С появата на толкова много стартиращи компании за електрически автомобили от Китай, листването на Polestar на борсата Nasdaq през 2022 г. изглеждаше като сигурен знак за успех. Цената на акциите на компанията достигна връх от около 13 долара малко след това, но от онзи ден досега тя се е сринала с 90 процента до малко над 1 долар.
Като мрачен знак за бъдещето на компанията се появиха и опасения относно статута ѝ на „действащо предприятие“. Това е фундаментално счетоводно предположение, че даден бизнес ще продължи дейността си в обозримо бъдеще – обикновено поне 12 месеца – без заплаха от фалит или ликвидация.
В неодитираните финансови отчети на Polestar се посочва, че несигурността, свързана с изпълнението на плана за ликвидност и финансиране на ръководството, показва наличието на съществена несигурност, която може да породи сериозни съмнения относно способността на Polestar да продължи да функционира като действащо предприятие.
Казано с прости думи, Polestar е на системи, а бъдещето ѝ е изключително несигурно.
Тревожни финансови резултати
За да се разбере колко сериозна е ситуацията, е достатъчно да се разгледат последните финансови документи, подадени от Polestar.
Загубите на компанията за първата половина на 2024 г. възлизат на 543,9 милиона долара. Година по-късно тези загуби нарастват до 1,193 милиарда долара. Освен това брутната загуба (загубата от продажба на автомобили преди отчитане на административни или развойни разходи) се разширява драстично от 23,3 милиона долара на 703,1 милиона долара, което се дължи на разходи по продажбите, значително надвишаващи ръста на приходите.
Основен индикатор за финансови затруднения е съотношението между краткотрайните активи (парични средства и други активи, които се очаква да бъдат превърнати в пари в рамките на една година) и краткосрочните пасиви (задължения, дължими в рамките на една година). Докладът показва краткосрочни пасиви в размер на 2,988 милиарда долара. Това означава, че краткосрочните задължения на Polestar, дължими през следващата година, са с близо 3 милиарда долара повече от наличните краткотрайни активи, което създава значителен недостиг на финансиране.
Повече от 700 милиона долара от проблема се дължат на големия електрически SUV Polestar 3. Отчетена е значителна загуба от обезценка в размер на 739,3 милиона долара поради „намалени краткосрочни прогнози за продажби“, „увеличение на производствените разходи, включително от мита върху вносни части“ и „общ ценови натиск върху електрическите превозни средства“.
Какво следва оттук нататък?
Бъдещето не изглежда добро. Въпреки че в началото на 2025 г. са получени допълнителни заеми на стойност над 500 милиона долара (включително допълнителна инвестиция от 200 милиона долара от основателя на Geely Ли Шуфу), в доклада се посочва, че съществува „съществена несигурност дали Polestar ще може да спази всички свои задължения в бъдещи периоди“ и че „ръководството не може да гарантира, че групата Polestar ще успее да осигури необходимите средства“.
Финансовите отчети на самата компания предоставят ясни и съществени доказателства в подкрепа на опасенията за способността ѝ да продължи да съществува. Polestar е изправена пред критичен период, в който оцеляването ѝ ще зависи от способността ѝ непрекъснато да набира нов капитал и да предоговаря условията с кредиторите си, за да финансира високите си разходи и да преодолее значителния ликвиден дефицит.
Макар ръководството активно да работи за осигуряване на нови средства, изричното изявление, че това финансиране не е гарантирано, е в основата на отбелязаната „съществена несигурност“.
Какво означава това за клиентите?
При евентуален фалит потребителите обикновено са защитени от местното законодателство и могат да предявят искове за гаранционно обслужване и резервни части към дилъра или вносителя. В случая на Polestar, компанията споделя част от дилърската си мрежа със сестринската марка Volvo, която също е собственост на Geely, което може да предложи известна сигурност.
Въпреки това ситуацията е изключително сериозна и си струва човек да се замисли сериозно, преди да закупи автомобил Polestar, предвид колко несигурно е бъдещето на компанията – според собствените ѝ доклади.
Последвайте ни в Google News