Geely пуска на вода първия в света речен кораб с метанол-водороден хибриден двигател

Geely Holding Group представи в Ханджоу своя нов плавателен съд Yuanchun 001. Това не е просто поредният екологичен кораб, а първият в света речен съд с метанол-водородно хибридно електрическо задвижване, който поставя ново начало в декарбонизацията на морския транспорт.

Нова страница в чистото корабоплаване

Изборът на Ханджоу за премиерата не е случаен. Този ключов град в делтата на река Яндзъ съчетава вековна култура с модерни технологии, а водните му пътища и местната подкрепа за пилотни екологични проекти го превръщат в идеална отправна точка. С над двадесетгодишен опит в разработването на алтернативни горива и хибридни задвижвания, Geely първоначално предизвика революция по пътищата със своите автомобили, задвижвани от метанол. Сега компанията пренася това ноу-хау и във водата благодарение на собствена хибридна система, проектирана за работа с нулеви нетни въглеродни емисии при използване на зелен метанол.

Как работи метанол-водородното хибридно задвижване

В основата на кораба е метанол-водородната хибридна електрическа система. Принципът на работа е следният: бордови генератори изгарят зелен метанол, произведен от уловен въглероден диоксид и възобновяеми източници, за да генерират електричество. Тази енергия или задвижва директно електрическите мотори, или зарежда батериен пакет за моменти, когато е необходима допълнителна мощност. В същото време интегрирани реформъри преобразуват част от метанола във водород, което допълнително повишава ефективността. Корабът може мигновено да превключва между напълно хибриден режим, работа само на генератор, изцяло електрическо задвижване или зареждане от брега. Крайната цел е постигане на нулеви въглеродни емисии в целия жизнен цикъл при използване на зелен метанол, като същевременно разходът на енергия намалява с около 42% в сравнение с дизеловите аналози.

Изграждане на метанолова екосистема

Разбира се, сама по себе си технологията не е достатъчна за декарбонизацията на корабоплаването – достъпът до гориво е също толкова важен. Geely работи усилено за разширяване на мрежата: към юни 2025 г. в Китай се очаква да има над 800 обществени станции за зареждане с метанол, а до 2027 г. са планирани още 3 200. Това развитие решава класическия проблем за кокошката и яйцето, като дава на операторите увереност, че горивото ще бъде налично. С време за зареждане, сравнимо с дизеловото, и конкурентни цени, зеленият метанол се очертава като мащабируемо и рентабилно чисто гориво, особено за вътрешни и къси морски маршрути.

Стратегически ефект в цялата индустрия

Yuanchun 001 не е просто единична демонстрация, а доказателство, че предизвикателства като високи разходи, строги регулации и инвеститорски натиск за чисто корабоплаване могат да бъдат преодолени. С въвеждането на все по-строги правила за емисиите и цени на въглерода от страна на Международната морска организация, операторите на флотилии ще търсят реални пътища за декарбонизация. Този речен кораб показва как съществуващи плавателни съдове могат да бъдат модернизирани или да се строят нови, без това да нарушава дейността им, като се разчита на комерсиално достъпни горива и доказани технологии за електрическо задвижване.

Амбициите на Китай за чиста мобилност

Китай се утвърждава като лидер в световните технологии за чист морски транспорт. Чрез комбинация от политически стимули и подкрепа за местни компании за изследвания и разработки като Geely, страната ускорява прехода към алтернативи на дизеловото гориво. Най-голяма полза от това ще имат застаряващите и замърсяващи плавателни съдове по вътрешните водни пътища, което ще доведе до по-чист въздух и по-тихи реки. Ефектът се разпростира и отвъд това: нови заводи за зелен метанол, ръст в производството на реформъри и сервизни мрежи, които стимулират инвестиции в различни сектори, обединени от визията за устойчива енергия.

Поглед напред

Първото плаване на Yuanchun 001 изглежда като началото, а не като края на този процес. С усъвършенстването на технологиите за нулеви емисии и разширяването на мрежите за зареждане с метанол и водород, все повече оператори на вътрешни и крайбрежни маршрути ще преминат към хибридни метанолови задвижвания. Следващите стъпки включват оптимизиране на ефективността при преобразуването на гориво във водород, увеличаване на капацитета на батериите за по-дълги пътувания и адаптиране на системата за товарни кораби на къси разстояния. Успехът в тези области може да доведе до ера, в която хибридите със зелен метанол са норма, а не изключение.

За Geely Holding Group

Основана през 1986 г., Geely Holding Group се превърна в глобален автомобилен гигант. Дейността на компанията обаче не се ограничава само до автомобили – Geely инвестира значителни ресурси в изследвания и разработки на алтернативни горива, допринася за изграждането на екосистеми за превозни средства на метанол и е пионер в хибридните решения за морския транспорт. С участия в проекти за устойчив транспорт по целия свят, компанията оформя бъдещето на мобилността както на сушата, така и по вода.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации