GT автомобилът на Aston с V12 двигател имаше недостатъци при дебюта си, но днес представлява изключително изгодна покупка
Един от многото моменти на възраждане за Aston Martin настъпи през 2016 г. с представянето на DB11.
Това беше първият изцяло нов шосеен автомобил от ерата на Анди Палмър и първият, който използва архитектурата VH-II. Тя замени първото поколение на слепената екструдирана структура, въведена с DB9 през 2003 г.
Оптимизмът за нова светла ера обаче беше краткотраен. Стагниращи продажби, проблеми с качествения контрол, прекомерни разходи и катастрофално листване на фондовата борса доведоха до напускането на Палмър и се оказаха сериозно предизвикателство за неговите наследници. Едва сега, под ръководството на Лорънс Строл и с бившия шеф на Bentley Ейдриън Холмарк начело, продуктовата гама на Aston Martin (макар и все още не финансовите отчети) отговаря и понякога надхвърля очакванията, които имахме към DB11 преди толкова години.
Това не означава, че DB11 не беше добър автомобил. Той беше чудесен GT модел и достойна следваща стъпка за Aston Martin по онова време, макар и не огромният скок напред, който всички очакваха. И както често се случва с не толкова изявените DB модели на марката, той не успя да се отличи категорично в нито една от многото си роли. С годините обаче автомобилът се подобри, като версията V8 беше по-пъргава благодарение на по-ниското си тегло, а вариантът AMR добави по-спортен характер на V12 модела.
Както също често се случва, привлекателността на DB11 тихомълком нараства с напредването на възрастта и спадането на цената му. Днес последният основен GT модел на Aston Martin с V12 двигател може да бъде закупен на цената на Porsche Cayman от среден клас.
Двигател, скоростна кутия и технически акценти
Ключовите технически аспекти включват премиерата на 5,2-литровия V12 двигател на Aston Martin, към който по-късно се присъединява V8 от AMG, както и първото използване на алуминиевата архитектура „VH-II“. Благодарение на по-лекия V8 двигател, теглото на автомобила спада под 1800 кг.
DB11 се предлагаше както с V8, така и с V12 двигатели. Подобно на Vantage, DBX и новия DB12, базовият 4,0-литров V8 с двоен турбокомпресор е същият агрегат M177 на AMG, който се използва в голяма част от моделите на германската марка. Макар да не звучи толкова екзотично, колкото V12, ако трябва да споделяш двигател с някого, то AMG V8 е един от най-добрите избори.
Мощността беше увеличена от първоначалните 510 к.с. до 535 к.с., което беше уникална стойност в гамите на Aston Martin и AMG. Дори с допълнителната мощ, V8 двигателят се усеща ненатоварен и с лекота постига обявените си параметри, като въртящият му момент от 675 Нм достига своя пик при едва 2000 об/мин.
За разлика от него, V12 двигателят е изцяло разработка на Aston Martin. Това е специално създаден 5,2-литров V12 с двоен турбокомпресор, изцяло алуминиева конструкция, четири разпределителни вала и 48 клапана, който по-късно намери място в DBS Superleggera, V12 Vantage, V12 Speedster и Valour. В DB11 той разполагаше с 608 к.с. и 700 Нм, но мощността впоследствие нарасна до 639 к.с. с представянето на DB11 AMR, който в крайна сметка се превърна в стандартния V12 модел – сериозен скок на хартия спрямо V8 версиите.
За да отговори на все по-строгите емисионни норми, V12 двигателят разполага със система за деактивация на цилиндри (Intelligent Bank Activation, според терминологията на Aston) и старт-стоп система. Настройките на амортисьорите, кормилното управление и реакцията на двигателя се променят чрез режимите на шофиране: GT, Sport и Sport+. Те могат да бъдат комбинирани и с индивидуални настройки.
При всички модели задвижването се предава към задните колела чрез широко разпространената, но отлична осемстепенна автоматична скоростна кутия на ZF. Необичайно, скоростната кутия е монтирана на задния мост за постигане на типично за GT автомобил разпределение на теглото, а кардановият вал е изработен от въглеродни влакна, за да се намали инерцията в задвижването. Наличен е и механичен диференциал с ограничено приплъзване, както и система за активно векторизиране на въртящия момент чрез спирачките, които стандартно са стоманени.
Алуминиевата платформа VH-II на Aston Martin е в основата на DB11, както и на DBS и Vantage. Тази слепена и нитована структура, вдъхновена от Lotus, е по-здрава и по-лека от традиционните алуминиеви конструкции. DB11 имаше с 65 мм по-дълго междуосие и по-къси надвеси от DB9, който замени.
Към тази основа е свързано окачване с двойни носачи и на четирите колела, което осигурява на DB11 отличен ход и перфектна база за настройка на стандартните адаптивни амортисьори и винтови пружини.
Aston Martin DB11 е съвременният GT автомобил на марката, който предлага уникално съчетание от комфорт и динамика. Когато става въпрос за годен за целта си автомобил, малко модели успяват да постигнат същия баланс по толкова характерен начин.
Динамика и усещане при различните версии
Първоначалната версия на DB11, представена през 2017 г., се отличава с комфортна возия и усещане за автомобил, създаден за дълги пътувания. Поведението му е по-подходящо за плавно и грациозно движение по качествени настилки, отколкото за агресивно шофиране по неравни второкласни пътища. Според по-ранни прегледи, първият V12 двигател с две турбини на Aston Martin е истинско бижу, макар че понякога се усеща как задната ос активира системата за контрол на сцеплението при смесени условия на шофиране.
С версията AMR от 2020 г. обаче, поведението на автомобила е значително подобрено. Вместо да реагира остро и непредсказуемо при рязко подаване на въртящ момент, AMR е далеч по-прозрачен и предвидим. Той губи сцепление по-рано, но вече не по плашещ, а по приятен начин, като ясно комуникира с водача. В рамките на лимитите, които се усещат през волана и седалката, автомобилът може да се движи с много високо темпо – прецизно, подредено и под пълен контрол, нещо немислимо за по-ранния модел.
Разходи за поддръжка и известни проблеми
Разходът на гориво никога не е бил силна страна на традиционните гран туризмо автомобили и DB11 не прави изключение. V12 версията регистрира разход между 11 и 13 л/100 км по цикъла WLTP, като при по-динамично шофиране тези стойности лесно се покачват. Моделът с V8 двигател е малко по-ефективен с разход около 10 л/100 км, но тази цифра е реалистична само при спокойно шофиране по магистрала. Разходите за притежание не са ниски, но са сравними с тези на конкуренти като Bentley Continental GT Speed от същия период.
До момента не са докладвани сериозни механични проблеми с Aston Martin DB11. Въпреки това, автомобилите от тази ера страдат от някои дребни проблеми с контрола на качеството, вариращи от несъответствия в сглобката на панелите до неизправности в инфоразвлекателната система. Първите са лесно забележими при оглед, но вторите могат да се проявят след покупката. Важно е да се проверят и аеродинамичните канали по каросерията за запушвания, особено тези пред предните колела, които са известни с това, че трудно поддържат страните на автомобила чисти.
Интериор и технологии
Дизайнът на интериора изглеждаше леко остарял още при премиерата на модела, а днес това усещане е още по-силно. Макар да липсва блясъкът на Bentley, салонът все още носи усещане за ръчно изработен лукс. В същото време инфоразвлекателната система, базирана на по-старо поколение технологии от Mercedes, изглежда архаично. DB11 е по-тесен от Bentley Continental GT и му липсват базови модерни технологии като head-up дисплей или адаптивни фарове. В замяна обаче Aston Martin предлага усещане за ръчна изработка и възможност за почти безкрайна персонализация.
Пазарни алтернативи и цени
DB11 никога не се е конкурирал директно с модели като Ferrari F12 или 812, а по-скоро с по-достъпните California T и Portofino. Появата на Roma през 2020 г. обаче даде на Aston Martin повод за размисъл, въпреки че подобреният DB11 AMR вече беше на пазара, за да го посрещне. Bentley Continental GT, както във версия V8, така и Speed, винаги е бил сериозна алтернатива – по-малко динамичен, но значително по-практичен и завършен за дълги пътувания.
Една нетрадиционна алтернатива е Lexus LC. Макар японското купе да е по-скоро конкурент на Mercedes SL и BMW Серия 8, неговият впечатляващ дизайн и разкошен салон му дават право да се сравнява с най-добрите. Ранните екземпляри на DB11 вече се намират на цени от около 60 000 британски лири. V8 версията се появява по-късно, през 2017 г., и цените ѝ започват от около 65 000 лири. Предпочитаният избор обаче е AMR, който съчетава престижа на V12 двигателя с най-добрата динамика. Цените за него стартират от 75 000 лири.
Технически характеристики
Aston Martin DB11 (V12)
Двигател: V12, 5204 куб. см, twin-turbo; Мощност: 608 к.с. при 6500 об/мин; Въртящ момент: 700 Нм при 1500 об/мин; Тегло: 1870 кг; Ускорение 0–100 км/ч: 3,9 сек; Максимална скорост: 322 км/ч.
Aston Martin DB11 V8
Двигател: V8, 3982 куб. см, twin-turbo; Мощност: 535 к.с. при 6000 об/мин; Въртящ момент: 675 Нм при 2000 об/мин; Тегло: 1760 кг; Ускорение 0–100 км/ч: 4,0 сек; Максимална скорост: 301 км/ч.
Aston Martin DB11 AMR
Двигател: V12, 5204 куб. см, twin-turbo; Мощност: 639 к.с. при 6500 об/мин; Въртящ момент: 700 Нм при 1500 об/мин; Тегло: 1795 кг; Ускорение 0–100 км/ч: 3,7 сек; Максимална скорост: 335 км/ч.
Последвайте ни в Google News