Китайските автомобилни производители представят нови модели с впечатляваща скорост, но от време на време се появява автомобил, който се откроява не само с новостта си. Zeekr X е точно такъв случай. Като събрат на Volvo EX30, той предлага по-агресивен дизайн, усещане за увереност и обещание за премиум качество, което го позиционира малко по-високо от типичния китайски електрически автомобил.
Марката, собственост на Geely, наскоро дебютира на някои европейски пазари, включително в Гърция, което даде възможност за първи впечатления от компактния електрически SUV.
Технически характеристики
Версията със задно задвижване (RWD) разполага с един електромотор с мощност 272 к.с. (200 кВт) и 343 Нм въртящ момент. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 5,6 секунди.
Вариантът със задвижване на четирите колела (AWD) предлага два мотора с комбинирана мощност от 428 к.с. (315 кВт) и 543 Нм въртящ момент, което позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за едва 3,8 секунди.
И двете модификации използват батерия с капацитет 69 кВтч. Пробегът по цикъла WLTP достига до 446 км за версията със задно задвижване и до 425 км за тази с два мотора. Максималната скорост е ограничена до 190 км/ч.
Автомобилът е с дължина 4432 мм, широчина 1836 мм, височина 1566 мм и междуосие от 2750 мм. Теглото варира между 1885 кг и 1960 кг в зависимост от задвижването.
Платформа и безопасност
Моделът X беше представен в края на 2023 г. като базовия електрически автомобил в разрастващата се гама на Zeekr. Той е изграден върху платформата SEA на Geely, която споделя с Volvo EX30 и Smart #1. Автомобилът дори влезе в новините като най-безопасния електрически модел, тестван от Euro NCAP, надминавайки значително по-скъпи конкуренти, включително Porsche Macan.
Агресивен дизайн и познати гени
Zeekr е млада марка, основана през 2021 г. В стилистично отношение има ясна семейна прилика с друга марка на Geely – Lynk & Co. Въпреки това Zeekr е позиционирана по-високо в йерархията на групата, дори над Volvo и Polestar по отношение на своите премиум амбиции.
С дължината си от 4432 мм, Zeekr X е със 199 мм по-дълъг от Volvo EX30. Това го поставя директно сред компактните премиум електрически SUV модели в Европа, като BMW iX1, Audi Q4 e-tron и Mercedes EQA. Тестовият автомобил е във версия Long Range RWD, която се предлага с 19-цолови джанти, докато 20-цоловите са запазени за флагмана AWD.
Премиум усещане в интериора
Още с отварянето на вратите без рамки се усеща стремежът на марката да се конкурира с производители като BMW по отношение на възприеманото качество. Меки на допир материали покриват повечето повърхности, допълнени от футуристично амбиентно осветление и превключватели с меден финиш и прецизна работа.
Конфигурируемите бутони на волана са практично решение, тъй като могат да служат и за физическо управление на климатичната система. Седалките са тапицирани с мека веган кожа и имат твърди външни черупки, които допринасят за модерното излъчване. Дизайнерите на Geely са заложили на сигурна конфигурация на таблото, комбинирайки 14,6-инчов централен сензорен екран с 8,8-инчово приборно табло.
Налично е и 24,3-инчово head-up дисплей с добавена реалност, което помага на водача да държи погледа си на пътя. Оборудването е богато и включва панорамен стъклен покрив, аудиосистема Yamaha с 13 високоговорителя и пълен пакет системи за подпомагане на водача.
Повече пространство за пътниците
Пътниците на задните седалки също се радват на комфорт. Благодарение на по-дългото междуосие, Zeekr X предлага значително повече пространство за краката и главите в сравнение с Volvo EX30. Това го превръща в много по-удобен избор за възрастни пътници или малки семейства.
В интериора има и много места за съхранение, включително многофункционален централен подлакътник. Багажникът обаче е сравним с този на субкомпактен хечбек и предлага обем от 362 литра, а малкото предно багажно отделение от 21 литра е предназначено основно за съхранение на кабелите за зареждане.
Комфортът е на първо място
Тестовото шофиране беше кратко, само няколко часа по време на местното медийно представяне, така че това не е пълен преглед на модела. Времето обаче беше достатъчно, за да се придобият ясни впечатления за характера на Zeekr X.
Както и при Volvo EX30, отличната платформа SEA притежава солидността, характерна за автомобили от по-висок клас. Тук тя е комбинирана с по-меко окачване за още по-високи нива на комфорт и малко по-добра шумоизолация.
Управлението има приятно усещане, въпреки че не се усеща съществена разлика между наличните режими (Комфортен, Стандартен и Спортен). Въпреки това Zeekr X е по-ангажиращ за шофиране от средностатистическия китайски електрически автомобил, като същевременно запазва неутрален и предвидим характер в съответствие с шведския си произход в отдела за изследвания и разработки. Системите за подпомагане на водача (ADAS) работеха добре като цяло, но някои от предупрежденията се активираха твърде прибързано на пътища с неясна маркировка.
По отношение на динамиката, версията със задно задвижване и мощност 268 к.с. се усеща напълно достатъчно пъргава за ежедневна употреба. Това прави варианта със задвижване на всички колела и 422 к.с. да изглежда донякъде излишен. Интересно е да се отбележи, че обновените модели в Китай вече са с увеличена мощност до съответно 335 к.с. и 489 к.с., което подсказва, че бъдещите експортни версии може да получат допълнителна мощ.
Като цяло, по-големият пробег, който в реални условия би трябвало да е около 400 км, и по-игривият характер на версията със задно задвижване я превръщат в предпочитания избор. Това е особено вярно, като се има предвид, че тя предлага почти идентично оборудване на по-ниска цена.
Батерията с капацитет 69 кВтч не разполага със свръхбързото зареждане на флагмана Zeekr 001, но може да се зареди от 10 до 80% за по-малко от 30 минути, когато е свързана към 150-киловатово DC зарядно устройство.
Колко струва?
В Гърция, където беше проведен тестът, базовият модел Core RWD започва от 34 990 евро, докато версията Long Range RWD е на цена от 39 990 евро, а върховият Privilege AWD струва 44 990 евро. Всяко ниво на оборудване е напълно заредено с екстри.
За сравнение, близкият по характеристики Volvo EX30 е с цени между 36 175 и 48 448 евро. Друг непряк конкурент е по-големият и по-практичен Tesla Model Y, чиято цена на същия пазар в момента започва от 36 175 евро. Трябва да се има предвид, че всички посочени цени включват стимул от 3 000 евро за покупка на електрически автомобил.
Представители на Zeekr заявиха, че компанията планира да поддържа цените си последователни на всички европейски пазари. Това означава, че в Германия моделът X ще започва от около 38 000 евро преди стимулите, което го прави с няколко хиляди по-евтин от своя събрат от Volvo и от Tesla Model Y, и с почти 10 000 евро по-евтин от базовия BMW iX1.
С поглед към Европа
От създаването си през 2021 г. Zeekr е продала общо 550 000 автомобила. Навлизането на марката в Европа започна през 2023 г., като всяка година се добавят нови държави. Следващата стъпка е навлизането на основните европейски пазари, включително Германия, Франция, Испания, Италия и Великобритания до края на 2026 г.
Центърът за изследвания, разработки и дизайн на марката в Гьотеборг, Швеция, и регионалните офиси в Амстердам, Нидерландия, допълват дейността в Китай, което е ясен сигнал за дългосрочни амбиции в Европа.
Освен компактния SUV модел X, в момента Zeekr предлага на Стария континент и средния по размер SUV 7X, както и флагмана 001. Въпреки това, гамата на компанията в Китай е много по-широка и включва седана 007, минивановете Mix и 009, както и новия флагмански SUV 9X.
Заключение
След кратка, но показателна среща, Zeekr X остави трайно впечатление. Автомобилът се усеща по-просторен, по-комфортен и по-изпипан от Volvo EX30, с който споделя една и съща платформа, като същевременно се предлага на по-ниска цена. Качеството на возене, изтънчеността на купето и нивото на безопасност го определят като един от най-убедителните китайски електрически автомобили, достигали до Европа досега.
Ако потребителите могат да пренебрегнат непознатата емблема, Zeekr X представлява убедителна, интелигентна и добре балансирана алтернатива в сегмента на компактните електрически SUV автомобили.
Последвайте ни в Google News