Деградацията на батериите при електрическите автомобили е реален процес, но не е толкова голям проблем, колкото много хора си мислят. С времето всеки електрически автомобил губи част от капацитета си да съхранява заряд, но при съвременните модели този ефект обикновено не е значителен.
Въпреки това, технологиите в индустрията непрекъснато се подобряват и някои марки се справят по-добре от други със запазването на пробега. Компанията Recurrent, която анализира представянето на електрически автомобили с течение на времето, класира 14 марки въз основа на това колко пробег губят техните превозни средства след три години на пътя.
Какво показва проучването?
Изследването на Recurrent, което използва телематични данни от реални автомобили, установява, че Cadillac, Hyundai и Mercedes-Benz се представят сред най-добрите. Tesla също показва отлични резултати, запазвайки над 96% от първоначалния си пробег след три години. Volkswagen, BMW и Jaguar отбелязват най-голяма загуба на пробег, но дори и те запазват над 90% от първоначалния си капацитет.
Важно е да се отбележи, че за база на сравнение не е използван официалният пробег по EPA, а реалният пробег, който клиентите са имали, когато автомобилът е бил чисто нов. Лиз Найман, директор пазарни проучвания в Recurrent, обясни, че извадките варират от стотици до хиляди превозни средства в зависимост от марката.
Защо има разлики между марките?
Един от въпросите, които възникват, е как някои марки не показват никаква загуба на пробег. Според Найман има няколко възможни причини за това и то не означава, че батериите им изобщо не стареят.
От една страна, автомобилните производители вграждат резервен капацитет (буфер) в батериите. С течение на времето и с напредването на деградацията, те могат да отключат достъп до по-голяма част от батерията, така че крайният потребител да не забележи промяна в пробега. Софтуерните актуализации също могат да повлияят на ефективността и пробега, като променят настройките на регенеративното спиране или ускорението.
Съществуват и други обяснения за разнообразието в резултатите. Chevrolet може да е класиран по-ниско от Cadillac, въпреки че двете марки са част от General Motors, заради по-стария модел Chevy Bolt. Той използва по-стара технология, която вероятно е по-податлива на проблеми, свързани със стареенето, в сравнение с най-новите технологии на GM, използвани в моделите на Cadillac.
По подобен начин Jaguar I-Pace, който дебютира през 2018 г., също не използва най-модерните технологии. Резултатите на BMW пък може да са повлияни от i3 – ранен електрически модел, продаван между 2014 и 2022 г.
Типична крива на деградация
Важно е да се знае, че електрическите автомобили обикновено следват предвидима крива на деградация. Те губят пробег по-бързо през първите няколко години от експлоатацията си, след което загубата на капацитет се забавя и става по-постепенна. Така загубата, която собственикът наблюдава в началото, представлява по-голямата част от общата деградация през целия живот на автомобила.
В заключение, Лиз Найман от Recurrent подчертава, че въпреки вариациите между марките, купувачите не трябва да се притесняват прекалено много за загубата на пробег. Тя заяви, че повечето електрически автомобили дори надхвърлят официалния си пробег през първите една-две години. Така, въпреки че батериите стареят, реалният пробег трябва да остане на или над обявения от производителя в продължение на няколко години, което осигурява отлично изживяване за водачите.
Последвайте ни в Google News