Защо този 3-годишен хибрид на Toyota доказва, че покупката на нов автомобил е надценена

Цените на новите автомобили продължават да растат, без изгледи скоро да се върнат към нивата отпреди пандемията. Ето защо, особено при ограничен бюджет, често е разумно да се обмисли покупката на малко употребяван автомобил на около три години. По този начин може да се спести значителна сума, като същевременно автомобилът все още има дълъг полезен живот. Това важи с особена сила за хибридните модели на Toyota, чиято издръжливост е пословична.

Toyota Crown губи стойност по-бързо от очакваното

Въпреки че хибридите на Toyota са сред автомобилите, които се обезценяват най-малко, не всички модели в гамата се представят еднакво. Моделът, който се откроява в това отношение и може да ви накара да се замислите преди покупка на нов автомобил, е Toyota Crown.

Според анализите флагманът в гамата седани на Toyota губи 33,9% от стойността си за три години. В парично изражение това се равнява на загуба от малко над 14 000 долара. За сравнение, средната обезценка за всички седани за същия период е 30,9%, а за всички видове автомобили – 31,7%. Трябва да се отбележи обаче, че Crown се появи на пазара в края на 2022 г. или в самото начало на 2023 г., което означава, че все още е рядкост да се намери тригодишен модел. С наближаването на 2026 г. обаче такива оферти ще стават все по-достъпни.

Причините за по-бързата обезценка

За да разберем защо Crown губи стойност по-бързо, трябва да разгледаме търсенето на модела като нов. В сравнение с други автомобили на Toyota, продажбите на Crown не са особено високи. Данните показват спад от 64% спрямо предходната година. В същото време комби версията на модела, Signia, се радва на значително по-голям интерес.

Слабото търсене на Crown е отражение на свиващия се пазар на големи седани. Освен това моделът се конкурира с Lexus ES, който предлага престижа на премиум марка. В ценовия сегмент от около 40 000 долара са позиционирани и повечето триредови SUV автомобили, което поставя големите седани в трудна пазарна ситуация.

Какво предлага употребяваната Toyota Crown

Макар покупката на чисто нов Crown да не е непременно лошо предложение, обезценката променя значително сметката. Употребяван екземпляр предлага луксозен и ефективен седан на цена, която в много случаи е сравнима с тази на базово ниво на оборудване на Camry. Моделът се отличава с характерен дизайн и се предлага с две хибридни задвижващи системи, включително мощната версия Hybrid Max с 340 к.с.

Седан ли е, или е кросоувър? Всъщност е и двете. Точно с тази дизайнерска концепция Toyota се надява да привлече потенциални купувачи на кросоувъри към наследника на пълноразмерния Avalon. Всички версии на Crown се отличават с плавни, аеродинамични линии и сравнително висок пътен просвет за седан, а по-високите нива на оборудване добавят още по-атрактивни детайли. Например, 21-инчовите джанти са част от опционален пакет за ниво Limited или стандартни за Nightshade и Platinum, като последният вариант се предлага и с опция за контрастен черен покрив.

Интериорът на Crown посреща с луксозна атмосфера и богато стандартно оборудване, което оправдава базовата цена от около 40 000 долара. Купето е изпълнено с меки на допир материали и комбинация от естествена и изкуствена кожа. Пътниците на предните седалки ще оценят отопляемите и вентилирани седалки, както и модерните технологии, включващи два 12.3-инчови екрана. Единият от тях обслужва инфоразвлекателната система Toyota Audio Multimedia с безжична поддръжка на Apple CarPlay и Android Auto. По-високите нива на оборудване разполагат с панорамен покрив и премиум аудиосистема JBL.

Две хибридни задвижвания

Стандартно за всички версии, с изключение на върховата Platinum, се предлага четвърто поколение хибридна система на Toyota (THS IV). Тя комбинира 2.5-литров четирицилиндров двигател с два електромотора и никел-металхидридна батерия, като системната мощност достига 236 к.с. и се предава през e-CVT трансмисия. Електронното задвижване на всички колела (e-AWD) е стандартно, а средният разход на гориво е едва 5.7 л/100 км. Тази система е проектирана с фокус върху ефективността, но същевременно осигурява пъргаво ускорение.

За тези, които търсят по-спортно усещане, е предназначен вариантът Platinum със системата Hybrid Max. При нея електромоторът е разположен между двигателя с вътрешно горене и шестстепенната автоматична трансмисия. С впечатляващите 340 к.с. и 542 Нм въртящ момент, Crown Platinum ускорява от 0 до 97 км/ч само за 5.7 секунди. Очаквано, разходът на гориво е по-висок, но комбинираната стойност от 7.8 л/100 км остава отлична за тази мощност. Версията Platinum се отличава и с адаптивно променливо окачване (AVS), което подобрява както комфорта, така и усещането зад волана.

Технически характеристики на Toyota Crown

Стандартната хибридна система включва 2.5-литров атмосферен двигател, системна мощност от 236 к.с., e-CVT трансмисия и задвижване на всички колела. Комбинираният разход на гориво е 5.7 л/100 км, като в града е 5.6 л/100 км, а извън него – 5.7 л/100 км.

Системата Hybrid Max разчита на 2.4-литров турбо двигател и предлага системна мощност от 340 к.с. и въртящ момент от 542 Нм. Трансмисията е 6-степенна автоматична, а задвижването отново е на четирите колела. Ускорението от 0 до 97 км/ч отнема 5.7 секунди. Комбинираният разход е 7.8 л/100 км (8.1 л/100 км в града и 7.4 л/100 км извън него).

Впечатления от управлението

Независимо от индивидуалните предпочитания към дизайна, повдигнатата позиция на седене в Toyota Crown предлага осезаеми предимства. Влизането и излизането от автомобила е изключително лесно, което го прави удобен за по-високи или по-възрастни хора. Именно този комфорт е една от основните причини за популярността на SUV сегмента. По време на движение усещането също е различно – позицията на шофьора е в златната среда. Тя осигурява по-добра видимост напред, без автомобилът да се усеща толкова висок, колкото традиционен SUV.

Макар да съществуват известни съмнения относно ефективността на повдигнатото окачване, то безспорно улеснява влизането и излизането от автомобила, особено за по-възрастни хора. Освен това интериорът на Crown е просторен, комфортен и приятен за окото.

Тази по-голяма височина в сравнение с други седани обаче се отразява на управляемостта. Мисията на Crown никога не е била свързана със спортното шофиране, но на пътя се усеща известно влияние върху поведението му. Въпреки това автомобилът остава достатъчно стабилен в завоите. От гледна точка на динамиката, представянето му може да се определи като „достатъчно добро“. В останалите аспекти обаче Crown дискретно остава на заден план по един изтънчен начин, както всеки друг добре конструиран и ориентиран към комфорта седан на Toyota.

Приятен и просторен интериор

Една от основните причини за избор на леко употребяван Crown пред чисто нов Camry е по-високото ниво на лукс и престиж. Още в базовото си ниво на оборудване моделът предлага повече удобства, допълнени от качествени материали и просторен интериор, въпреки скосената линия на покрива. Багажникът също е много дълбок, което превръща Crown в перфектен автомобил за дълги пътувания.

Вътрешното пространство за съхранение е напълно достатъчно, освен ако нямате навика да колекционирате всичко. Разбира се, за тези, които търсят още повече място, комби версията Crown Signia предлага още по-голяма практичност. Като се има предвид, че продажбите на този модел надвишават тези на седана почти три към едно, не би било изненада, ако той има по-голям шанс да оцелее, когато Toyota реши да преработи модела за американския пазар.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации