Защо BYD атакува японския пазар на K-коли с електрическия Racco?

Дебют, предназначен за специфичен пазар

По време на автомобилното изложение в Токио през 2025 г. BYD представи първия си електрически K-автомобил, предназначен ексклузивно за Япония – модела Racco. Името произлиза от японската дума за „видра“. Компанията планира да пусне Racco на пазара през лятото или есента на 2026 г. в две версии с различен пробег. Очакваната цена е около 2,5 милиона йени, което се равнява на приблизително 16 200 щатски долара.

Значението на K-сегмента в Япония

Така наречените K-коли, известни още като „леки автомобили“, са компактни и достъпни, което ги прави идеални за ежедневно пътуване и маневриране по тесните градски улици. Те съставляват между 30% и 40% от автомобилния пазар в Япония. За сравнение, през 2024 г. са продадени около 1,56 милиона K-коли от общо 4,42 милиона автомобила в страната. През първите три тримесечия на 2025 г. продажбите им достигнаха приблизително 1,26 милиона броя, заемайки над една трета от пазара. Дори скромен дял от този огромен сегмент би донесъл значителен обем продажби за BYD.

Предизвикателства и силна конкуренция

Японският пазар на K-коли обаче е доминиран от местни марки. Suzuki държи около 38%, Daihatsu – 22%, а Honda – 19%. Други чуждестранни производители са имали минимален успех досега. За да се конкурира, BYD е трябвало да разработи Racco от нулата, така че моделът да отговаря на строгите японски регулации за размер, мощност и капацитет на пътниците.

Финансови стимули и потенциална печалба

От гледна точка на разходите K-автомобилите се възползват от по-ниски покупни цени, намалена консумация на енергия, по-евтина поддръжка и благоприятни данъчни стимули. Електрическите модели могат да получат и субсидии в размер до 550 000 йени (около 3570 щатски долара). Тъй като Racco е ексклузивен за Япония и е с по-ниска цена от типичните електрически автомобили, BYD трябва да управлява операциите си ефективно. Според анализ на JP Morgan приносът на Racco към печалбите на BYD за 2026 г. вероятно ще бъде едва 1–2%.

Въпреки това Racco може да бъде доста печеливш на ниво единична бройка. Макар разходите за разработка да са високи, цената от 2,5 милиона йени предполага потенциална печалба от 5000–8000 юана (около 700–1120 щатски долара) на автомобил. BYD оценява потенциалния пазар на K-коли в Япония на 350 000–450 000 бройки годишно и се надява първоначално да заеме 20–30% от него. При пълен капацитет това може да генерира годишни печалби от 4 до 10 милиарда юана, или приблизително 560 милиона до 1,4 милиарда щатски долара.

Стратегически ход за глобален растеж

В стратегически план Racco представлява дългосрочните международни амбиции на BYD. Компанията подкрепя своята експанзия с производствени бази в Бразилия, Индонезия, Малайзия, Тайланд, Унгария и Турция, като работи чрез местни дистрибуторски мрежи. В момента BYD оперира в около 70 държави с приблизително 900–1000 търговски обекта. На фона на нарастващия натиск на вътрешния китайски пазар, сегментът на K-колите в Япония представлява едновременно изпитание и възможност за глобалния растеж на компанията.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации