Пътен тест и преглед на Toyota Prius Plug-in Hybrid модел 2026 г.

Намирах се на по-малко от пет километра от дома, когато електрическата батерия на автомобила се изтощи. Можех да изключа отоплението и да карам изключително внимателно, за да изцедя още малко пробег. Можех също да спра на обществена зарядна станция за бързо презареждане.

Но не се наложи да правя нищо от това, защото управлявах Toyota Prius Plug-in Hybrid модел 2026 г. Когато батерията му се изтощи, бензиновият двигател е в готовност да поеме работата.

Prius Plug-in Hybrid (преди познат като Prius Prime) е стилен и приятен за управление компактен хечбек с начална цена от 33 775 долара. Това не е малка сума за икономичен автомобил и е с около 5 000 долара повече от стандартния хибрид Prius, който се зарежда сам, но има ограничен пробег изцяло на ток. Както ще обясним обаче, за правилния купувач този модел предлага ниските експлоатационни разходи и нулевите емисии на електрически автомобил в ежедневието, но без нужда от спиране за зареждане или притеснения за пробега при по-дълги пътувания.

За целите на този преглед прекарахме една седмица в тестове на Prius Plug-in Hybrid модел 2026 г. Продължете да четете, за да научите повече за предимствата и недостатъците на този плъгин хибрид (PHEV) и да прецените дали е подходящият автомобил за вас.

Колко далеч стига

Автомобил като Toyota Prius Plug-in Hybrid има най-голям смисъл, когато по-голямата част от ежедневното шофиране може да се извършва в изцяло електрически режим. За повечето хора това означава зареждане през нощта. Дори в обикновен домашен контакт с напрежение 120 волта, батерията на Prius се зарежда напълно за около 11 часа. Така, ако се приберете в 19:00 ч., колата ще е готова за път в 6:00 ч. сутринта. При наличие на 240-волтова зарядна станция това време намалява до 4 часа.

Според официалните тестове на EPA, напълно зареден Prius Plug-in Hybrid изминава 72 км в базовото си ниво на оборудване SE и 64 км при останалите версии с по-големи и по-малко ефективни джанти, каквато беше и нашата тестова кола. По време на нашата едноседмична проба постигнахме точно този среден пробег след четири зареждания, като три от тях бяха малко над 60 км, а последното достигна едва 53 км.

Подобно на чисто електрическите автомобили, Prius PHEV е най-малко икономичен в електрически режим при много студено време и при движение по магистрала. Въпреки това остава много ефективен. Според EPA, разходът на версията SE е еквивалент на 1,85 л/100 км, докато при останалите модели е 2,06 л/100 км. С други думи, за изминаването на 160 км на ток се използват между 26 и 29 киловатчаса енергия. При средна цена на електроенергията в САЩ от 17 цента за киловатчас, това разстояние струва между 4,50 и 4,90 долара. За сравнение, изминаването на същото разстояние с бензинов компактен автомобил с разход 6,7 л/100 км би струвало около 8,50 долара (при цена на бензина 3 долара за галон), а със стандартен Prius – около 5,70 долара.

Като опция се предлага и соларен покрив, който добавя пробег, докато автомобилът е паркиран – около 10 км на ден при пълно слънце. Това не е много, но всеки километър без използване на бензин е добре дошъл, особено когато електричеството е безплатно.

Когато се намеси бензинът

Когато пътувате на по-дълги разстояния, отколкото позволява електрическият пробег, Prius Plug-in Hybrid се държи като стандартен Prius. Това му дава предимство в разхода на гориво пред други плъгин хибриди.

Според EPA, след изчерпване на батерията, Prius Plug-in Hybrid SE постига среден разход от 4,5 л/100 км, докато другите нива на оборудване, като нашия тестов автомобил, имат разход от 4,9 л/100 км. По време на теста ние дори подобрихме официалните данни, постигайки среден разход от около 4,7 л/100 км. Това е малко повече от стандартния Prius, но все пак е по-икономично от повечето автомобили с бензинови двигатели.

От друга страна, на пазара има чисто бензинови малки автомобили, чийто разход на магистрала е под 5,9 л/100 км. Prius Plug-in Hybrid е най-смислен, когато се налагат само περισодични дълги пътувания, а не ако се купува предимно за шофиране по магистрала.

Динамично представяне

През годините Prius си спечели репутация на автомобил с мудно ускорение. Това обаче не важи за настоящото поколение, което дебютира като модел 2023 г. То комбинира бензинов двигател със 150 к.с. и електромотор със 161 к.с., които заедно осигуряват максимална системна мощност от 220 к.с.

Prius Plug-in Hybrid срещу конкуренцията

В миналото Prius Plug-in Hybrid имаше няколко директни конкурента, но днес най-близкият му съперник е Kia Niro PHEV. Това е компактен автомобил с по-висок профил, който наподобява SUV повече от Prius. Той е по-просторен, но не е толкова бърз или икономичен. Официалният му пробег на ток е 53 км, а средният разход на гориво след това е 4,9 л/100 км.

Единственият друг плъгин хибрид на цена под 40 000 долара е Ford Escape PHEV – компактен SUV, който е с един размер по-голям от Niro. Той е комфортен и просторен в сравнение със спортния Prius. Пробегът му на ток е около 60 км, но след това средният разход е по-малко впечатляващите 5,9 л/100 км. На пазара има и други компактни плъгин хибридни SUV модели, включително Toyota RAV4 Plug-in Hybrid, но всички те са значително по-скъпи.

Бихме сравнили Prius Plug-in Hybrid и с някои изцяло електрически автомобили. На подобна цена може да се закупи седанът Tesla Model 3, субкомпактният Nissan Leaf или малко по-големият Chevrolet Equinox EV. Всички те предлагат пробег от поне 400 до 480 км с едно зареждане и могат бързо да се презареждат на обществени станции. При тях липсва резервен бензинов двигател, но и пробегът не се изчерпва толкова бързо, колкото при плъгин хибридите.

Правилният хибрид за правилния човек

Другият ключов конкурент на Prius Plug-in Hybrid е стандартният Prius. С 5 000 долара по-евтин, той предлага същия стил и мощност, разход на гориво под 4,7 л/100 км и опция за задвижване на четирите колела. И ако плъгин версията не се зарежда достатъчно често, стандартният Prius дори постига по-добър разход на гориво.

Но ако все още не сте готови за изцяло електрически автомобил, но искате да избегнете горенето на бензин, Prius Plug-in Hybrid може да си заслужава парите. Когато обикновено шофирате под 50 км на ден, рядко ще ви се налага да използвате бензиновия двигател. А при по-дълги пътувания получавате безпроблемното изживяване на стандартен Prius, който изминава над 20 км с всеки литър гориво и се презарежда за няколко минути на бензиностанция. Независимо дали искате да намалите емисиите си по принцип, или просто да спестите скъпи посещения на бензиностанцията, Prius Plug-in Hybrid е един завладяващ малък автомобил.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации