Понякога най-добрите идеи се раждат, когато погледнем назад, преди да продължим напред. Точно това прави Skoda със серия дигитални концепции, вдъхновени от богатото наследство на марката. Последното попълнение в тази поредица е свеж прочит на класическото купе 110 R, претворено с футуристичен дизайн и изцяло електрическо задвижване.
Концептуалният модел, дело на дизайнера Рихард Швец, се отличава с изчистени повърхности, скрити светлини и спортна, компактна стойка. За разлика от оригинала със задно разположен двигател, тази модерна интерпретация разчита на електрическа мощност.
Наследството на Skoda 110 R
Оригиналният модел 110 R се появява през 1970 г. като спортен събрат с две врати на седана Skoda 100. Автомобилът е оборудван с разположен отзад 1,1-литров двигател с мощност 62 к.с., съчетан с четиристепенна ръчна скоростна кутия, която предава тягата към задните колела. Макар и със скромни характеристики, автомобилът си изгражда репутация на достъпно и характерно купе в Източна Европа.
Дизайнерска почит към класиката
Новата дигитална визия е създадена от Рихард Швец, който се присъединява към Skoda през 2023 г. след обучение в Братислава и стаж в Italdesign в Торино. Швец оценява изчистените пропорции и детайли на оригинала, но съзнателно избягва директния ретро подход. Вместо това целта му е била да улови същността на 110 R чрез баланса на формите и обемите, а не само чрез носталгия.
Резултатът е купе с две врати и две места, с ниска линия на покрива и скосена задна част в стил фастбек. Електрическият автомобил има компактни размери и спортна стойка. Директна препратка към оригинала са почти меланхолично изглеждащите фарове, които тук са преосмислени с остри правоъгълни контури и прибиращи се капаци в цвета на купето. Предната част е леко вдлъбната и включва дизайнерския елемент Tech Loop, който може да бъде видян и в новата концепция Skoda Vision O.
Модерен прочит с препратки към моторните спортове
Раздутите калници, големите джанти с централно заключване и интегрирани аеродинамични капаци, оребряването на предния капак и предпазната клетка в купето са препратки към състезателното наследство на класическия модел. Страничните въздухозаборници също са вдъхновени от 110 R, но тук служат за охлаждане на батериите. Задната част наподобява предната, със скрити стопове и черна лента с тънки LED елементи.
Електрическо задвижване с намигване към миналото
Skoda не разкрива конкретни детайли за изцяло електрическото задвижване на дигиталната концепция. Най-подходящият вариант обаче би бил електромотор, монтиран отзад, което би запазило конфигурацията на оригиналния 110 R. Съдейки по актуалните серийни SUV модели Elroq и Enyaq, двигателят би могъл да генерира до 286 к.с. (210 кВт), което звучи повече от достатъчно за толкова компактен и лек автомобил.
Както повечето подобни дигитални проекти, купето 110 R не е предназначено за серийно производство. Въпреки това то показва, че Skoda би могла да предложи интересни електрически автомобили в бъдеще, ако основните ѝ модели генерират достатъчно печалба, за да позволят създаването на по-специализирани продукти.
Последвайте ни в Google News