Любителите на класическия Ford Capri може да останат разочаровани, но за всички останали новият модел е добре изпълнен електрически SUV от среден клас. Той разполага с елегантен интериор и впечатляващи задвижващи системи, които са заимствани от Volkswagen, но преработени от инженерите на Ford. Освен различния външен дизайн, автомобилът не предлага много повече от своя близък роднина Ford Explorer и не предоставя особено ангажиращо усещане зад волана, което да отговаря на спортния му стил. Въпреки това, ако експресивният дизайн на Capri ви допада и сте готови да приемете високата цена, той определено заслужава внимание.
Дизайн и позициониране
Позициониран до Explorer в гамата на Ford, електрическият SUV Capri възприема по-спортен и елегантен силует, който на места прави фини препратки към своя класически предшественик. Тънката предна решетка е заобиколена от леко заострени фарове, а в задната част има тънка черна светлинна лента. Тези елементи, както и заоблените задни прозорци пред С-колоните, напомнят за класическия Ford Capri. За някои обаче профилът може да носи усещане, сходно с това на Polestar 2.
От механична гледна точка Ford не са създали изцяло нов електромобил от нулата, както направиха с Mustang Mach-E. Вместо това Capri е базиран на платформата MEB на Volkswagen Group, точно както и Explorer. В резултат на това в някои аспекти Capri се усеща като истински Ford, докато в други ДНК-то на Volkswagen е лесно разпознаваемо.
Всички версии са добре оборудвани. Базовото ниво на оборудване Style включва 19-инчови алуминиеви джанти, LED светлини отпред и отзад и подвижен 14,6-инчов сензорен екран. Препоръчителното средно ниво Select добавя отопляеми предни седалки, електрически регулируема шофьорска седалка с памет и функция за масаж, както и безжично зареждане на телефон. Най-високото ниво Premium разполага с по-големи 20-инчови джанти, матрични LED фарове, електрическа задна врата с безконтактно отваряне, панорамен стъклен покрив и подобрена аудиосистема B&O.
Цени и версии
Цените на Ford Capri започват от около 41 500 паунда за модела Style, който се предлага ексклузивно с батерия с капацитет 52 кВтч. Нивото на оборудване Select е с около 6 500 паунда по-скъпо, но включва по-голямата батерия от 77 кВтч. Цените за версията Premium стартират от около 46 000 паунда с малката батерия или 52 000 паунда с голямата. Моделът със задвижване на всички колела и батерия с капацитет 79 кВтч струва с още 4 000 паунда повече.
Представяне и усещане зад волана
Електрическите задвижващи системи са плавни, но Capri не успява да достави типичното за Ford усещане за забавление при шофиране. Силните страни на модела включват плавното подаване на мощност и реакции, по-доброто шаси в сравнение с VW ID.4, както и тихата и комфортна возия при движение по магистрала. Сред недостатъците са високото тегло, което намалява усещането за забавление, само двете нива на регенерация на енергия и високо разположеното табло, което може да ограничи видимостта напред. Изглежда сякаш Ford са надхитрили VW Group, защото от всички SUV модели, базирани на платформата MEB, Capri предлага най-добрия компромис между комфорт на возене и управляемост.
Динамика, ускорение и максимална скорост
Технологиите за батерията и задвижването са сред областите, в които приносът на Volkswagen е очевиден, като техническите данни са почти идентични с тези на Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq и Cupra Tavascan. Базовият модел Standard Range е с един двигател, мощност 170 к.с. и въртящ момент 310 Нм. Той ускорява от 0 до 100 км/ч за 8,7 секунди и достига максимална скорост от 160 км/ч. Макар и не най-бърз за електромобил, той е по-динамичен от повечето бензинови SUV автомобили със сходни размери.
Следва значителен скок в мощността и цената с модела Extended Range. Тази версия на Capri разполага с един задно разположен двигател с мощност 286 к.с., който осигурява ускорение от 0 до 100 км/ч за 6,4 секунди и максимална скорост от 180 км/ч. Цената му е с около 6 000 паунда по-висока от тази на Standard Range.
Най-бързата версия е AWD Extended Range, която използва два двигателя с обща мощност 340 к.с. и въртящ момент 540 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема само 5,3 секунди, а максималната скорост е 180 км/ч. Този модел е оборудван с по-голяма батерия с капацитет 79 кВтч.
Шофиране в града и паркиране
Тестваният автомобил беше оборудван с опционални 21-инчови джанти, които са най-големите налични. Въпреки големия им диаметър и нископрофилните гуми, возията на Ford не се усещаше твърда. Макар и по-стегната в сравнение със Skoda Enyaq или VW ID.4, добре настроеното окачване предотвратяваше резки сътресения в купето. Контролните уреди са прецизни и добре балансирани. Преходът между регенеративното и механичното спиране е плавен, но е жалко, че възможностите за намаляване на скоростта при отпускане на педала на газта са ограничени. Режимът Sport осигурява умерено ниво на регенерация, докато другите опции са почти пълно свободно движение или силна регенерация.
Управляемост по извънградски пътища
Като изключим недостатъците на спирачната система, Capri се управлява много добре за автомобил в своя клас. Има конкуренти, които се усещат малко по-пъргави, като например Renault Scenic, и други като Skoda Enyaq, които предлагат по-мека возия. Малко модели обаче постигат толкова добър баланс между двете крайности, колкото Ford. Качественото окачване осигурява отличен контрол на каросерията по пътища с неравности. Накланянето в завой е добре овладяно, а окачването е достатъчно твърдо, за да се справи със значителното тегло на автомобила (близо 2,2 тона при най-високото ниво на оборудване), но същевременно предлага достатъчно обратна връзка за поведението на автомобила.
Комфорт при дълги пътувания
Шумът от гумите е най-осезаемият звук при висока скорост, но като цяло Capri остава тих и комфортен за пътуване по магистрала. По-стегнатата настройка на окачването допринася и за отлична стабилност при високи скорости. Старшият автор Джордан Кацианис отбеляза, че при рязко натискане на педала на газта няма бурно ускорение, а по-скоро плавно и уверено потегляне, което с лекота се справя с теглото на автомобила от близо 2,1 тона. Той добави, че задвижващата система е впечатляващо усъвършенствана, без осезаем шум от двигателя и с добра калибрация на педала. Подобно на VW, Ford предлага две нива на регенеративно спиране, като стандартният режим „D“ осигурява лека регенерация, подобна на спирането с двигател при автомобил с вътрешно горене, докато режим „B“ я увеличава значително, без обаче да спира автомобила напълно.
Пробег, зареждане и експлоатационни разходи
Скоростта на зареждане е прилична, макар и не най-бързата в класа, докато пробегът е добър. Предимствата включват дългия пробег при моделите с голяма батерия, както и добрите стойности при стандартната версия. Скоростта на бързо зареждане също е конкурентна за сегмента. Като недостатъци могат да се посочат различните скорости на зареждане за всяка батерия, фактът, че термопомпата е опционална, и сравнително високите каталожни цени.
Ефективност и реални данни
По време на тестовете на върховата версия със задвижване на четирите колела, Capri постигна среден разход на енергия от около 18,8 кВтч/100 км. Това обаче е по-скоро песимистичен резултат, тъй като беше постигнат в студено и влажно време, което видимо се отразява на ефективността.
Очаква се при по-топло време разходът да спадне до около 15,5 кВтч/100 км, дори при преобладаващо шофиране по магистрала.
Жалко е, че термопомпата се предлага само като опция. Предвид цената на автомобила, тя би трябвало да е част от стандартното оборудване.
Пробег, батерия и време за зареждане
При по-топло време реалният пробег на версията AWD достига около 509 км (спрямо официално обявените 557 км), докато през зимата спада до 420 км. Официално, според цикъла WLTP, моделът AWD има пробег от 557 км, което е с 69 км по-малко от версията със 77 кВтч батерия, която достига 626 км. Базовият модел Standard Range с по-малка батерия предлага пробег от 389 км.
Зареждането е най-бързо при модела със задвижване на четирите колела, където мощността достига 185 кВт. С предварително подгряване на батерията, Capri достига тези скорости на съвместима станция, което прави обявените 26 минути за зареждане от 10% до 80% напълно постижими. Версията с 52 кВтч батерия се зарежда с максимална мощност от 145 кВт. Любопитно е, че моделът със 77 кВтч батерия има най-ниската скорост на зареждане – 135 кВт.
Застрахователни групи
Във Великобритания базовият Ford Capri в ниво на оборудване Style попада в сравнително ниска за електрически автомобил застрахователна група 21, което е значително по-малко от Renault Scenic, който стартира от група 33. По-мощният Capri Extended Range с 282 к.с. и 77 кВтч батерия е в група 29, докато върховата версия със задвижване на четирите колела е в група 33. Струва си да се отбележи, че Explorer, който използва същата платформа, е позициониран с една група по-ниско във всичките си версии.
Данъци и такси
Във Великобритания електрическите автомобили като Capri вече не са освободени от пътен данък (VED), като през първата година таксата е 10 паунда, а след това се увеличава до 190 паунда годишно. Тъй като нито една версия на Capri не е с цена под прага от 40 000 паунда, собствениците ще трябва да плащат и допълнителен данък „лукс“ от втората до шестата година на автомобила.
Данъкът за служебни автомобили за 2025/26 г. е на най-ниската ставка от 3%, както при всички електрически автомобили, но се очаква постепенно да нарасне до 5% до 2027/2028 г. Въпреки това, ставката остава значително по-ниска в сравнение с повечето бензинови или хибридни автомобили.
Обезценяване
В зависимост от нивото на оборудване, се очаква Capri да запази между 50% и 53% от първоначалната си стойност след три години или пробег от около 58 000 км. Този показател е по-добър от Skoda Enyaq Coupé (40-42%), VW ID.5 (43-46%) и значително по-добър от Ford Mustang Mach-E (36-40%).
Все пак, по-достъпният и практичен Ford Explorer се очаква да запази между 50% и 55% от стойността си при същите условия.
Интериор, дизайн и технологии
Купето на Capri е идентично с това на Explorer, което е добра новина по отношение на ергономията и качеството. Сред силните страни са големият и лесен за използване сензорен екран, отличната сглобка и качествените материали, както и наличната аудиосистема B&O. Като недостатъци могат да се посочат някои ергономични странности, наследени от Volkswagen, дигиталното приборно табло с ограничена информация и липсата на отопляемото челно стъкло Quickclear.
Интериорът на Capri е подреден, без да е претрупан или дразнещ за използване. Усещането е за модерен и изчистен дизайн, който прави Mustang Mach-E да изглежда малко по-евтин. Някои от недостатъците в купето обаче издават произхода на платформата от VW Group. Най-дразнещият елемент е на вратата на водача, където има само два бутона за стъклата. За управление на задните е нужно първо да се натисне сензорен бутон ‘Rear’, който променя функцията на физическите превключватели – решение, чиято логика остава неясна.
Качеството на материалите и сглобката са на високо ниво. Ford е успял да създаде интериор, който се усеща по-приятен от този в еквивалентния модел на Volkswagen. Въпреки това, по отношение на луксозното усещане, лидер в сегмента остава Peugeot E-3008.
Инфоразвлекателните системи на Ford отбелязаха огромен напредък през последните години, макар все още да отстъпват на най-добрите по отношение на скоростта на зареждане. Големият 14.6-инчов вертикално ориентиран сензорен екран позволява едновременното показване на няколко важни функции, което улеснява превключването между менютата. Някои настройки, като тези за асистиращите системи и режимите на шофиране, обаче са по-тромави от необходимото.
Тестваната версия беше оборудвана с подобрената аудиосистема B&O с 10 високоговорителя. В по-достъпния ценови клас, системите на Ford с марка B&O са сред най-чистите и въздействащи на пазара, като звукът в Capri е осезаемо по-добър от повечето алтернативи. За съжаление, прочутото отопляемо челно стъкло QuickClear на Ford не се предлага за Capri, което вероятно е друг страничен ефект от използването на платформата MEB.
Една от най-отличителните черти в интериора крие и полезна изненада. Ъгълът на огромния 14.6-инчов екран може да се регулира с до 30 градуса до почти вертикално положение. Това не само помага за избягване на отблясъци по време на шофиране, но при плъзгане на екрана нагоре се разкрива и скрито отделение за съхранение зад него. Това е практично решение, тъй като жабката е малка.
Пространство в купето и практичност
Интериорът на Ford Capri предлага интелигентни решения за съхранение, като например огромен централен отсек с модулни поставки за чаши, които могат да бъдат напълно премахнати. Като цяло пространството в купето и багажника е впечатляващо, въпреки че моделът Explorer предлага сходен обем на по-ниска цена.
Позицията на шофиране в Capri е сравнително висока, а седалката и воланът предлагат множество възможности за регулиране. Някои водачи обаче отбелязват, че предните седалки може да не осигуряват достатъчна опора в лумбалната област. Леко скосената форма на волана осигурява добра видимост към дигиталното приборно табло. За разлика от Volkswagen ID.5, където дисплеят се движи заедно с кормилната колона, тук той е фиксиран. Видимостта напред е адекватна, но специфичният дизайн на задния страничен прозорец, препратка към оригиналния Capri, компрометира видимостта назад.
Въпреки скосената линия на покрива, пространството за главите на задните седалки е впечатляващо, макар и с около 60 мм по-малко в сравнение с Explorer. Capri превъзхожда Mustang Mach-E по този показател, но отстъпва по място за коленете. Плоският под осигурява щедро пространство за краката, но средното задно място се усеща леко повдигнато. Големите джобове на вратите допринасят за отличните възможности за съхранение.
Обем на багажника
Въпреки формата на задницата тип „ночбек“, Capri разполага с багажник с обем 572 литра. По-високите нива на оборудване стандартно включват електрическо задвижване на задната врата. Зад калниците са разположени две дълбоки ниши, едната от които има подвижен контейнер, а двойният под позволява гъвкаво разпределение на пространството. Седалките не се сгъват до напълно равна повърхност, но образуват почти хоризонтална товарна площ, увеличавайки обема до 1 505 литра. Липсата на преден багажник обаче е известен недостатък.
Според някои анализатори, с премиерата на Capri и Explorer, ролята на Mustang Mach-E в гамата на Ford става неясна. Те смятат, че новите модели го превъзхождат в много области – по-ефективни са, по-комфортни и с по-качествено обзаведен интериор, за разлика от по-семплия салон на Mustang.
Надеждност и безопасност
Тъй като Ford Capri споделя много технически компоненти с модели на Volkswagen, очакванията са повечето първоначални технически проблеми, характерни за новите поколения автомобили, да бъдат избегнати. Volkswagen вече е натрупал опит и е работил усилено за отстраняването на подобни недостатъци.
Организацията Euro NCAP присъди на Capri максималната оценка от пет звезди за безопасност. Стандартното оборудване включва множество системи за сигурност, въпреки че някои от по-усъвършенстваните технологии се предлагат като опция. Фактът, че Ford умишлено забави премиерата на Explorer и Capri, даде възможност на инженерите да гарантират, че автомобилите, които достигат до клиентите, са напълно завършени и без прибързани компромиси.
Последвайте ни в Google News