Акционерите на Tesla одобриха рекорден компенсационен пакет за главния изпълнителен директор Илон Мъск, който може да достигне 1 трилион долара през следващото десетилетие. Сделката зависи изцяло от способността на Мъск драстично да увеличи пазарната стойност на компанията през следващите 10 години.
Около 75% от инвеститорите гласуваха в подкрепа на споразумението, което обвързва възнаграждението на Мъск с постигането на дългосрочни цели за пазарна оценка, а не с фиксирана заплата или бонуси.
Условията на безпрецедентната сделка
За да получи достъп до пълния пакет от 1 трилион долара, Мъск ще трябва да увеличи пазарната стойност на автомобилния производител от 1,4 трилиона долара на 8,5 трилиона долара. Освен това компанията трябва да достигне производството на 20 милиона автомобила годишно – огромен скок спрямо произведените 8,5 милиона за цялото ѝ съществуване досега.
Други условия включват постигането на 10 милиона абонамента за системата за пълно самоуправление (FSD), пускането на 1 милион роботаксита по улиците и доставката на 1 милион хуманоидни роботи Optimus, съобщава CNBC.
Изплащането ще се извършва на етапи и няма да бъде под формата на пари в брой. Вместо това Мъск ще получи стотици милиони допълнителни акции на Tesla. Това може да увеличи дела му в компанията от настоящите 13% до цели 29% в рамките на десетилетие, с което ще затвърди позицията си на най-голям едноличен акционер.
Гласуването се проведе, след като висши членове на борда на директорите на Tesla публично предупредиха, че без тази сделка Мъск може да пренасочи фокуса си към други свои проекти като SpaceX, Neuralink и xAI.
Противоречивият лидер в труден момент
Одобрението на пакета идва в деликатен момент за Tesla. Продажбите на ключови пазари са по-слаби от очакваното, въпреки скорошните сериозни обновления на Model Y и Model 3, които трябваше да стимулират търсенето.
Цените бяха намалявани многократно, което сви маржовете на печалба, а утвърдените западни и новите китайски марки вече произвеждат собствени електрически автомобили и отнемат от пазарния дял на Tesla.
Към това се добавя и Cybertruck. Камионът от неръждаема стомана предизвика огромен медиен интерес, но търсенето не отговори на първоначалните очаквания.
Освен това срещу Tesla се водят множество дела за катастрофи, за които се твърди, че са свързани със системите за подпомагане на водача. Американските регулатори също разследват безопасността на тези системи, а скорошно проучване показа, че политическите възгледи на Мъск са коствали на компанията милиарди долари загубени продажби.
Всичко е заложено на изкуствения интелект
Защо тогава акционерите са готови да подкрепят толкова голяма компенсационна сделка? Причината се крие в две ключови направления: роботакситата и изкуствения интелект. Мъск многократно е заявявал, че Tesla е на прага на пълната автономност, а много инвеститори вярват, че само той може да осъществи тази трансформация.
Ако Мъск успее да превърне тази визия в реалност, планът за възнаграждение от един трилион долара вече не звучи теоретично. Това обаче остава голям въпрос и огромен залог за бъдещето на компанията.
Последвайте ни в Google News