Когато Lotus Eletre дебютира през 2022 г., мнозина бяха изненадани. Все пак това е компания, известна с малки и изключително прецизни спортни автомобили като Exige и Esprit. Електрически луксозен SUV определено не беше това, което феновете очакваха.
Eletre обаче не е просто емблема върху голям електрически автомобил. Той е бърз, динамичен и безпогрешно носи духа на Lotus, доказвайки, че марката може да се развива, без да губи своя характер. Производителите на спортни автомобили от години следват тенденцията за луксозни SUV модели – Ferrari, Lamborghini, Aston Martin – и именно това им позволи да останат актуални на пазара.
Класическият пример за това е Porsche Cayenne от 2002 г. Този SUV помогна за спасяването на компанията и показа, че един по-голям и луксозен автомобил все още може да се управлява като спортен модел. Eletre следва същия път, като съчетава ДНК-то на Lotus с електрическо задвижване и практичността на SUV, при това с впечатляващ стил.
Първи впечатления от Lotus Eletre модел 2025 г.
Размерите на Eletre са основна тема на разговор и има защо. Lotus изгради репутацията си с леки двуместни автомобили, така че появата на луксозен електрически модел с дължина над 5 метра и широчина близо 2 метра е сериозна промяна. На хартия той е по-голям от Kia EV9 или Volvo EX90 и не отстъпва много на огромния осемместен Land Rover Defender 130. С други думи, Eletre се конкурира в същия клас с Bentley Bentayga, Range Rover и Mercedes-Benz GLS.
Eletre може и да е първият луксозен SUV на Lotus, но се движи точно както се очаква от автомобил на марката. Мощността и въртящият момент се съчетават с интелигентна активна динамика, превръщайки този тежък автомобил в нещо много по-пъргаво от очакваното.
Дизайнът е драматичен. Каросерията е подчинена на принципа на „порьозността“ – въздушният поток се насочва така, че да преминава през автомобила, а не само около него. Това не е само визуален ефект. По-ниското въздушно съпротивление означава по-голям пробег, по-висока максимална скорост и по-добра ефективност. Накратко, екзотичният вид има и практическо приложение.
Присъстват и елементи от моторните спортове. Карбоновият „плаващ“ заден спойлер изглежда като взет директно от състезателен автомобил. Отзад се простира LED светлинна лента по цялата широчина, която свети в четири цвята. Отпред пък се открояват изключително тънките LED светлини с динамични мигачи.
Усещане зад волана и динамични характеристики
Към момента в САЩ се предлага само една версия на Eletre – Carbon. Отвъд океана обаче нещата са по-различни. Във Великобритания Lotus наскоро реорганизира гамата. Вместо предишните Eletre, Eletre S и Eletre R, купувачите вече избират между Eletre 600 и Eletre 900, всяка с няколко нива на оборудване.
Имената са достатъчно ясни: „600“ и „900“ обозначават мощността. По-голямото число означава повече сила. Именно първият вариант беше тестван наскоро, във версия Sport SE.
Eletre 600 разполага със сериозна мощ. Неговите два електромотора осигуряват 450 кВт (611 к.с.) към четирите колела, а резултатът е класическа за Lotus динамика в нетипична опаковка. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема едва 4,5 секунди, а максималната скорост достига 257 км/ч. Разбира се, Lotus не спира дотук. При версия 900 нещата стават още по-впечатляващи. С мощност от 675 кВт (918 к.с.) този вариант се усеща по-скоро като суперавтомобил под прикритие, отколкото като семеен SUV. Числата го потвърждават: ускорение от 0 до 100 км/ч само за 2,95 секунди и същата максимална скорост от 257 км/ч.
На пръв поглед пренасянето на класическото усещане при шофиране на Lotus в 2,4-тонен SUV с висок пътен просвет изглежда невъзможно. Въпреки това, противно на очакванията, компанията е успяла. Управлението е изключително прецизно и отлично балансирано, усещането за мигновено ускорение е типично за марката, а целият автомобил се усеща много по-жив, отколкото предполагат размерите му.
Динамика и усещане зад волана
Тестовият автомобил от версията 600 Sport SE беше оборудван с активно задно окачване против накланяне и система за завиване на четирите колела. На хартия тези системи звучат сложно, но на пътя работата им е почти незабележима – усеща се единствено крайният резултат. Eletre сменя посоката с изненадваща пъргавина и преминава през завоите без недозавиването и съпротивлението от гумите, които са характерни за повечето големи електрически SUV модели.
Стандартното въздушно окачване е също толкова добре настроено и работи в хармония с останалите компоненти, за да осигури возия, която е едновременно комфортна и стабилна. Все пак има и недостатъци – при градски условия окачването може да се усети твърде стегнато, а шумът от пътя е по-силен от очакваното за луксозен електрически автомобил. Въпреки това, моделът е ясно доказателство, че Lotus все още знае как да създава автомобили за шофьори, дори когато става дума за SUV.
Технически характеристики на Eletre 600 Sport SE
Версията 600 Sport SE разчита на два електромотора със задвижване на четирите колела и обща мощност от 603 к.с., които се захранват от батерия с използваем капацитет 109 кВтч. Трансмисията е едностепенна автоматична. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4,5 секунди, а максималната скорост достига 257 км/ч. Според стандарта WLTP, пробегът е до 529 км, като зареждането до 80% отнема около 20 минути на подходяща станция.
Режими на шофиране
На разположение са пет режима на шофиране. Режимът „Range“ намалява реакцията на педала на газта, за да пести енергия от батерията, „Sport“ използва пълния потенциал на двата мотора, а „Tour“ предлага баланс между комфорт и динамика. Последните два се усещат като най-подходящи за повечето ситуации, докато „Range“ е полезен, когато целта е максимален пробег. Наличен е и режим „Off-Road“, ако се наложи Eletre да напусне асфалтирания път, както и „Individual“, който позволява персонализирани настройки.
Ефективност и реален пробег
Независимо дали става дума за версията с 600 к.с. или тази с 900 к.с., Eletre използва батерия с голям капацитет от 109 кВтч. Официалните данни за пробега варират значително според версията: базовият модел може да измине до 600 км, докато тестваният 600 Sport SE достига 529 км. При най-мощния вариант с 900 к.с. тези стойности намаляват до между 410 и 500 км.
При реални условия тестовият 600 Sport SE показа среден разход от 27,4 кВтч на 100 км. Изчисленията показват, че с пълния капацитет на батерията реалният пробег е около 400 км, което е значително по-малко от официално обявените 529 км.
Интериорен дизайн и комфорт
Интериорът на Eletre ясно показва, че това не е типичен модел на Lotus. Комфортът и пространството са на преден план, допълнени от качествена озвучителна система и тиха кабина без скърцане. Използваните материали представляват голям скок напред за марката и варират от специален текстил до алкантара и фина напа кожа. Цветовите комбинации включват класическо черно, впечатляваща червено-черна кожа, както и златисти акценти.
Седалките предлагат отличен баланс между спортен дух и комфорт, осигурявайки достатъчна странична опора в завои. При превключване в режим „Sport“ се активират две допълнителни странични опори, които обгръщат торса по-плътно. Позицията на шофиране е удобна благодарение на електрическото регулиране на волана и широкия диапазон на настройки на седалката. Водач с ръст от 173 см намира всичко леснодостъпно, въпреки че по-високите шофьори може да искат още малко ход на волана.
Практичните решения са навсякъде. Високо разположената централна конзола крие поставки за чаши, които се отварят с натискане, а под централния вентилационен отвор е разположена подложка за безжично зареждане на телефон. Дълбоките джобове на вратите подчертават, че това е автомобил, създаден за ежедневието, а не само за уикенд развлечения.
Практичност и пространство
Eletre се предлага с четири или пет места. Благодарение на триметровото междуосие и плоския под, задната част на купето е изключително просторна и в двете конфигурации. Седалките са регулируеми, което позволява на пътниците да намерят удобна позиция, като същевременно предлагат отлична опора. Централната конзола отзад добавя допълнително място за съхранение и екран на инфоразвлекателната система, чрез който пътниците могат да управляват климатика, аудиото и дори да регулират позицията на седалките си.
Не е изненада, че Eletre има най-големия багажник от всички модели на Lotus, предлагайки обем от 688 литра. Под пода на багажника има скрито отделение за кабели, а отпред е наличен и преден багажник с обем 45 литра. При версията с триместна задна седалка, облегалките могат да се сгънат, с което товарното пространство нараства до 1523 литра.
Lotus са добавили и интелигентна функция към въздушното окачване: с натискането на бутон в багажника задната част на автомобила се снижава със 75 мм, което значително улеснява товаренето. Това е просто, но умно решение, което доказва, че компанията е помислила за ежедневните нужди на шофьорите.
От 2017 г. мажоритарен собственик на Lotus е китайската Geely Holding Group, която спомогна за модернизирането на марката и нейните технологии. Geely притежава също Volvo и Polestar, като и двете компании използват инфоразвлекателни системи, базирани на Google. Lotus обаче поема по свой собствен път.
Eletre е оборудван с Hyper OS – собствена система на компанията, която е част от по-голяма компютърна платформа, проектирана в бъдеще да управлява функции за автономно шофиране, базирани на LIDAR. Задвижвана от нови процесори на NVIDIA, от Lotus твърдят, че тя е поне два пъти по-бърза от най-близките си конкуренти. На практика Hyper OS работи добре. Някои от анимациите изглеждат леко претрупани, но като цяло системата е интуитивна. Превключването между екраните е мигновено, а оформлението е достатъчно просто, така че повечето шофьори свикват с него само след няколко пътувания.
Окончателна оценка
Нека бъдем честни – Eletre не е евтин. Тестовият автомобил беше с препоръчителна цена от 112 745 британски лири, което е сериозна сума по всякакви стандарти. Но след 10 дни зад волана става ясно защо някой би оправдал подобна инвестиция. Автомобилът предлага емоции като от спортен автомобил в SUV формат, висококачествен интериор, модерни технологии и практичност за ежедневието – всичко това, събрано в пакет, който носи безпогрешния дух на Lotus.
Въпреки това Eletre доказва, че Lotus може да се развива, без да губи своя характер. Моделът може и да не притежава неподправеното усещане на Elise, но съчетава вълнение, практичност и модерен лукс по начин, по който малко електрически SUV модели успяват. За купувачите, готови да платят цената, той е смела и отличителна алтернатива на обичайните предложения в луксозния електрически сегмент.
Последвайте ни в Google News