Новият Aston Martin DBX S: Първи впечатления от един изумителен SUV

Лесно е да се постави под въпрос разумността на един SUV с мощност над 700 к.с. и тегло над два тона. Погледнато обаче чисто като техническо постижение, възможностите на Aston Martin DBX S са наистина изумителни. Той успешно съчетава скорост, управляемост, лукс и практичност по начин, който го изправя уверено срещу всеки конкурент в този ценови клас, а дори и срещу по-скъпи модели.

От 707 към S: Повече мощ и по-малко тегло

Името „707“ звучеше добре и беше подходящ избор за върховата версия на Aston Martin DBX, тъй като отразяваше мощността на автомобила в метрични конски сили. Сега обаче моделът 707 е засенчен от новия DBX S. Наименованието може да звучи по-малко драматично, но буквата „S“ носи значителна историческа тежест за марката, тъй като от 50-те години насам се използва за обозначаване на по-спортните модели. В този случай тя означава и повече мощност, и по-малко тегло в сравнение с предишния флагман.

Увеличението на мощността е постигнато благодарение на инженерния опит, натрупан по време на разработката на новия Valhalla. 4,0-литровият V8 двигател с два турбокомпресора, произхождащ от Mercedes-AMG, е получил допълнителни подобрения. Новата технология включва ревизирани турбокомпресори с по-голям диаметър на компресорните колела и променени вътрешни компоненти. Всичко това е пренесено в DBX S, заедно с нова изпускателна система с вертикално разположени накрайници.

Резултатът е мощност от 727 к.с., което представлява увеличение с 20 к.с. спрямо предшественика. От Aston Martin твърдят, че това добавя повече динамика във високите обороти. Въртящият момент остава непроменен – 900 Нм.

За автомобил с размерите и теглото на луксозен SUV всяко намаляване на килограмите е от полза. Aston Martin са се фокусирали върху олекотяване на най-важните места. Една от най-впечатляващите промени е карбоновият покрив, който премахва и стандартните релси. Този панел спестява 18 кг от най-високата точка на автомобила, като по този начин снижава центъра на тежестта. Огромните 23-инчови джанти също могат да бъдат поръчани в олекотен вариант от магнезий, което премахва още 19 кг неокачена маса и позволява на окачването да работи по-ефективно.

Усещане зад волана

Настройките на окачването остават непроменени, но кормилното управление е с 4% по-бързо, което като допълнителен бонус намалява диаметъра на завой с половин метър до 12 метра. Карбоново-керамичните спирачни дискове са с размер 420 мм отпред и 390 мм отзад.

Както може да се очаква от спортен SUV с над 700 к.с., динамиката е забележителна. Ускорението в права линия е драматично, впечатляващо и неуморно. Усещането автомобил с такъв размер да се движи толкова бързо е сюрреалистично – по-брутално от лек спортен автомобил, но не по-малко вълнуващо. Автоматичната трансмисия с мокър съединител сменя предавките светкавично, осигурявайки почти непрекъснат прилив на мощ.

Макар двигателят да е разработен от AMG, инженерите на Aston Martin са успели да го накарат да звучи по-добре от всяко приложение в Mercedes. Характерният леко кух тон е заменен с по-плътен и богат звук, който придава на зловещото ръмжене още повече характер. Турбокомпресорите често притъпяват звука на двигателя, но тук такъв ефект липсва.

Спирачната сила на карбоновите дискове е абсурдна. При рязко натискане на левия педал цялата кола се накланя напред с огромна увереност. Дори при шофиране по пътища не се усеща и намек за умора на спирачките, което показва огромния им резерв.

В завоите усещането става още по-умопомрачително. DBX винаги е имал изключително отзивчива предница предвид височината и теглото си, но по-острото управление и другите малки подобрения правят тази версия най-пъргавата досега. Електронните системи поддържат каросерията изключително стабилна в завоите, позволявайки на четирите гуми да осигурят огромно сцепление. Въпреки това, широчината и сравнително високият център на тежестта се усещат. Шасито на Ferrari Purosangue, например, създава усещане по-скоро за мощен хечбек с V12 двигател, отколкото за висок SUV, но способността на Aston Martin да покрива разстояния с лекота остава изумителна.

Комфорт, интериор и практичност

Всички тези спортни характеристики са постигнати без компромис с комфорта на возене. Още от появата на версията 707, DBX успява да съчетае пъргавина с впечатляваща возия, особено когато въздушното окачване е в по-комфортен режим. Това остава в сила и тук. Без директно сравнение е трудно да се каже доколко магнезиевите джанти подобряват нещата, но е ясно, че DBX S е семеен автомобил, от който никой на борда не би се оплакал.

По-вероятно е пътниците да се възхищават на качеството на интериора. Изработката е първокласна, като версията S използва повече алкантара, за да подчертае спортния си характер, въпреки че все още се предлага и опция за изцяло кожени седалки. Предните седалки са превъзходни, а позицията на шофиране напомня повече на повдигнат Vantage, отколкото на традиционен SUV, като същевременно осигурява отлична видимост. По съвременните стандарти сензорният екран изглежда освежаващо скромен, а централната конзола е осеяна с физически бутони, които след кратко привикване могат да бъдат намерени и използвани без поглед.

Пространството за пътниците отзад е огромно, също както и багажникът. С обем от 638 литра той е достатъчно голям, за да побере дори едро куче, което несъмнено би се чувствало комфортно.

Конкуренцията

Конкуренцията за DBX S е сериозна, но той се справя достойно с почти всички. Споменатото вече Ferrari Purosangue предлага още по-добро пътно поведение и притежава очарованието на V12 двигател, но е далеч по-малко просторно. Range Rover Sport SV е друг SUV, който сякаш се противопоставя на законите на физиката, но не се усеща толкова остър и пъргав като Aston. Интериорът на британския модел обаче се усеща една идея по-луксозен. Bentley Bentayga предлага още по-високо ниво на изработка, но отстъпва както по отношение на возията, така и на управляемостта.

Технически данни

Модел: Aston Martin DBX S

Двигател: 4,0-литров V8 бензинов с два турбокомпресора

Мощност/Въртящ момент: 727 к.с./900 Нм

Трансмисия: 9-степенна автоматична, задвижване на четирите колела

Ускорение 0–100 км/ч: 3,3 секунди

Максимална скорост: 311 км/ч

Разход на гориво: около 11,8 л/100 км (приблизително)

Размери (Д/Ш/В): 5039/1998/1680 мм

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации