Audi A6 e-tron: Лукс, пробег и разумна цена

През 2019 г. Audi A6 e-tron щеше да отговаря напълно на характеристиките на най-добрия луксозен електрически седан в Америка. Той предлага пробег от близо 640 км с едно зареждане и се нуждае от около 4 секунди, за да ускори до 100 км/ч. Голям сензорен екран доминира на таблото, а каросерията тип „лифтбек“ е стилна, универсална и аеродинамична. По онова време само Tesla Model S можеше да предложи всичко това.

Оттогава Tesla не стои на едно място. Шест години по-късно Model S е още по-бърз и изминава още по-голямо разстояние с едно зареждане. Цената му обаче също се е повишила – най-евтиният модел струва близо 100 000 долара в сравнение с около 80 000 долара за Model S Long Range от 2019 г.

Изцяло новото Audi A6 Sportback e-tron модел 2025 г. може и да не поставя нови рекорди по отношение на техническите характеристики, но дори и днес те се открояват сред повечето конкуренти. Стартовата му цена е едва 65 900 долара. Така този модел на Audi осигурява скоростта, ефективността и тишината на електрически автомобил на цени, съпоставими с тези на луксозен седан с бензинов двигател.

За този преглед прекарахме една седмица в тестове на новия A6 e-tron. Продължете да четете, за да научите повече за неговите предимства и недостатъци и да прецените дали това е подходящият луксозен електрически автомобил.

Сдържан дизайн

Електрическият А6 изглежда доста сходно с бензиновия седан А6, който също е с обновен дизайн за моделната 2026 година. Дизайнът е консервативен и сдържан, напомнящ за много други модели на Audi от последните 15 години. Тук няма да откриете остри ъгли, резки гънки или агресивно изглеждащи брони. Все пак A6 e-tron е дълъг и нисък луксозен автомобил, така че не остава напълно незабелязан, но и не се опитва да привлича вниманието по крещящ начин.

Единственият дизайнерски елемент, който може да предизвика противоречия, е голямото количество черни елементи в предната част. Те са разположени под фаровете и върху текстурирания пластмасов панел, където обикновено се намира радиаторната решетка. При тъмния цвят на тестовия автомобил черното не се набива на очи, но при бял A6 e-tron контрастът е силен.

Макар A6 e-tron да прилича на бензиновия A6, каросериите им не са идентични, за разлика от BMW i5 и бензиновата Серия 5. Тук се проявява значението на добавката „Sportback“ в името на модела. Бензиновият A6 се продава само като традиционен седан с четири врати, докато всеки e-tron е „лифтбек“ – задното стъкло се повдига заедно с капака на багажника. Тази конфигурация избутва купето по-назад, но A6 e-tron запазва традиционно дългата и ниска предна част, за разлика от късия нос на Mercedes-Benz EQE.

Пробег до 631 км с едно зареждане

Според официалните тестове на EPA, A6 e-tron изминава по-голямо разстояние с едно зареждане в сравнение с останалите германски луксозни седани. Пробегът достига до 631 км при версията със задно задвижване и 19-инчови джанти. По-големите джанти и системата за задвижване на четирите колела Quattro, която използва допълнителен електромотор за предните колела, намаляват тази стойност. Въпреки това, дори с 20-инчови джанти и задвижване на всички колела, тестовият автомобил има пробег от 536 км, който успяхме да потвърдим по време на теста. Предлага се и по-мощна версия, наречена S6 e-tron, която изминава 521 км (стандартно с AWD и 20-инчови джанти).

Големият пробег се дължи отчасти на батерията с капацитет 94,4 кВтч, но моделът е и по-ефективен от германските си конкуренти. Според тестовете на EPA, енергийната му ефективност е еквивалентна на разход между 1,86 и 2,24 л/100 км, в зависимост от задвижването и джантите. За сравнение обаче Model S и Lucid Air остават още по-ефективни и с по-голям пробег.

A6 e-tron се зарежда бързо. На мощна DC станция за бързо зареждане батерията може да се зареди от 10% до 80% само за 21 минути, което го прави удобен за дълги пътувания. Автомобилът използва стандартен порт за зареждане CCS, но може да се зарежда и на станциите Supercharger на Tesla чрез адаптер NACS. При зареждане на по-бавни зарядни устройства с напрежение 240 или 120 волта, може да се използва порт от двете страни на автомобила.

Скорост без усилие

Подобно на други електрически автомобили, A6 e-tron е много изгоден за експлоатация при зареждане у дома, но не по-евтин от бензинов автомобил, ако се разчита на обществени станции. От друга страна, той е и по-мощен от луксозни седани с двигатели с вътрешно горене на подобна цена.

Версията на A6 e-tron със задно задвижване разполага с 375 к.с. и ускорява от 0 до 100 км/ч за около 5,2 секунди. Това не е екстремно бързо за електрически автомобил, но ускорението е мигновено, безшумно и без никакво усилие. Добавянето на задвижване на всички колела (AWD) струва само 2000 долара (и леко намалява пробега), но увеличава мощността до 456 к.с. и скъсява времето за ускорение до 4,3 секунди. Спортната версия S6 e-tron генерира 543 к.с. и достига 100 км/ч за 3,7 секунди. Макар да не е толкова екстремно като върховите версии на Model S или Lucid, това е достатъчно впечатляващо.

Окачването на A6 e-tron е добре настроено. То е стегнато и стабилно, като осигурява комфорт при движение по магистрала, без да е неприятно твърдо при преминаване през неравности. Управлението се усеща неестествено бързо, но автомобилът се справя с лекота с резки смени на посоката. Това е бърз автомобил, който се чувства еднакво добре както на пътища със завои, така и на прави отсечки. Все пак той не е толкова чистокръвен спортен автомобил, колкото по-скъпия e-tron GT на Audi.

Дигитална сцена

Преди десетилетие Audi представи Virtual Cockpit – най-модерното конфигурируемо дигитално приборно табло в индустрията. Докато другите производители бързаха да последват примера, Audi разшири дигиталното си присъствие върху цялото табло. Днес това изживяване носи името Digital Stage.

В A6 e-tron голям 14,5-инчов сензорен екран споделя извит панел с 11,9-инчово дигитално приборно табло. И двата дисплея са персонализируеми, с ясна графика и са извити, за да обгърнат водача. Един от тестовите автомобили разполагаше и с опционален 10,9-инчов сензорен екран за пътника до водача, който предоставя достъп до навигация, управление на аудиосистемата и други функции. Макар на пръв поглед това да изглежда като дигитално претрупване, екранът за пътника не се вижда лесно от мястото на водача. Специален „режим за поверителност“ го скрива от погледа на шофьора, докато пътникът гледа видео. Друг интересен детайл е цветна светлинна лента в основата на предното стъкло, която може да индикира всичко – от нивото на заряд до мигането на пътепоказателя.

Някои от контролите можеха да бъдат по-лесни за използване, особено защото Audi разчита основно на сензорния екран и чувствителни на допир панели на вратите. От друга страна, наличието на Apple CarPlay и Android Auto е облекчение, тъй като тази функционалност липсва при някои електрически автомобили.

Интериорът е с богата кожена тапицерия и всички елементи са сглобени добре. В сравнение с новите производители на изцяло електрически автомобили, Audi очевидно има много опит в сглобяването на луксозни коли. Въпреки това дизайнът на интериора не предлага сериозен „уау“ ефект. Големите екрани вече са нещо обичайно. Някои материали, като лъскавата черна пластмаса, също не са особено впечатляващи. От Audi са заявявали, че следващото поколение интериори ще поеме в нова дизайнерска посока. Междувременно кабината на A6 e-tron не е недостатък, но и не е основна причина да бъде предпочетен пред конкурентите.

Комфортни седалки

Audi продава луксозния спортен седан e-tron GT от 2022 г. Но докато A6 e-tron е наполовина по-евтин от e-tron GT, той предлага по-просторен интериор.

Предните седалки в A6 e-tron са просторни, удобни и с широки възможности за регулиране. Може да се избира между стандартни седалки или такива с по-агресивна странична опора (т.нар. „спортни седалки“). Отопляемите предни седалки са стандартни, докато вентилацията и отопляемият волан се предлагат като допълнителни екстри. Масажиращи седалки също са налични, ако се избере по-мощната версия S6 e-tron. Независимо от избора, позицията на седене е ниска, както подобава на спортен седан. За тези, които предпочитат по-висока позиция, Audi предлага електрически SUV като Q6 e-tron.

Скосената линия на покрива намалява видимостта назад и пространството за главите на задните седалки. Въпреки това мястото на задния ред е напълно достатъчно за комфортно пътуване. Над главите на пътниците се намира панорамен покрив с електронно затъмняване, който е стандартен за всички версии на A6 e-tron.

Скрита практичност

Друго предимство на A6 e-tron е неговата каросерия тип лифтбек. На пръв поглед този модел на Audi може да мине за седан – подобно на Mercedes-Benz EQE, BMW i5 и Lucid Air. Но за разлика от тези конкуренти, Sportback версията предлага практичността на хечбек. Това означава по-голям багажник и широко отворено товарно пространство при сгънати задни седалки, подобно на Tesla Model S.

Покривът не е достатъчно висок, за да побере някои обемисти товари, което отново може да е задача за SUV модела Q6 e-tron. Въпреки това товарният под е голям и позволява разполагането на много багаж. В цифри, обемът е 736 литра зад предните седалки и 1132 литра при сгънат заден ред. Има и малък преден багажник (т.нар. „frunk“) под капака с обем около 28 литра – достатъчно, за да се скрие дамска чанта, но едва една десета от обема на предния багажник при Lucid.

Цена под тази на конкурентите

Със стартова цена от 65 900 долара, A6 e-tron е позициониран под конкурентите със сходни размери – понякога с огромна разлика, като например предимството от 30 000 долара спрямо Tesla Model S. Добавянето на задвижване на всички колела и повече мощност към всяко от трите нива на оборудване (Premium, Premium Plus и Prestige) струва 2000 долара, а по-мощният S6 e-tron е с около 10 000 долара по-скъп, но включва и други стандартни функции, като по-усъвършенствано окачване и вече споменатите масажиращи седалки.

Въпреки сравнително ниската си стартова цена, моделът предлага много удобства като стандартно оборудване, а разликите в цените между трите нива на оборудване не са големи. При повечето луксозни автомобили базовите цени лесно могат да набъбнат със скъпи опции. Тук дори върховият A6 e-tron Prestige Quattro AWD стартира от 74 200 долара. Списъкът с допълнителни опции не е дълъг. Един от тестовите автомобили, Prestige Quattro, достига цена от 77 240 долара, включваща специална боя за 595 долара, вентилирани спортни седалки за 1150 долара и задължителна такса за доставка от 1295 долара. Тази сума е по-ниска дори от базовата цена на Mercedes-Benz EQE.

По-мощният S6 e-tron е по-скъп, но избягва изкуственото завишаване на цената с дълги списъци с опции. Въпреки това цената му остава агресивна за луксозен седан с висока мощност: от 78 700 до 84 600 долара в зависимост от нивото на оборудване.

Важно е да се отбележи, че повечето електрически автомобили (с изключение на Tesla) се предлагат с отстъпки от каталожната цена. Ако даден модел изглежда извън бюджета, добра идея е да се потърсят оферти от различни дилъри.

Основни конкуренти

Ключовите конкуренти на A6 e-tron са BMW i5, Mercedes-Benz EQE, Lucid Air и Tesla Model S.

BMW i5 не е толкова бърз, колкото Audi, има по-малък пробег с едно зареждане и не разполага с толкова много вътрешно пространство, особено за багаж. От друга страна, седалките, интериорът и разположението на контролните уреди в BMW са леко по-предпочитани. Някои клиенти биха харесали и по-атрактивните джанти и дизайн на предната и задната част.

Mercedes-Benz EQE е още по-скъп. Той е плавен, тих и с луксозно изпълнение, като създава усещане за футуристична транспортна капсула в сравнение с по-конвенционалните A6 и i5. Въпреки това не предлага пробега или динамиката, които да оправдаят значително по-високата цена. Подобно на i5, той също не притежава практичността на големия заден капак на A6 e-tron. Mercedes е спрял производството на EQE за американския пазар, но към есента на 2025 г. все още могат да се намерят налични автомобили при дилърите, вероятно с примамливи отстъпки.

Lucid Air е по-сериозен конкурент. Той привлича вниманието предимно с върховите си версии, които струват шестцифрени суми и предлагат рекордна мощност и пробег. Базовият модел Pure обаче е привлекателен с цена от 69 900 долара, ускорение от 0 до 100 км/ч за около 4,7 секунди и пробег от 675 км с едно зареждане. Версията Touring ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,6 секунди и има пробег от 650 км при цена от 78 900 долара. Lucid има и много по-отличителен дизайн от A6 e-tron на подобна цена, поне за тези, които предпочитат да се открояват. Собственици на Lucid съобщават, че компанията е отстранила много от първоначалните проблеми след дебюта на Air през 2022 г., но някои клиенти все още биха предпочели сигурността на утвърден производител пред сравнително млада компания.

Tesla Model S вече е значително по-скъп от A6 e-tron. Tesla оправдава тази цена с по-голям пробег и по-висока скорост, но Audi предлага по-добро пътно поведение. Въпреки това, употребяван Model S може да бъде примамлива алтернатива.

На пазара се появи и един неочакван нов луксозен електрически автомобил – четириврата версия на дръзкия, мощен и просторен Dodge Charger Daytona. Той не разполага с дигиталните технологии на останалите автомобили в този ценови клас и няма голям пробег. За сметка на това предлага огромна мощност, синтетичен звук на класически американски „масъл кар“ и изненадващо добра управляемост.

Тиха електрическа компетентност

Audi A6 e-tron модел 2025 г. не се набива на очи и не изумява никого, свикнал със съвременните луксозни електрически автомобили. Вместо това той тихо и ефективно си върши работата, като същевременно привлича клиенти, обмислящи преход към електрически превозни средства, със своята скорост, ефективност и усещане за нормален автомобил.

Не всичко в интериора му е перфектно. Външният стил също е твърде умерен за някои вкусове. А производителите, фокусирани изцяло върху електрически автомобили, предлагат дори по-добри технически характеристики.

Въпреки това, като цяло Audi успява да надмине останалите традиционни производители по технически данни, като същевременно запазва по-познато усещане в сравнение с Lucid или Tesla.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации