се очаква от BMW, като същото важи и за навигационната система.

Физическите бутони за управление на климатичната система са много удобни и най-важното е, че никоя съществена функция не е скрита в менютата на сензорния екран.

За да се извлече най-доброто от автомобила, е важно да се използват различните режими на шофиране, съчетани с плавно и прецизно управление.

По пътища със завои автомобилът е изключително приятен за шофиране. Спирачките са много силни и предлагат отлично усещане.

Някои собственици, които преди са притежавали Серия 1 със задно предаване, намират управляемостта за по-добра след преминаването на BMW към предно предаване. С 17-инчови джанти качеството на возията е много добро дори по пътища с нарушена настилка.

Предните седалки предлагат отлична опора и са удобни дори при много дълги пътувания, като разполагат с множество възможности за регулиране. Използването на висококачествени материали в купето също създава усещане за сигурност и комфорт.

В купето има много отделения за съхранение на вещи, а обемът на багажника е доста добър. Той има практична и широка форма, а пространството се увеличава значително при сгъване на задните седалки. Мястото за краката отзад е приемливо, като има достатъчно пространство за комфортно пътуване на четирима възрастни.

Какво не харесват

Основен недостатък за някои е приборното табло. То не се затъмнява достатъчно през нощта, което го прави много разсейващо.

Според част от анкетираните предните седалки са наистина неудобни и би трябвало да се предлагат стандартно с лумбална опора.

Широките гуми водят до нестабилност и следване на неравностите по пътя, а окачването е твърде твърдо за пътища с дупки.

Официалните дилъри са твърде скъпи за рутинно обслужване. Някои собственици споделят, че досега автомобилът им не е бил особено надежден.

Според други мнения автомобилът би трябвало да е по-рафиниран – двигателят не звучи достатъчно спортно, а системата „старт-стоп“ не работи достатъчно плавно.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации