Първи впечатления от Peugeot Hypersquare: Това ли е бъдещето на волана?

За Peugeot това не е нещо ново. Компанията вече е минавала по този път, макар и не точно със система за управление без механична връзка (steer-by-wire). Преди около 12 години Peugeot представи спорното оформление i-Cockpit и се сблъска със сериозни критики заради комбинацията от малък, ниско разположен волан и високо монтирани приборни табла.

Инженерите на Peugeot, с които разговаряхме, обаче не изглеждат притеснени от новото предизвикателство. В крайна сметка компанията не е пострадала от въвеждането на i-Cockpit. Дори напротив – идеята за малък волан под инструменталния панел вече се среща и при други производители. Напълно е възможно Peugeot Hypersquare да се окаже също толкова напредничава концепция, когато бъде представена в изцяло новото Peugeot 208 през 2026 г.

Какво е Hypersquare?

Hypersquare не е просто нов волан, а цялостно ново изживяване, изградено около технологията steer-by-wire. При нея физическата връзка между волана и колелата е премахната и заменена с дигитална система. Изпълнителни механизми и сензори на волана и предния мост комуникират чрез електроника, за да осигурят напълно естествено усещане при управление.

Peugeot не е първата компания, която разработва подобна технология. Mercedes е напът да представи своя система, а Lexus вече я предлага в обновения RZ. Tesla може би предизвика най-много спорове с въвеждането ѝ в Cybertruck, но този модел едва ли ще се предлага в Европа. Общото между всички тези автомобили е, че те са позиционирани във високия ценови клас. За разлика от тях, Peugeot ще въведе технологията първо в значително по-малък и достъпен автомобил.

Какви са предимствата?

Като за начало, системата steer-by-wire значително улеснява проектирането на предната част на автомобила, тъй като отпада нуждата от кормилен прът. Всъщност инженерите трябва да предвидят място за два такива пръта, за да може автомобилът да се произвежда с ляв или десен волан.

Освен това има и по-директни ползи за водачите. Шумът и вибрациите от пътя могат да бъдат напълно елиминирани от волана. Peugeot може също така да програмира променливо предавателно число на кормилната уредба в зависимост от скоростта. Това означава, че ходът на волана може да бъде ограничен до впечатляващите 170 градуса от край до край, така че водачът никога да не сваля ръцете си от него. Реакцията при ниска скорост обаче би направила колата твърде нервна при движение по магистрала, затова предавателното число се променя с увеличаване на скоростта за по-спокойно усещане.

Волан или поднос за напитки?

Преди да седнем зад волана и да изпробваме Hypersquare, трябва да свикнем с неговата необичайна форма. За разлика от отрязания волан на Cybertruck или този на Lexus, който прилича на щурвал, дизайнът на Peugeot не изглежда като устройство за управление. Въпреки това, когато го хванете, усещането е изненадващо естествено благодарение на силно изваяната задна част и четирите симетрични отвора.

Тук обаче възниква и първият проблем. Макар да не е препоръчително, много шофьори не държат волана в стандартната позиция „10 и 2“ при дълги пътувания. С подобен контролер обаче те са принудени да го държат само по един начин.

От Peugeot обясниха, че интериорът на бъдещия модел ще бъде проектиран така, че да направи държането на волана максимално удобно. Например, зоните за подлагане на лактите ще бъдат повдигнати. Трудно е да се прецени обаче, тъй като нашият тестов автомобил е настоящото поколение e-2008.

Предвижда се системата да работи с нов дизайн на кокпита, където зад волана ще има само два лоста: за мигачите и чистачките от едната страна, и скоростен лост от другата. Всичко това ще се управлява от новата архитектура Stellantisbrain, която скоро ще влезе в производство, подобно на аналогични системи от VW, Mercedes и BMW.

Има ли други особености, които трябва да се имат предвид?

Другото потенциално препятствие, което според нас ще предизвика най-много спорове, е усещането за загуба на връзка между водача и автомобила заради променливото предавателно число. Това ще бъде особено осезаемо при рязко намаляване на скоростта и последваща маневра, например при отбиване от бърз първокласен път.

Дори след няколко опита, необходимото завъртане на волана се променя толкова драстично, че се озовахме в ситуация, в която завиваме твърде много, осъзнаваме, че влизаме в завоя твърде бързо, и се налага да коригираме. Процесът е насечен и макар водачите вероятно да свикнат с времето, остава въпросът как ще се възприеме от клиентите по време на кратък тест драйв без инженер на предната седалка, който да им обяснява процеса.

Има и още един аспект – промяната на предавателното число при ускорение или намаляване на скоростта, както се случва при влизане или излизане от магистрала.

Ако поддържате един и същ ъгъл на завиване при ускорение в дълъг завой, автомобилът създава усещане за недозавиване и излизане от траекторията, тъй като предавателното число на кормилната уредба намалява. Това усещане е доста смущаващо и макар да може да се компенсира с допълнително завъртане на волана, опитът да се предвиди скоростта на промяната не е нито плавен, нито интуитивен процес.

Това не означава, че Peugeot не осъзнава тези компромиси в усещането и обратната връзка. Всъщност, именно затова системата е в процес на разработка толкова дълго време – от 2018 г. насам. За да се пребори с този ефект, Peugeot е създала система за обратна връзка, която генерира изкуствено усещане във волана Hypersquare. В задната му част е монтиран генератор на обратна връзка, или хаптичен модул, който не просто „синтезира“ усещане, а възпроизвежда в реално време сигналите от сензор в основата на кормилния прът. Това помага, но не вдъхва напълно увереността, която би дала една стандартна електрическа кормилна уредба.

Какво е усещането в действителност?

При първия допир със системата, реакцията и усещането от волана бяха много добри. А с толкова малко обороти от край до край, паралелното паркиране се превърна в далеч по-спокойно занимание. Въпреки това остава въпросът доколко естествено ще се стори това преживяване на някои хора, което е особено важно, като се има предвид, че няма по-съществена точка на допир в един модерен автомобил.

Попитахме инженерите дали тази технология ще бъде насочена към спортни модели за повишаване на пъргавината им, или към луксозни автомобили за засилване на усещането за изолация от пътя. Те обаче бяха категорични, че това не е нишова технология. Напротив, тяхното желание е да я направят достъпна за всички модели на компанията, подобно на стратегията на Peugeot при електрическите автомобили, която на практика предлага всички модели с или без електрическо задвижване.

Предвиден е и набор от предпазни мерки в случай на сериозни повреди в системата, включващи резервна електроника за всички основни елементи, както и вторична „виртуална кормилна рейка“, монтирана в напълно отделен корпус. Ако всичко друго се провали, системата на автомобила ще може автономно да отбие до бордюра.

Хареса ли ми? Първоначално не. Установих, че системата има предимства, но ми липсваше увереност в прецизността на подадените от мен команди, особено при промяна в скоростта на автомобила. Смятам обаче, че това е естествена стъпка напред в автомобилното инженерство. С времето, когато свикнем с нея и с други подобни системи, тя би трябвало да се усеща толкова естествено, колкото преходът от „тухла“ към iPhone.

Смятам също, че Peugeot заслужава поздравления за смелостта, която проявява в толкова чувствителна област от шофьорското изживяване. Харесва ми как изглежда Hypersquare и нямам търпение да видя как ще се впише в контекста на новата ера в интериорния дизайн на Peugeot. Има обаче още една голяма разлика между Hypersquare и i-Cockpit. Peugeot няма да принуждава никого да шофира с новия си волан и ще го предлага като опция заедно със стандартен такъв в обозримо бъдеще. Така че, ако не ви харесва, това не е проблем. Умно решение.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации