Главният изпълнителен директор на Tesla, Илън Мъск, представи нов „Генерален план“, но този път е по-трудно от всякога да се разбере каква е същността му.
Първият „Генерален план“ – широка фирмена стратегия, написана от Мъск през 2006 г. – беше достатъчно прост: да се създаде бърз и луксозен електрически спортен автомобил, а с приходите и вниманието да се разработи по-достъпен модел. След това трябваше да последва масов електрически автомобил, който да постави началото на революция в сектора.
Продължението на този план се фокусираше основно върху развитието на технологията за автономно управление, която може да превърне всяка Tesla в автономно такси, носещо приходи на собственика си. Първите стъпки в тази посока вече се виждат с услугата Robotaxi на компанията.
Третият „Генерален план“ беше по-труден за възприемане, тъй като представляваше много по-дълъг документ, който се отклоняваше от автомобилите и се концентрираше върху възобновяемата енергия.
Четвъртият „Генерален план“, представен в понеделник в официалния профил на Tesla в X, отново сменя фокуса, този път към роботиката и изкуствения интелект.
Ключовата дума, използвана няколко пъти в текста, е „устойчиво изобилие“.
„Ние комбинираме нашите производствени възможности с опита си в автономните технологии, за да предоставим нови продукти и услуги, които ще ускорят глобалния просперитет и човешкото благоденствие, водени от икономически растеж, споделен от всички“, се казва в публикацията.
За съжаление, липсват конкретни обяснения как точно Tesla възнамерява да постигне това. Optimus, хуманоидният робот на компанията, е споменат като средство за изпълнение на монотонни и опасни задачи. В действителност обаче Optimus все още не е достъпен за широката публика, а предполагаемото му високо ниво на автономност, съдейки по видяното досега, е в най-добрия случай съмнително.
И освен кратко повторение на предишни твърдения, че автономните превозни средства „драстично ще подобрят достъпността, наличността и безопасността на транспорта“, това е почти всичко. Финалната част на текста обяснява колко трудно ще бъде да се премахне недостигът.
Макар идеята за премахване на недостига, за да се създаде свят, в който всички живеят в изобилие, да звучи чудесно, от този текст е трудно да се разбере как Tesla планира да го постигне. Услугата Robotaxi вече е факт, но предвид бавния напредък на компанията с технологията Full Self-Driving, може да мине доста време, преди тя да стане широко достъпна, да не говорим за преобръщане на цели индустрии, както Мъск би искал да се вярва.
Що се отнася до Optimus, не е известно какви ще бъдат възможностите му или колко ще струва. Tesla може и да има план да го произвежда в мащаб, при който всяко домакинство да има по един или три робота (Мъск заяви, че това ще бъде 10 пъти по-голям продукт от всеки друг, създаван някога), но последният „Генерален план“ не обяснява тази част. Очевидно ще трябва да почакаме, за да видим.
Последвайте ни в Google News