Най-добрите електромобили със субсидия във Великобритания

Пазарът на електрически автомобили във Великобритания расте с всеки изминал месец, като изборът от модели е по-богат от всякога. Въпреки това, навлизането на електромобили в страната е по-бавно от очакваното и необходимостта от стимули както за производителите, така и за клиентите, се счита за ключова за насърчаване на по-нататъшния растеж.

Правителствената програма „Субсидия за електрически автомобили“ (ECG) е най-новият подобен стимул и ще играе решаваща роля за превръщането на електромобилите в по-достъпни за по-широк кръг от хора. Програмата предлага отстъпка от 1500 или 3750 британски лири за определени електрически автомобили на цена под 37 000 лири, като размерът на отстъпката зависи от емисиите, генерирани при производството в съответната държава.

Това означава, че някои електрически автомобили вече са по-евтини от всякога, като субсидията значително намалява цената на някои от най-достъпните модели на пазара. Съставихме списък с нашите фаворити, като на първо място е Renault 5. Списъкът ще бъде актуализиран постоянно с добавянето на нови автомобили, отговарящи на условията на програмата.

1. Renault 5

Най-добър за: универсалност
Цена преди субсидията: 22 995 лири
Цена след субсидията: 21 495 лири

Renault 5 е един от най-добрите нови електрически автомобили на годината, а с правителствената субсидия съотношението цена-качество става още по-добро. Всички варианти на модела отговарят на условията, което позволява избор между различни системи за задвижване и размери на батерията.

Базовата версия е с батерия от 40 кВч, мощност 122 к.с. и пробег от 306 км. За тези, които предприемат по-дълги пътувания, по-подходящ е вариантът с батерия от 50 кВч, по-динамичен мотор със 152 к.с. и пробег от 418 км. Благодарение на комбинацията от завладяващо управление, комфортна возия и усещане за премиум в интериора, Renault 5 оглавява нашата класация.

2. Skoda Elroq

Най-добър за: купувачи, които за първи път избират електромобил
Цена преди субсидията: 31 710 лири
Цена след субсидията: 30 210 лири

Elroq внася ново ниво на надеждност, практичност и достъпност в сегмента на електрическите SUV автомобили, като комбинира отлично качество с ценово равенство спрямо моделите с двигатели с вътрешно горене. Предлагат се три варианта на батерията – 52 кВч с пробег от 373 км, 59 кВч с пробег от 428 км и 77 кВч, която осигурява до 573 км.

Качеството на материалите и сглобката в интериора е добро, както е типично за Skoda, а според нашите измервания багажникът на Elroq е по-дълъг и по-широк от този на повечето конкуренти. Макар да не е най-забавният за шофиране автомобил, той не прави компромис с ефективността, пробега, управляемостта или комфорта на возене. Интуитивен и логичен, Elroq е модел, който лесно може да бъде първият електромобил за всеки шофьор.

3. Alpine A290

Най-добър за: спортно шофиране
Цена преди субсидията: 33 500 лири
Цена след субсидията: 32 000 лири

Завръща ли се ерата на „хотхеч“ (мощен спортен хечбек) в електрическата ера? Ако се съди по Alpine A290, отговорът е по-скоро положителен. Тази по-спортна версия на Renault 5 спечели наградата за „Най-забавен електромобил“ на Autocar за 2025 г. заради прецизното си управление, забавното поведение на пътя и достъпното задвижване.

Предлагат се два варианта на мощност – 180 к.с. или 220 к.с., като и двата са изключително приятни за шофиране. Налична е само една батерия с капацитет 52 кВч, която осигурява пробег от 364 км. Возията е забележителна за малък спортен автомобил с пасивно окачване, особено в сравнение с модели като Mini Cooper SE.

4. Cupra Born

Най-добър за: атрактивен дизайн
Цена преди субсидията: 35 690 лири
Цена след субсидията: 34 190 лири

Най-добрият електромобил в нашата класация за миналата година е изграден на същата платформа като Volkswagen ID.3. Cupra обаче облича това шаси в по-смел дизайн и добавя по-богато усещане в купето. Born се класира по-напред от своя германски братовчед, защото е по-желан. Купувачите на електромобили искат да бъдат впечатлени от външния вид, усещането зад волана и емоцията, която автомобилът предизвиква.

На пътя компактните размери на Born допринасят за пъргавината на управлението и за добрия баланс между динамика и ефективност. Мощността от около 200 к.с. в базовия модел е достатъчна, за да направи автомобила пъргав, без да изразходва батерията твърде бързо, което позволява лесно постижим реален пробег от над 320 км.

Ford Puma Gen-e

Идеален за кратки пътувания, електрическият Ford Puma Gen-e се предлага на цена от 29 995 паунда, която след прилагане на правителствената субсидия намалява до 26 245 паунда. Моделът беше един от първите, които се възползваха от пълната отстъпка в размер на 3750 паунда. Ford дори предлага безплатна станция за зареждане, пет години безплатно обслужване и до 16 000 км безплатни километри. В допълнение, независими лизингови компании също предлагат изключително атрактивни месечни вноски.

Въпреки отстъпките, Gen-e е наистина качествен малък SUV, базиран на бензиновия Puma. Той запазва решителното и ентусиазирано усещане зад волана на своя събрат, но добавя изключително рафинирано задвижване, което е превъзходно икономично при ниски скорости. Огромният багажник с обем от 523 литра (включително пространството Megabox) в компактно купе, забавната динамика и отличната ефективност в реални условия го превръщат в чудесен избор.

Renault Scenic

Трансформацията от безинтересен MPV в стилен SUV се оказа успешна за Renault Scenic, който е особено подходящ за тези, които търсят повече пространство. Цената му преди субсидията е 36 995 паунда, а след нея – 35 495 паунда, което го превръща в един от електрическите SUV модели със среден размер, предлагащи най-добра стойност на пазара.

Единствената опция за задвижване използва двигател с мощност 218 к.с. и батерия с капацитет 87 кВч, която според Renault осигурява пробег до 610 км с едно зареждане. Интериорът на Scenic е приятно място за прекарване на време и включва множество отделения за съхранение. Както водачът, така и пътниците разполагат с добро пространство за главата и краката, а багажникът е обемен за автомобил с такъв размер – 545 литра.

Renault 4

Около 30 години след като беше спрян от продажба, Renault 4 се завръща, но в съвсем различен вид. Сега той е малък електрически кросоувър, създаден за ежедневно шофиране в града. Цената му е 26 995 паунда, а със субсидията пада до 25 495 паунда.

Дизайнът му включва няколко характеристики, които отдават почит на оригиналния модел. Сред тях са кръглите фарове, цялата предна решетка, както и задните светлини и прозорец. Той споделя шасито си с Renault 5, но по-квадратният му силует означава повече пространство на втория ред седалки и по-голям багажник – 375 литра в сравнение с 326 литра при Renault 5. Батерията с капацитет 52 кВч осигурява пробег от 398 км.

Nissan Ariya

Nissan направи значителна промяна в цената на Ariya, за да гарантира, че моделът отговаря на условията за държавната субсидия. Компанията намали цената на SUV модела с над 4000 британски лири, в резултат на което базовата версия поевтиня от 39 645 на 35 000 лири, попадайки под прага за субсидиране.

Дори версията с голямата батерия и удължен пробег се класира за програмата. Нейната батерия с капацитет 87 кВч позволява на автомобила да измине до 530 км с едно зареждане.

Интериорът на Ariya е приятен и изпълнен с меки на допир, качествени материали. Подобно на свързания с него Renault Scenic, той е светъл и просторен, а инфоразвлекателната система е лесна за използване и с ясна графика. Въпреки тези предимства обаче возията е леко неспокойна и ѝ липсва усъвършенстването, което се наблюдава в други аспекти на автомобила.

Въпреки това, като цяло Ariya е автомобил, с който се живее лесно – качество, което е от първостепенно значение за много шофьори.

Renault Megane

Megane е още един модел на Renault, който попада в тази класация благодарение на своите впечатляващи универсални качества и цена, направена още по-атрактивна от държавната субсидия.

Автомобилът използва същия електромотор с мощност 218 к.с. като при Scenic, но е оборудван с по-малка батерия с капацитет 60 кВч, която осигурява пробег от около 460 км.

През 2024 г. Renault обнови Megane, като добави термопомпа за подобряване на ефективността и замени 9-инчовия екран на инфоразвлекателната система с 12-инчов. Всички автомобили вече стандартно разполагат и с адаптивен круиз контрол.

Megane предлага конкурентна динамика за цената си, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,9 секунди и се представя уверено в завоите. Макар да не предлага върховно спортно усещане зад волана, той е добър универсален модел с комфортна возия и изключителна шумоизолация.

Кои автомобили се предлагат със субсидия?

Общо 19 автомобила се предлагат по програмата за субсидии. Подредени по азбучен ред, те са:

  • Citroën ë-C3 и Citroën ë-C3 Aircross
  • Citroën ë-C4 и Citroën ë-C4 X
  • Citroën ë-C5 Aircross
  • Citroën ë-Berlingo
  • Nissan Ariya
  • Nissan Micra
  • Renault 4
  • Renault 5
  • Renault Alpine A290
  • Renault Megane
  • Renault Scenic
  • Vauxhall Astra Electric
  • Vauxhall Combo Life Electric
  • Vauxhall Corsa Electric
  • Vauxhall Frontera Electric
  • Vauxhall Grandland Electric
  • Vauxhall Mokka Electric

Как се получава субсидията?

Не е необходимо потребителите да кандидатстват за субсидията, тъй като тя се прилага директно от производителя на автомобила при продажбата.

Колко време е валидна програмата?

Програмата е част от по-голяма схема на стойност 650 милиона лири и се очаква да продължи до финансовата 2028/29 година.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации