Нова британска компания, подкрепена от таланти от света на суперавтомобилите, смята, че е намерила решение на един от най-големите проблеми в технологията на електрическите автомобили – ефективното охлаждане на батериите за зареждане с максимална скорост.
Компанията Hydrohertz, ръководена от инженер с опит в McLaren, Singer Design и Land Rover, е създала технология, която може да превърне дългите спирания за зареждане в минало. Тяхната система за охлаждане на батериите може да увеличи пробега и да намали времето за зареждане с близо 70 процента.
По-интелигентно управление на температурата
Устройството се нарича Dectravalve и представлява интелигентен и компактен контролен модул, който прецизно управлява температурата на всяка секция от батерията на електромобила, вместо да третира целия пакет като едно цяло. Това означава, че всяка клетка се поддържа при еднаква оптимална температура – без горещи точки, без излишно охлаждане и без намаляване на скоростта на зареждане поради прегряване.
Резултатът е впечатляващ. Зареждане от 10 до 80 процента, което обикновено отнема около 30 минути при 400-волтов електромобил, дори когато е свързан към най-бързото налично DC зарядно устройство, може да бъде намалено до само 10 минути.
Това все още е малко по-дълго от зареждането на автомобил с бензин, но разликата вече е незначителна. По-бързото зареждане не е единственото предимство. Тъй като Dectravalve поддържа целия пакет в оптимален температурен диапазон по всяко време, а не само по време на зареждане, от Hydrohertz твърдят, че технологията може да увеличи реалния пробег с до 10 процента. Това би добавило между 50 и 65 км към автономността на автомобила.
Сред другите предимства са удължен живот на батерията, намален риск от прегряване с верижна реакция и по-постоянно максимално ускорение при спортни електромобили, подложени на агресивно шофиране.
Какво показват данните
Hydrohertz са тествали своята система с LFP батерия с капацитет 100 кВтч, като резултатите са убедителни. Най-горещата клетка е останала под 44,5°C, а температурната разлика в целия пакет е била едва 2,6°C. За сравнение, повечето съвременни системи показват отклонения от 12°C или повече, което принуждава зарядните устройства да намалят мощността, след като температурата надхвърли 50°C.
Когато температурата се поддържа перфектно балансирана, батерията може безопасно да приема максимална мощност до самия край на процеса на зареждане.
Пряк път към по-добри електромобили
Системата е проектирана да работи с всякакъв тип настоящи или бъдещи батерии, независимо от техния химичен състав. Това я прави много по-евтино решение от разработването на изцяло нов пакет батерии от нулата. Технологията може да се окаже привлекателна за производителите на автомобили, които търсят начин да подобрят производителността на съществуващите си модели, без да инвестират огромни средства в батерии с твърд електролит.
Изпълнителният директор на Hydrohertz, Пол Арксден, заяви, че автомобилната индустрия отдавна очаква батерийните технологии да настигнат потребителските очаквания, но напредъкът е бавен и скъп. Той обясни, че разработването на нов химичен състав може да отнеме десетилетие и да изисква милиарди инвестиции. Според него компанията е възприела различен подход, който позволява на производителите да предлагат по-добри и по-практични електромобили още сега, без да чакат следващото поколение батерийни технологии.
Последвайте ни в Google News