Range Rover Sport SV: Нова класа, същата дива мощ

Не правете грешката да си мислите, че с премахването на буквата „R“ от емблемата SV, флагманът Range Rover Sport е станал по-евтин или по-малко способен. Това би било напълно погрешно.

Старият SVR беше автомобил с откровено хулигански характер. Макар и страхотен за шофиране, интериорът му беше по-кичозен и от сватба на футболист, а отвън озвучаваше околността с рева на V8 двигател с компресор. Това беше кошмар, ако се опитвахте да останете незабелязани от полицията, но пък създаваше неповторимо усещане за заплашителност.

При новото поколение JLR са повишили класата и са обърнали внимание на фините детайли, като същевременно са инжектирали още повече атлетизъм в шасито на актуалния Range Rover Sport. Това е задължително, ако моделът иска да оправдае още по-високата си цена и да се конкурира с модели като Bentley Bentayga V8, Aston Martin DBX или Lamborghini Urus. За да разберем дали си заслужава, подложихме на тест новия лидер в гамата на JLR.

Какво е новото?

За начало, дизайнерският екип се е постарал повече. SV има по-дълбока и ръбеста предна броня в сравнение със стандартния Sport, нови странични вентилационни отвори на предните калници, четири кръгли ауспухови накрайника и дискретни разширения на задните калници. Те са необходими, за да узаконят подчертано отрицателния камбер на 23-инчовите задни колела (предлагат се и 22-инчови), които за първи път в историята на Range Rover са по-широки от предните.

Какви са техническите характеристики?

Новият 4,4-литров V8 двигател с две турбини е заимстван от BMW X5M и развива значително повече мощност от стария SVR. Предишният модел, който при дебюта си през 2015 г. беше най-бързият Range Rover в историята, разполагаше с 551 к.с. (по-късно увеличени до 575 к.с.), ускоряваше до 100 км/ч за 4,7 секунди и достигаше максимална скорост от 261 км/ч. Новият SV може да се похвали с 635 к.с., спринтира до 100 км/ч за 3,8 секунди и развива 290 км/ч.

Стандартното завиване на задните колела помага да се прикрият големите размери на автомобила. Тази функция се предлага и при някои други версии на Range Rover Sport, но тук е конфигурирана по много различен начин. Задните колела все още следват стандартния принцип – завиват в посока, обратна на предните при ниска скорост, и в същата посока при висока. Разликата е, че при SV точката на превключване е много по-висока – над 130 км/ч, вместо при 50 км/ч. Добавете към това и значително по-бързата кормилна рейка и получавате автомобил, който се усеща странно пъргав предвид размерите си.

Но SV крие още един коз – окачване, наречено 6D. То се състои от четири диагонално свързани амортисьора, обединени от 25 метра тръбопроводи, което позволява на Land Rover напълно да премахне конвенционалните стабилизиращи щанги. Предимствата по отношение на артикулацията на колелата предполагат, че технологията ще бъде много полезна при офроуд моделите на марката, но за момента компанията набляга единствено на това как тя радикално подобрява динамиката на Sport.

Какво е усещането зад волана?

В режим Comfort, през първите няколко километра, SV впечатлява повече с комфорта на возене, отколкото с контрола върху каросерията. Накланянето е овладяно достатъчно, за да не се люлее неприятно при завъртане на бързия волан, но като цяло усещането не се различава драстично от всеки друг добре настроен SUV. Стабилен, сглобен, но очевидно тежък автомобил с висок център на тежестта. Но тогава посягате към бутона SV в долната част на волана, натискате го и изведнъж имате чувството, че автомобилът е олекнал и се е снишил наполовина.

Реално има два алтернативни режима на Comfort (три, ако броим офроуд режима Mud and Ruts), които могат да се изберат от екрана на инфоразвлекателната система Pivi Pro. Първият е Dynamic, който се среща и при други версии на Sport, а вторият е ексклузивният SV. Изкушението е да се премине директно в режим SV, въпреки че дори инженерът от Land Rover, прекарал три години в настройването на системата, признава, че той е по-подходящ за бързи и гладки германски пътища, отколкото за често неравните и начупени завои в Португалия.

Разликата между Comfort и Dynamic е осезаемо по-голяма при SV заради новите амортисьори. С активирането на Dynamic веднага се усеща допълнителната тежест във волана при влизане в завой и по-добрата опора на каросерията. В някои режими могат да се комбинират различни настройки, като се променя тежестта на волана, нивото на намеса на системата за стабилност, както и звукът от активната изпускателна система.

Междувременно новият двигател е страхотен – плавен, с безпроблемна тяга в средните обороти, дори когато трябва да се справи с огромното тегло от 2560 кг, и ненатрапчив при спокойно шофиране. Стартер-генераторът на меката хибридна система е толкова фин, че двигателят се стартира в трафика почти незабележимо.

Новият SV има много по-широк диапазон на възможностите – от една страна, той е далеч по-способен да играе ролята на луксозен SUV, а от друга, предлага много повече спортно усещане. Преминете ли отвъд Dynamic към едноименния режим SV, автомобилът е способен да се движи със скорост, която шофьорите на обикновен Range Rover Sport дори не биха могли да си представят.

С летните гуми Michelin Pilot Sport 5s, автомобилът захапва асфалта здраво при влизане в завоите, позволявайки да се разчита първо на предния, а след това и на задния мост. С височината на окачването, намалена с допълнителни 25 мм (в допълнение към стандартното за SV снижаване от 10 мм), и с още по-стегнати амортисьори, накланянето е почти елиминирано. Същото важи и за потъването при ускорение и гмуркането при рязко спиране с невероятните спирачки.

Липсата на движения на каросерията, а оттам и на обичайните сигнали към водача, е почти смущаваща в началото. Но след като се научите да се доверявате на SV, пъргавата кормилна уредба наистина започва да има смисъл. Можете да навържете цяла поредица от завои с най-леките движения на китките, а ако изключите напълно ESP – нещо невъзможно в режим Dynamic – можете дори да предизвикате контролирано поднасяне.

Ако сте достатъчно смели, SV ще се представи достойно и на писта. Разбира се, той не може да засрами автомобил като Porsche 911 със състезателна клетка, но определено не се излага. Влизане в завой с отпуснат педал на газта ще накара задницата да тръгне, а рязко подаване на газ на върха на завоя ще поддържа пързалянето. Или можете просто да карате чисто и да тествате врата си със странично ускорение от над 1,1 G – с цели 22% повече от стария SVR.

Все пак има и една забележка. При тест на автомобила по пътища в Обединеното кралство с 23-инчови джанти, работата на амортисьорите все още е впечатляваща по отношение на контрола на каросерията, но се затруднява да маскира лекото притропване при преминаване през поредица от къси неравности. Не е некомфортно, но се усещат вибрации, които би било по-добре да останат скрити.

Какво е усещането в интериора?

Като цяло е прекрасно. Физическите врътки за климатика са изчезнали, но 13,1-инчовият сензорен екран на системата Pivi Pro на Land Rover е толкова добре организиран, че управлението на температурата все още е лесно. Освен това има няколко бутона за бърз достъп на волана, с които може да се изключи досадното предупреждение за ограничение на скоростта.

Автомобилите от първата серия First Edition, които бяха единствената налична версия на SV за модел 2024 г. и се предлагаха в лимитирана серия, разполагаха с множество карбонови елементи. Сред тях беше и изненадващо стилният преден капак с видима карбонова нишка в централната част, предлаган като безплатна опция. Карбонови джанти (6900 паунда) и спирачки (7000 паунда) също са налични, като заедно спестяват 70 кг, но тестовият автомобил не беше оборудван с тях. В интериора новите седалки Body and Soul на Land Rover използват скрити високоговорители, които изпращат вибрации към тялото в синхрон с избраната музика.

Range Rover Sport SV: Заключение

SUV автомобилите не би трябвало да са, и обикновено не са, толкова забавни и добре настроени в подобна среда. И ако трябва да бъдем честни, не е и нужно. Версии като хибридния Autobiography P550e за 114 000 паунда или превъзходният дизелов D350 ще подхождат по-добре на повечето шофьори, а по-бавното им управление дава много по-спокойно усещане за сметка на известна пъргавина. Те определено предлагат по-добра стойност за парите си. Но за тези, които са развили по-култивиран вкус след стария си SVR и се нуждаят от нещо, което може да избяга от полицията почти навсякъде по света, SV трябва да бъде в списъка с предпочитания.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации