Новият Peugeot 3008: Впечатляващ дизайн, но разочароващ на пътя

Общи впечатления от модела

Третото поколение на Peugeot 3008 еволюира не само по отношение на външния си вид, но и в технологично отношение, благодарение на гама от хибридни и изцяло електрически версии. Дизайнът му е по-агресивен от всякога, с елегантен профил, наподобяващ купе. Този стил е отразен и в интериора, който се отличава от конкурентите в натоварения сегмент както с оформлението, така и с високото качество на материалите.

За съжаление, усещането зад волана на 3008 не е на същото ниво. Возията е твърда и нервна, а на кормилното управление му липсва отзивчивостта, характерна за най-добрите в класа. Инфоразвлекателната система също е разочароваща и разсейваща за използване по време на движение. Освен това се очаква изцяло електрическият E-3008 да губи стойността си по-бързо от своите конкуренти.

Позициониране и версии

Новият Peugeot 3008 е по-голям от Peugeot 2008, но по-малък и с по-динамичен профил от седемместния Peugeot 5008. Моделът се предлага с икономичен мек хибрид, плъгин хибрид или с изцяло електрическо задвижване при версията E-3008.

Автомобилът използва същата платформа като Vauxhall Grandland, въпреки че моделът на Peugeot се отличава с далеч по-смел дизайн както отвън, така и отвътре. Моделът се предлага в две основни нива на оборудване – Allure и GT, както и във върхова електрическа версия с два мотора и задвижване на четирите колела.

Динамика, ускорение и максимална скорост

Базовият 1,2-литров хибрид със 145 к.с. предлага прилична динамика, но ускорението му от 0 до 100 км/ч за 10,2 секунди не е особено впечатляващо по днешните стандарти. Плъгин хибридната версия с мощност 195 к.с. се справя със същия спринт за 7,8 секунди и се усеща значително по-бърза.

Електрическата гама на E-3008 започва с версията с 213 к.с., която ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,8 секунди. Вариантът с по-голям пробег и мощност 231 к.с. е само незначително по-бърз (8,7 секунди) заради по-високото си тегло. Най-бързият модел е версията с два електромотора и 325 к.с., която постига ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,0 секунди.

Управление в градски условия

Бензиновият Peugeot 3008, особено с по-малките 19-цолови джанти на ниво Allure, предлага по-комфортна возия от електрическия E-3008, който страда от много твърдо окачване при ниска скорост. В електрическата версия се усеща всяка неравност по пътната настилка, всеки потънал капак на шахта и всеки удар в дупките.

Спирачките на мекия хибрид също изискват свикване. Педалът има дълъг ход и се усеща явен преход, когато системата превключва от регенеративно спиране към механичните дискови спирачки, което подкопава увереността на водача. Друг недостатък при 1,2-литровия двигател е осезаемото забавяне между натискането на педала на газта и потеглянето, което затруднява включването в натоварен трафик. Липсва и функция „auto-hold“, каквато има например във Volkswagen Tiguan.

Електрическият E-3008 също има леко забавяне при потегляне, но то е далеч по-слабо изразено. Подобно на бензиновата версия, преходът между регенеративното и механичното спиране е осезаем, въпреки че ситуацията може да се подобри чрез използването на лостчетата на волана за регулиране на нивото на регенерация. В най-силния си режим голяма част от намаляването на скоростта може да се извърши без докосване на спирачния педал, но за пълно спиране под 8 км/ч той остава необходим.

Всички версии на 3008 и E-3008 имат лек волан, който улеснява маневрирането в града, въпреки че специфичната му форма не е най-удобна за бързо въртене при паркиране.

Поведение на извънградски пътища

По пътища със завои E-3008 има склонност да реагира твърдо на неравностите, като се наблюдава и странично клатене на каросерията. Автомобилът трудно овладява допълнителното си тегло от близо 600 кг в сравнение с бензиновата версия, което води до усещане за нестабилност при преминаване през вълнообразни участъци.

По-леката 1,2-литрова версия се справя по-добре на подобни пътища, но все още не е толкова комфортна, колкото би бил един Hyundai Tucson.

Лекият волан на този Peugeot, който е доста полезен в града, е по-малко ефективен при по-високи скорости. Наличен е режим на шофиране „Sport“, който го прави по-тежък, но това не подобрява усещането зад волана, тъй като в този режим управлението се усеща леко изкуствено и неточно. Сцеплението е на високо ниво и накланянето на каросерията в завоите не е прекомерно, което позволява уверено поддържане на по-висока скорост.

При E-3008 си заслужава да се използва режимът „Sport“ при по-високи скорости за по-добро усещане за мигновено ускорение, което може да бъде леко забавено в стандартния режим „Normal“ при скорост над 80 км/ч.

Шофиране по магистрала и комфорт на дълги разстояния

Магистралите са средата, в която 3008 и E-3008 се чувстват в свои води. Рафинираността е много добра, а возията като цяло е стабилна. Единствено дупките и разширителните фуги по пътя нарушават комфорта.

Тестовите автомобили разполагаха с опционален пакет, който включва ламинирани предни странични стъкла за намаляване на шума от вятъра около огледалата при по-високи скорости. Този пакет със сигурност помага за намаляване на външните шумове в купето. Той обаче е опция на стойност 1200 британски лири, достъпна само за ниво на оборудване GT. Макар пакетът да включва и качествена аудиосистема Focal, не е сигурно, че предлага най-доброто съотношение цена-качество. Препоръчителен е само за тези, които изминават много километри по магистрала.

Макс Адамс, редактор на онлайн ревюта, отбеляза, че почитателите на електрическите автомобили ще се зарадват да научат, че E-3008 запаметява избраното ниво на регенеративно спиране при всяко стартиране на автомобила, вместо да се връща към стандартна настройка. Той също така оцени факта, че стоп светлините се активират автоматично при най-силното ниво на регенерация веднага след отпускане на педала на газта, за да предупредят шофьорите отзад, че автомобилът намалява скоростта.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Бензиновият 3008 постига висока горивна ефективност и конкурентни експлоатационни разходи, но се очаква E-3008 да се обезценява по-бързо.

Технологията „мек хибрид“, с която е оборудван 1,2-литровият бензинов двигател, му помага да постигне разход по WLTP от 5,4 л/100 км. Тази стойност е значително по-добра в сравнение с еквивалентния бензинов „мек хибрид“ на VW Tiguan и дори с пълния хибрид Hyundai Tucson.

В реални условия може да се очаква разход на гориво между 6 и 7 л/100 км, като се има предвид, че същият двигател в по-големия и малко по-тежък Peugeot 5008 е постигнал такива резултати по време на дългосрочни тестове.

Служебните потребители, за които изцяло електрически автомобил не е подходящ, биха се насочили към 1,6-литровия плъгин хибрид, който има официален разход по WLTP от 0,79 л/100 км. Тази версия все още не е тествана, но опитът с плъгин хибридни автомобили показва, че е малко вероятно тази стойност да бъде достигната в реални условия, дори при редовно зареждане.

Електрически пробег, живот на батерията и време за зареждане

Дългосрочният тест на E-3008 показа средна ефективност от 6,3 км/кВтч, докато друг пътен тест от около 480 км, включващ предимно магистрално и динамично шофиране, отчете похвалните 6,0 км/кВтч.

Пробег и зареждане

При версията с батерия от 73 кВтч може да се очаква пробег от около 450 км с едно зареждане. Тези, които се нуждаят от по-голяма автономност, ще трябва да се насочат към варианта на E-3008 с батерия от 97 кВтч, който предлага пробег от 700 км. Това е с 20 кВтч и близо 100 км повече от версията на Skoda Enyaq Coupe с най-голям капацитет на батерията.

За водачите, които е вероятно да използват своя E-3008 в по-студено време, е препоръчително да добавят опционалната термопомпа срещу 700 паунда. Цената е разумна в сравнение с Enyaq, където същото оборудване струва 1000 паунда.

За съжаление, E-3008 се представи разочароващо в нашия тест на зареждането на електрически автомобили за 2025 г. Тестваният модел със 73 кВтч не успя да достигне пиковата си скорост на зареждане от 130 кВ, като постигна едва 123 кВ, и то само за три минути. Отне почти 40 минути, за да се зареди батерията с 60%. За сравнение, Peugeot обявява 30 минути за зареждане от 20 до 80%, което е типичното допълване по време на дълго пътуване по магистрала. Алтернативи като Hyundai Ioniq 5 или Kia EV6 се зареждат значително по-бързо, като подобно зареждане отнема по-малко от 20 минути на подходяща бърза зарядна станция.

Установихме също, че зареждането се забавя значително над 80% от капацитета на батерията. На нашата тестова 350-киловатова станция бяха необходими 74 минути, за да се зареди от 80 до 100%. Препоръчително е при използване на бърза зарядна станция батерията да се допълва само до 80%, след което да се продължи към следващата спирка за зареждане, ако е необходимо.

Повечето собственици на електрически автомобили ще се възползват от домашно зареждане. Стандартно стенно зарядно устройство от 7,4 кВ ще отнеме около 12 часа за пълно зареждане на модела със 73 кВтч, докато версията с 97 кВтч ще се нуждае от 15,5 часа за същото.

Все още не сме тествали плъгин хибридната версия, но можем да кажем, че нейната по-малка батерия от 21 кВтч (17,9 кВтч използваеми) осигурява над 80 км пробег само на ток и ще отнеме малко над пет часа за пълно зареждане с домашно зарядно устройство.

Застраховки, данъци и обезценяване

Бензиновата гама на 3008 започва от застрахователна група 22 за версията 1.2 Hybrid и достига до група 32 за 1.6 плъгин хибрида. Клиентите, които търсят по-ниски застрахователни разходи, може да се насочат към Tucson или Tiguan, които започват от група 18.

Електрическият E-3008 също стартира от група 32 за най-достъпния вариант Allure със 73 кВтч, докато версията с голям пробег и батерия от 97 кВтч е в група 33. Това е конкурентно на Renault Scenic (групи 33–34), но отстъпва на Ford Capri (групи 21–33). Най-мощният модел с два двигателя попада в група 40.

Електрическият E-3008 ще бъде предпочитан избор за служебни автомобили благодарение на ниския данък от три процента (BiK). Плъгин хибридът също е добър вариант със своята ставка от девет процента и над 80 км пробег на електричество.

За съжаление, само моделите Hybrid 145 Allure и GT попадат под прага от 40 000 паунда за т.нар. „данък лукс“, след като се приспаднат разходите за първоначален пътен данък (VED) и регистрация. В резултат на това останалата част от гамата на 3008 и E-3008 подлежи на годишна добавка върху стандартната ставка от втората до шестата година на автомобила.

Очаква се стандартните бензинови и плъгин хибридни модели на Peugeot 3008 да запазят стойността си сравнително добре спрямо конкурентите, като поддържат около 52% от първоначалната си продажна цена след три години или 58 000 км. Това е малко по-добре от Kia Sportage, който се очаква да запази между 48 и 50% за същия период, но не толкова добре, колкото VW Tiguan, при който се очакват между 52 и 58%.

За разлика от тях, се очаква електрическият E-3008 да загуби стойността си доста бързо, като ще струва едва между 32 и 40% от първоначалната си цена след същия тригодишен период. За сравнение, прогнозите за Vauxhall Grandland Electric са, че той ще запази между 55 и 58% от стойността си за същия период от време.

Интериор, дизайн и технологии

Стилният интериор на 3008 е наслада за очите, но не е лишен от някои ергономични странности. Макар дизайнът да е впечатляващ и изборът на материали да е на високо ниво, инфоразвлекателната система може да бъде разсейваща и трудна за използване, а концепцията i-Cockpit все още е неудобна за водачи с определен ръст.

Тъй като в гамата на Peugeot вече съществува практичният 5008, новият 3008 може да си позволи по-елегантен вид. Това обяснява неговата стилистика на SUV-купе, за разлика от по-ръбестите форми на конкуренти като Tiguan и Tucson.

Предишното поколение на Peugeot 3008 впечатли с интериорния си дизайн, а най-новото издание продължава тази традиция с визуално привлекателно арматурно табло и централна конзола, която създава отделни зони за водача и пътника до него. Огромен 21-инчов извит дигитален дисплей се простира върху таблото и обединява приборния панел на водача с централния сензорен екран.

Базовото ниво на оборудване Allure включва всичко необходимо: 19-инчови алуминиеви джанти, 21-инчов инструментален панел, задни сензори за паркиране, сателитна навигация и безжично зареждане за смартфон.

Препоръчителни добавки към ниво Allure са пакетът за шофьорската седалка AGR и отоплението на предните седалки за 300 паунда, както и пакетът за асистенция на водача с 360-градусова камера за 700 паунда. Той добавя адаптивен круиз контрол, система за следене на мъртвата зона, предупреждение за напречен трафик отзад и система от камери с панорамен обзор.

По-високото ниво на оборудване GT добавя адаптивен круиз контрол, предни сензори за паркиране, електрическа задна врата и отопляеми предни седалки. То разполага и с адаптивни LED фарове за по-добро осветяване през нощта без заслепяване на насрещния трафик.

Най-високото ниво Launch Edition, налично за модела с два двигателя, допълва оборудването с панорамен стъклен покрив, озвучителна система Focal и система за следене на мъртвата зона.

Зоните в интериора на 3008, с които водачът и пътниците влизат в редовен контакт, изглеждат и се усещат като в премиум SUV, което е оправдано предвид цената. Всички версии разполагат с покритие на арматурното табло с карбонов ефект „Graphene“, което се простира и върху предните врати. То е много по-привлекателно визуално от големите площи от пластмаса в черен пиано лак, които се срещат при конкурентите и които с времето губят блясъка си, събирайки прах, отпечатъци и драскотини.

Жабката е по-голяма при версиите с ляв волан, тъй като кутията с предпазители не е преместена при автомобилите с десен волан, което намалява наличното пространство. Практично решение е, че джобовете на вратите са с мека подплата, подобно на Volkswagen Tiguan, което намалява вероятността малки предмети да дрънчат по време на движение.

Размери и външен вид

Новият 3008 се позиционира между Hyundai Tucson и Volkswagen Tiguan по отношение на дължината. Той е по-нисък от тези конкуренти, което подчертава неговия силует, наподобяващ купе. С дължина от 4542 мм, широчина 1895 мм и височина 1641 мм, 3008 има по-голямо междуосие (2739 мм) и е по-широк от двата си съперника. На теория това би трябвало да осигури повече вътрешно пространство, въпреки че измерванията показват друго.

Седалки и пространство за пътниците

Дизайнерската концепция Peugeot i-Cockpit е запазена и в най-новото поколение на 3008. Някои от тестовите шофьори свикнаха с малкия, почти квадратен волан, над който трябва да се гледа, за да се вижда дигиталното приборно табло. Други обаче установиха, че воланът продължава да закрива част от дисплея. Препоръчително е всеки да изпробва тази подредба преди покупка, за да прецени дали е удобна.

Позицията на шофиране е сравнително висока и осигурява добра видимост напред. Седалките и воланът предлагат достатъчно възможности за регулиране, за да може шофьор с ръст около 180 см да се настани удобно. Недостатък е, че лумбалната опора не е стандартна до по-високото ниво на оборудване GT, а се предлага като опция за Allure. Липсва и регулиране на височината на предпазния колан. Електрическото регулиране с памет за шофьорската седалка е стандартно за версията Launch Edition с два мотора или като опция при GT. Разочароващо е също, че няма задна чистачка, което влошава видимостта назад при дъжд. Стъклото се почиства от въздушния поток само при магистрални скорости, което не е особено полезно в градски условия.

При тестовете пътник с височина 180 см успя да седне на задната седалка зад собствената си шофьорска позиция, макар главата му леко да докосваше тавана. Измереното пространство за коленете на задните седалки в 3008 е между 594 мм и 848 мм. Това е прилична стойност, но данните показват, че Tucson (629 – 844 мм) и Tiguan (625 – 868 мм) предлагат повече място. За тези, които редовно возят по-високи хора отзад, по-просторният Peugeot 5008 може да бъде по-добър избор.

Предимство е, че предните седалки на 3008 са монтирани достатъчно високо, за да позволят на пътниците отзад да пъхнат краката си под тях. Подът в задната част е равен, което означава, че пътникът на средното място не трябва да се бори с голям тунел в пода.

На задния ред са предвидени две точки за закрепване на детски столчета Isofix, но достъпът до тях е труден, тъй като са скрити зад ципове, за разлика от лесно свалящите се пластмасови капаци при Tiguan. При ниво на оборудване GT е стандартен централен подлакътник с две поставки за чаши.

Багажник

Едно семейство не би трябвало да има проблеми с багажника от 588 литра, чийто обем остава еднакъв, независимо дали става дума за бензинова, плъгин хибридна или изцяло електрическа версия на 3008. Правилната му форма улеснява подреждането на багажа, а различни куки и ремъци помагат за обезопасяването на предмети. Наличен е и 12-волтов изход за захранване на устройства като хладилна чанта. Единственият недостатък, произтичащ от купе-линията на автомобила, е, че конкуренти с по-традиционна форма като Hyundai Tucson (616 литра) и VW Tiguan (652 литра) предлагат по-голям обем на багажника.

Капацитет на теглене

Капацитетът на теглене на 3008 не е особено впечатляващ за класа. Най-високата стойност е 1550 кг за плъгин хибридната версия. Бензиновият модел може да тегли едва 1200 кг, което е значително по-малко от 1600-те килограма дори на базовия Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI. За тези, които търсят електрически автомобил за теглене, най-способният E-3008 е моделът с два мотора, който има капацитет от 1350 кг, докато версията с голям пробег и батерия от 97 кВч може да тегли до 1200 кг.

Надеждност и потребителска удовлетвореност

Марката Peugeot се представи добре в проучването за потребителска удовлетвореност Driver Power за 2025 г., като успя да се класира на седмо място сред 31 производители.

Безопасност

Въпреки доброто представяне в класациите за надеждност, моделът получава оценка от четири звезди на тестовете на Euro NCAP. Този резултат е по-нисък в сравнение с някои от основните конкуренти в сегмента.

Гаранционни условия

Стандартната гаранция на Peugeot 3008 покрива две години без ограничение в пробега, с допълнителна трета година от дилъра, която е ограничена до 100 000 км. За версиите с бензинови и плъгин хибридни двигатели тези условия не са особено впечатляващи.

Електрическите версии на модела обаче могат да се възползват от удължена гаранция от осем години или 160 000 км при редовно сервизно обслужване в оторизирана мрежа.

Практични решения в багажника

Макс Адамс, редактор на онлайн прегледи, отбеляза, че оценява решението на Peugeot да последва примера на VW, като е добавен механизъм за задържане на пода на багажника в повдигнато положение. Това улеснява достъпа до голямото пространство отдолу, което е достатъчно обемно за съхранение на кабелите за зареждане на плъгин хибридните и електрическите версии.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации