Китай въвежда по-строги стандарти за данъчни облекчения при електрифицираните автомобили за 2026-2027 г.

Китай предприема по-сериозни стъпки в прехода към по-чисти превозни средства. На 9 октомври три ключови правителствени ведомства – Министерството на промишлеността и информационните технологии, Министерството на финансите и Държавната данъчна администрация – съвместно публикуваха актуализирани и по-строги технически изисквания за автомобилите с нова енергия (NEV), за да могат те да се възползват от освобождаване от данък при покупка през 2026 и 2027 г.

Тази промяна значително вдига летвата, особено за плъгин хибридите, и се очаква да окаже сериозно влияние върху пазара.

Драстично увеличение на изискванията за плъгин хибридите

Най-значимата промяна в новата политика е драстичното увеличение на изискването за пробег в изцяло електрически режим при плъгин хибридите. Досегашният стандарт от 43 км се увеличава до минимум 100 км от 2026 г.

Според анализатори на китайския пазар, около 40% от плъгин хибридите, които се предлагат в момента, имат електрически пробег под новия праг от 100 км.

Освен увеличения пробег, новите правила включват и по-строги норми за разход на гориво и енергия. За автомобили с тегло под 2 510 кг разходът на гориво трябва да е под 70% от стандартните лимити, а за тези над 2 510 кг – под 75%. Консумацията на електрическа енергия пък трябва да бъде в рамките на 140-145% от стандартните норми, в зависимост от теглото.

Затягане на правилата и за изцяло електрическите автомобили

Изцяло електрическите автомобили също са изправени пред по-строги изисквания, които се фокусират основно върху енергийната ефективност. Консумацията на енергия вече трябва да отговаря на новия национален стандарт GB 36980.1-2025, който е с около 11% по-стриктен от предишните изисквания. Освен това, по-големите пътнически превозни средства с тегло над 3 500 кг ще бъдат оценявани спрямо стандарта за консумация, определен за автомобили до 3 500 кг.

Отражение върху пазара и очаквано разчистване на наличности

Пазарни експерти прогнозират незабавни реакции, особено в периода преди датата на влизане в сила – 1 януари 2026 г.

Очаква се производителите да проведат агресивни разпродажби в края на годината, за да разчистят складовите наличности от модели плъгин хибриди, които скоро няма да отговарят на изискванията.

Много от премиум плъгин хибридите вече надхвърлят прага от 100 км, което ги прави сигурни за бъдещето. Модели като Aito M5 (пробег 230 км), BYD Tang DM-i (175 км) и Li Auto L8 (над 225 км) с лекота покриват новия стандарт.

Новото правило представлява сериозно предизвикателство за някои популярни модели от по-ниския ценови клас, включително определени варианти на BYD Qin Plus, Qin L и Geely Galaxy A7, които може да загубят ценното си данъчно облекчение през 2026 г.

Новите изисквания влизат официално в сила на 1 януари 2026 г. Автомобилите, които вече са вписани в каталога за данъчни облекчения и отговарят на новите технически правила, ще бъдат автоматично прехвърлени в каталога за 2026 г. Всички превозни средства, които не покриват новите стандарти, ще бъдат премахнати.

Производителите, които се стремят да включат свои модели, които все още не отговарят на нормите, в първия каталог за 2026 г., трябва да подадат заявленията си до 12 декември 2025 г.

Новата политика е ясен знак, че Китай ускорява прехода си към по-качествени и по-ефективни автомобили с нова енергия, принуждавайки производителите да въвеждат иновации бързо, за да запазят пазарната си конкурентоспособност.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации