Финансови затруднения в германския концерн
Според нова информация на германското издание Manager Magazin, Volkswagen Group изпитва сериозни финансови затруднения. Съобщава се, че нетният паричен поток на компанията, който представлява оставащите средства след покриване на всички разходи, спада до опасно ниски нива. Това принуждава ръководството да взема трудни решения за съкращаване на разходите.
Отговорността за тези решения е поверена на Арно Антлиц, главен финансов директор на VW Group. Според изданието той е събрал финансовите директори на най-големите марки в конгломерата, за да намерят изход от ситуацията. В тази специална работна група са участвали представители на VW, Audi и Porsche.
Мисията, поставена от Антлиц, е предизвикала сериозно напрежение. Според източници финансовият директор е поискал допълнителен паричен поток от 12 милиарда евро, който да бъде осигурен до 2026 г. Един от висшите мениджъри коментира, че изискването за такава сума в толкова кратък срок е безпрецедентно. През 2024 г. нетният паричен поток вече се е свил наполовина до 5 милиарда евро – ниво, което Антлиц вероятно смята за абсолютен минимум.
През настоящата година ситуацията изглежда още по-неблагоприятна. Продажбите в Китай, който традиционно е бил изключително печеливш регион за VW Group, са се сринали поради засилената конкуренция от местни производители. В световен мащаб доставките на Audi са намалели с близо 5% през първите три тримесечия, докато при Porsche спадът е 6%. Дори исторически стабилните марки като Bentley и Lamborghini отчитат лек спад на годишна база. Единствено марките VW, Skoda, SEAT и Cupra, които са по-силно ориентирани към европейския пазар, бележат лек ръст.
Проблемите не са само в Китай. Пазарът в Северна Америка също не помага. Покачващите се цени заради митата и отпадането на федералните данъчни облекчения за електрически автомобили водят до спад в продажбите, като доставките на групата в региона са намалели с почти 8% от началото на годината. Според Manager Magazin един от резултатите от тази ситуация ще бъде по-широкото споделяне на платформи между различните марки. Като пример се посочва, че следващото поколение на Audi A6 и второто поколение на Porsche Taycan може да бъдат базирани на обща архитектура, за да се намалят разходите, въпреки различните им профили.
Стратегията за Scout се променя
Една от най-интересните информации в доклада касае плановете за лансирането на най-новата марка на VW – Scout Motors. Възроденото американско име, което се завърна през 2022 г., планира да представи електрически SUV и пикап до 2027 г. Миналата година компанията обяви, че ще предлага моделите си и с опция за задвижване с удължител на пробега (range extender), което бързо се превърна в най-популярния избор сред клиентите с предварителни поръчки.
Според статията VW разумно дава приоритет именно на тези купувачи. Изданието твърди, че електрическият пикап Scout, предназначен за Северна Америка, първоначално ще се предлага само с двигател с вътрешно горене като удължител на пробега, а не като изцяло електрически автомобил.
От Scout са отказали да потвърдят официално тези планове, но предвид състоянието на пазара на електрически пикапи в САЩ в момента, това решение изглежда напълно логично. Дори най-популярните изцяло електрически пикапи заемат много малка пазарна ниша, така че производството първо на моделите само на батерии не би променило съществено пазарната ситуация.
Версиите на Scout с удължен пробег обаче изглеждат далеч по-обещаващо. Те комбинират батерия с капацитет между 60 и 70 кВтч с атмосферен четирицилиндров двигател, монтиран под товарния отсек, точно пред задния мост. Неговата единствена роля е да зарежда батерията. С напълно заредена батерия и пълен резервоар с гориво, Scout обещава пробег от около 800 км. Важно предимство е, че тези модели могат да теглят ремаркета на дълги разстояния, без водачите да се притесняват за намирането на зарядна станция – фактор, който е от голямо значение за много купувачи.
Този приоритет към хибридни технологии с удължен пробег в сегмента на пикапите започва да се превръща в тенденция. Наскоро Ram взе подобно решение, като отмени изцяло електрическия си модел 1500 и насочи усилията си към Ramcharger EREV. С обособяването на американския пазар като отделен от останалия свят, подобни стратегии ще стават все по-чести. Не би било изненадващо, ако изцяло електрическите модели на Scout бъдат напълно отменени в бъдеще.
Последвайте ни в Google News