Това е Kia EV4 – още една ключова стъпка в стремежа на южнокорейския производител да покрие почти всяка ниша на пазара на електрически автомобили. След като SUV модели като EV6 и EV9 се погрижиха за високопроходимия сегмент, сега Kia се насочва към купувачите, които все още предпочитат класическите форми на хечбек и седан.
EV4 се предлага и в двата варианта. Хечбек версията се конкурира с Peugeot e-308, Renault Megane E-Tech Electric и VW ID.3, докато седанът, официално наречен Fastback, е пряк съперник на Polestar 2 и Tesla Model 3. В този материал разглеждаме именно версията Fastback, за да проверим дали Kia наистина може да се изправи срещу Tesla.
Какво е новото?
EV4 е базиран на същата платформа E-GMP като EV3, което означава много прилики под ламарините. Моделът използва 400-волтова електрическа система, за разлика от по-скъпите автомобили на марката като EV6, които разчитат на 800-волтова технология. Интериорът е почти идентичен с този на EV3, като основната разлика е позицията на седене, която е с 40 мм по-ниска за по-спортно усещане. Най-високата точка на автомобила е с 90 мм по-ниско от EV3, което ясно показва желанието на Kia да привлече клиенти, които не харесват високата позиция на SUV моделите.
В сравнение с хечбека, версията Fastback е с 300 мм по-дълга и с 5 мм по-ниска. Разликата в дължината идва от задния надвес, необходим за елегантната линия на покрива. От Kia изтъкват и отличната аеродинамика, особено при модела Fastback, с коефициент на въздушно съпротивление от 0,23. За постигането на този резултат допринасят покритата на 82,5% долна част на автомобила и активните въздушни клапи в предната броня, които се отварят и затварят автоматично за оптимизиране на охлаждането или аеродинамиката. Габаритите на автомобила са 4720 мм дължина, 1860 мм широчина и 1480 мм височина.
Технически характеристики
Kia EV4 Fastback се предлага в две нива на оборудване (GT-Line и GT-Line S) и с една комбинация от батерия и двигател. Тя включва батерия с капацитет 81,4 кВч, която захранва един електромотор на предната ос. Мощността е 204 к.с., а въртящият момент достига 283 Нм. При тегло на автомобила от 1914 кг, това осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за 7,9 секунди и максимална скорост от 170 км/ч.
Заявеният пробег е впечатляващите 610 км. Поради 400-волтовата архитектура, максималната скорост на зареждане е ограничена до 135 кВ, което е средна стойност за пазара. Това означава, че зареждане от 10% до 80% на бърза станция отнема около 31 минути. Стандартното оборудване на ниво GT-Line включва отопляеми предни седалки и волан, електрически регулируема шофьорска седалка, безжично зареждане за смартфон, тройна конфигурация на екраните на таблото (два по 12,3 инча и един 5,3 инча), безжична поддръжка на Apple CarPlay и Android Auto, както и богат набор от системи за безопасност.
По-високото ниво на оборудване GT-Line S добавя преден люк, отопляеми външни задни седалки, отопляеми и вентилирани предни седалки, памет за шофьорската седалка, електрически заден капак и 360-градусова камера за паркиране.
Как се усеща на пътя?
Kia са се опитали да придадат на EV4 по-спортен характер в сравнение с EV3, откъдето идва и по-ниската позиция на седене. Макар и с умерена мощност, автомобилът предлага приятно усещане зад волана. В режим Sport реакцията на педала на газта се подобрява значително, което придава на колата усещане за пъргавина и ентусиазъм. Шасито е отзивчиво, а усещането от основните контроли, особено от спирачния педал, е приятна изненада. Въпреки че не поставя рекорди за скорост, автомобилът се държи стабилно в завоите, а накланянето на каросерията е добре контролирано.
Поведението в ежедневието обаче е безупречно. Тестваният от нас модел GT-Line се справяше отлично с неравностите по пътя, а шумоизолацията в купето беше на високо ниво. Накратко, усещането е като в EV3, но всичко е една идея по-добро, за което без съмнение допринася по-ниският център на тежестта. По отношение на динамиката, Model 3 има значително предимство със задното си предаване, по-висока мощност и по-добро ускорение. Ускорението на EV4 е напълно достатъчно за предназначението на автомобила, а за тези, които търсят повече мощност, Kia подготвя версия с два мотора и дори спортен GT модел.
Какъв е интериорът?
Интериорът е много сходен с този на EV3. Качеството на изработка е отлично, с множество луксозни елементи като двуцветната тапицерия от изкуствена кожа и меките подглавници. Конфигурацията с три екрана доминира таблото, но под тях са запазени удобни физически бутони и врътки за управление на климатичната система. Един ергономичен недостатък е, че от някои позиции на шофиране воланът закрива гледката към 5,3-инчовия сензорен екран за климатика.
Безжичната поддръжка на Apple CarPlay и Android Auto е стандартна, както и безжичното зарядно за телефон. Вградената инфоразвлекателна система на Kia работи бързо и има добра графика. Наличен е и асистент с изкуствен интелект, който използва ChatGPT за препоръки на ресторанти, музика и дори за разказване на вицове. Дебют в EV4 правят и специалните режими за забавление: Rest Mode използва климатика и амбиентното осветление, за да създаде оптимална среда за почивка, докато Theatre Mode превръща автомобила в киносалон чрез приложения като Netflix, Disney+ и YouTube на централния екран.
Преди покупката
Струва си да се обмисли дали версията Fastback е по-добрият избор пред хечбека. Хечбекът предлага малко повече пространство за главите на задните седалки (пространството за краката е отлично и при двата модела). Макар багажникът му да е по-малък на хартия (435 литра срещу 490 литра), по-големият отвор го прави по-практичен за товарене. Важно е да се отбележи, че нито един от двата варианта не разполага с преден багажник. Освен това хечбекът се предлага в по-достъпна базова версия с по-малка батерия от 58,3 кВч, която не е налична за Fastback.
Нашата присъда
Първият изцяло електрически седан на Kia се изправя срещу сериозна конкуренция в лицето на Tesla Model 3, но има всички шансове да привлече част от неговите клиенти. EV4 отстъпва по динамика и скорост на зареждане, но качеството на интериора, цялостното пътно поведение, пространството на задните седалки, пробегът и гаранцията от седем години или 160 000 км го превръщат в истински съперник на Tesla. Въпреки това, ако каросерията тип седан не е задължително условие, по-достъпният хечбек EV4 изглежда като по-добрият цялостен избор.
Последвайте ни в Google News