Lamborghini обмисля завой от изцяло електрическата си стратегия към плъгин хибриди

Когато Lamborghini представи Lanzador през август 2023 г., моделът беше описан като изцяло електрическа концепция, която трябваше да се превърне в първия сериен електромобил на марката до края на десетилетието.

Представен като част от стратегията на италианската марка „Direzione Cor Tauri“ – подход, насочен към бъдещето, който цели преминаване към електрически автомобили и декарбонизация на производствените съоръжения – Lanzador беше разработен около батерия с висока производителност и мощност над един мегават.

През изминалите две години обаче пазарът на електрически автомобили се промени значително.

Продажбите все още нарастват, но темпът се забави на ключови западни пазари, като хибридните автомобили отново привличат интереса на потребителите за сметка на изцяло електрическите модели.

Сигналите от страна на регулаторите също промениха тона си. Дългосрочните цели за декарбонизация остават, но някои краткосрочни рамки станаха по-гъвкави, позволявайки по-голяма роля за хибридите и алтернативите със синтетични горива.

За Lamborghini не е за подценяване и фактът, че клиентите все още искат „звука и емоцията“ на двигателите с вътрешно горене, както заяви главният изпълнителен директор Щефан Винкелман пред BBC.

Готов ли е пазарът?

В стратегически план идеята за бъдеще с изцяло електрически автомобили е в дневния ред на Винкелман от известно време.

През декември 2023 г. той заяви пред репортери в централата на марката в Болоня, че планираният график и премиерата на Lanzador през 2029 г. се основават на преобладаващите тенденции.

Той каза, че компанията не смята 2029 г. за твърде късна дата за представяне на електрически автомобил, тъй като според него пазарът в този сегмент няма да бъде готов през 2025 или 2026 г.

В поредица от по-скорошни интервюта Винкелман обсъди възможен завой от изцяло електрическата стратегия, като посочи, че Lamborghini ще реши в най-скоро време дали Lanzador ще следва оригиналния си дизайн, или ще бъде разработен като плъгин хибрид (PHEV).

В разговор с Autocar той заяви, че решението за Lanzador – дали ще бъде плъгин хибрид, или електромобил – трябва да бъде взето в следващите няколко седмици.

Той добави, че що се отнася до автомобилите на марката, клиентите днес не възприемат изцяло електрическото задвижване като алтернатива и едно такова предложение би било лошо за следващите няколко години.

Позовавайки се на променящите се глобални политики относно емисиите от автомобили, Винкелман обясни, че компанията ще покрие изискванията на Евро 7, което е огромна стъпка. Той обаче отбеляза, че в САЩ правилата са различни и компанията трябва да бъде гъвкава и нащрек. Според него е по-благоприятно да продължат с плъгин хибридните автомобили.

Винкелман също така потвърди, че V12 двигателят с вътрешно горене на компанията, който задвижва модела Revuelto, ще продължи да се произвежда и след 2030 г.

Луксозен срещу масов пазар

В интервю за BBC Винкелман заяви, че спадът в търсенето на електрически автомобили дава възможност на Lamborghini да се съсредоточи върху хибридното задвижване.

Той сподели, че ентусиазмът за електрически автомобили намалява и вижда огромна възможност компанията да остане с двигатели с вътрешно горене и батерийна система много по-дълго от очакваното.

Обяснявайки, че продължаващото използване на двигатели с вътрешно горене за още едно десетилетие е от първостепенно значение за успеха на компанията, той каза пред BBC, че все още трябва да се реши дали да се премине към изцяло електрическо задвижване – решение, взето преди няколко години, или да се прецени дали в настоящата среда моделът трябва да бъде плъгин хибрид.

Въпреки тази потенциална промяна, той заяви, че компанията остава социално отговорна, но твърди, че нейният статут на производител на луксозни автомобили в малки обеми означава, че действията ѝ имат ограничено въздействие върху околната среда.

През 2023 г. Lamborghini е произвела 10 687 автомобила. За сравнение, Toyota, най-големият производител на хибридни автомобили в света, е продала 10 милиона автомобила в световен мащаб, от които около 40% са били хибридни.

Италианската марка, която е собственост на Volkswagen AG, има три модела в гамата си – Revuelto, Urus SE и Temerario – като всички те са плъгин хибриди.

Revuelto и Temerario са суперавтомобили с бензинови двигатели и електрически мотори. Urus е SUV, задвижван от 4,0-литров V8 двигател с двоен турбокомпресор и електрически мотор.

Винкелман заяви пред BBC, че компанията продава 10 000 автомобила в свят, който произвежда 80 милиона коли годишно, така че нейното въздействие по отношение на емисиите на CO2 не е толкова важно. Той подчерта, че макар да са социално отговорни, това не променя особено общата картина.

А какво правят конкурентите?

Дългогодишният конкурент на Lamborghini – Ferrari, обаче е на друго мнение. Марката, чиято централа е само на час път с кола, разработва своя първи изцяло електрически автомобил.

На 9 октомври Ferrari демонстрира ключови компоненти на автомобила, известен като Elettrica.

От компанията казват, че моделът е кулминацията на дълъг път на технологични изследвания в областта на електрическото задвижване, започнал с първите хибридни решения, произлезли от болида на Формула 1 през 2009 г.

Бенедето Виня, главен изпълнителен директор на Ferrari, заяви, че уникалната позиция на Ferrari се намира на кръстопътя между наследство, технологии и състезания. Той добави, че ученията на основателя на компанията, неговият визионерски дух, стремежът му смело да предефинира границите на възможното и дълбоко вкоренената му страст към моторните спортове продължават да определят кои са те днес и да ръководят амбициите им за следващото десетилетие.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации