Пет модела, които популяризираха задвижването на четирите колела

През 60-те години на миналия век човечеството стъпи на Луната, а тук, на Земята, хората бяха във възторг от мощните „масъл кар“ автомобили, които вече можеха да си позволят.

През това вълнуващо десетилетие автомобилната индустрия експериментира с нови технологии, включително оборудването на лек автомобил със задвижване, което предава мощност и към четирите колела.

Макар и широко използвана в камиони, офроуд машини и военни превозни средства, системата за задвижване на четирите колела (4х4) донесе много видими предимства, сред които и повишаване на безопасността чрез подобряване на сцеплението.

През следващите две десетилетия 4х4 и AWD системите стават все по-популярни в серийните автомобили благодарение на следващите пет модела, а днес това е често срещана функция, която много производители предлагат за своите автомобили.

1966–1971 Jensen FF

Jensen е една от онези изчезнали марки, които заслужават да бъдат възродени, поне в съзнанието и сърцата на ентусиастите.

В разцвета си Jensen произвежда няколко забележителни модела, включително Interceptor (1966–1976 г.), който се превръща в най-продавания автомобил на малкия британски производител за всички времена.

Jensen използва версията купе с две врати на популярния си Interceptor като основа за експериментален модел, наречен FF.

Този експериментален модел, който на външен вид не се различава от стандартния Interceptor, става първият сериен автомобил в света, оборудван със система за задвижване на четирите колела.

Разработена от Ferguson Research и наречена Ferguson Formula (FF), системата е създадена на базата на иновативно 4х4 задвижване, предназначено за автомобили от Формула 1.

Със своя V8 двигател Chrysler 383, който изпраща мощност към четирите колела, Jensen FF от 1966–1971 г. остава в историята като един от най-иновативните GT автомобили на всички времена.

1986–1993 Porsche 959

Jensen FF показва, че системата 4х4 е не само възможна за сериен автомобил, но и драстично подобрява неговата динамика и управляемост.

Моделите 356 и неговият наследник 911 са спортни автомобили с чисто задно задвижване, като последният остава такъв до 80-те години на миналия век.

Подобно на Audi, Porsche решава да влезе в света на ралитата и разработва модифициран 911, оборудван със система за задвижване на четирите колела, която по-късно се превръща в сложната PSK (Porsche-Steuer Kupplung).

Този модифициран 911 става основа за модела 953, спечелил рали „Париж-Дакар“ през 1984 г., който от своя страна еволюира в емблематичния 959.

Porsche 959 е представен през 1986 г. като специална хомологационна версия, която позволява на нов и изцяло преработен автомобил, базиран на 911, да се състезава в събитията от Група Б на FIA.

Въпреки че е базиран на 911 и прилича на него, 959 е сериозно подсилен модел на ниво суперавтомобил, който получава собствено обозначение.

Оборудван с усъвършенстваната 4х4 система PSK и задвижван от шестцилиндров боксерен двигател с два турбокомпресора, който достига до 508 к.с. (във версията 959 S), Porsche 959 е първият истински суперавтомобил, който предлага задвижване на четирите колела.

Произвеждан от 1986 до 1993 г., 959 остава един от най-важните модели на Porsche и един от най-легендарните суперавтомобили в индустрията.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации