Репутацията на Land Rover по отношение на надеждността е сериозно пострадала, до голяма степен заради сложността на модели като Range Rover Sport. Базиран на същата платформа като стандартния Range Rover от същия период, Sport е малко по-малък и по-пъргав, но си остава голям автомобил със съответните високи експлоатационни разходи.
Разходите за гориво, пътни данъци и поддръжка са значителни, а застраховката също е скъпа, тъй като тези автомобили са много популярни сред крадците. Ето защо добрата защита е съществена част от притежанието. В замяна Range Rover Sport предлага много със своите възможности извън пътя, комфорт при дълги пътувания и капацитет за теглене. Изборът на двигател обаче оказва огромно влияние върху изживяването зад волана и разходите, затова трябва да се подходи внимателно.
Land Rover отпразнува своята 75-годишнина през 2023 г. и е справедливо да се каже, че марката е изминала дълъг път от 1948 г. насам. Дълги години продуктите ѝ бяха с опростена конструкция, но способни да стигнат навсякъде. През 80-те години обаче започна преход към по-голям лукс, като оригиналният Range Rover беше изненадващо утилитарен, а оттогава насам темпото се ускори.
Първото поколение Range Rover Sport от 2004 г. можеше да изкачва планини или да се движи с висока скорост по магистрала в пълен лукс. Вторият прочит на тази концепция беше още по-впечатляващ, но и далеч по-сложен, което се отрази на надеждността. Струва ли си тогава покупката на Range Rover Sport Mk2 втора ръка, или рискът е твърде голям?
История
Второто поколение Sport дебютира през септември 2013 г. с дизеловите двигатели TDV6 (258 к.с.) и 3.0-литров SDV6 (292 к.с.), както и с 5.0-литров V8 бензинов мотор с 510 к.с. Всички те се предлагаха само с осемстепенна автоматична скоростна кутия. През ноември 2014 г. към гамата се присъедини 4.4-литров дизелов SDV8 с 339 к.с., а през февруари 2015 г. се появиха Sport SVR с 5.0-литров V8 с компресор и мощност 542 к.с., както и хибридният SDV6 с 335 к.с.
В края на 2016 г. бяха представени 2.0-литров дизелов двигател и 3.0-литров V6 бензинов мотор с компресор. Година по-късно в шоурумите пристигна и първият плъгин хибрид на Land Rover – P400e, който използваше 2.0-литров бензинов двигател. Този мотор се предлагаше и във вариант Si4 без хибридна система с мощност 296 к.с., като по същото време мощността на SVR беше увеличена до 567 к.с.
Коя версия да избера?
От гледна точка на реалните разходи за покупка и поддръжка, най-добрият избор е SDV6 заради комбинацията от динамика и икономичност, въпреки че сметките за гориво все пак ще бъдат високи. Версиите със седем места подобряват практичността. Всички модели Range Rover Sport Mk2 разполагат с кожена тапицерия, DAB радио, автоматични фарове и чистачки, електрическо отваряне на багажника, климатроник, отопляеми предни седалки, навигация и въздушно окачване.
Ниво на оборудване HSE добавя 20-инчови джанти, регулиране на предните седалки в 14 посоки с памет, отопляеми задни седалки, електрическо регулиране на волана, пера за смяна на предавките, отопляемо предно стъкло и камера за заден ход. HSE Dynamic включва 21-инчови джанти и двустепенна раздатъчна кутия, докато Autobiography Dynamic предлага асистент за дълги светлини, конфигурируемо амбиентно осветление, премиум аудиосистема, адаптивен круиз контрол и допълнителни системи за подпомагане на водача.
Алтернативи на Range Rover Sport
На пазара има няколко сериозни конкурента, сред които по-големият Range Rover и стилният Range Rover Velar, които обаче се предлагат само с пет места. Ако седемте места са ключови, Land Rover Discovery може да е подходящ вариант. Volvo XC90 също е стилен и комфортен, но шведският модел се предлага само с четирицилиндрови двигатели.
Три германски алтернативи, които сериозно конкурират Land Rover, са Audi Q7, BMW X5 и Mercedes GLE. Всички те са скъпи за покупка и поддръжка, но разполагат с луксозни интериори, изпълнени с технологии.
Всичко за Range Rover Sport
Range Rover Sport е представен за първи път през 2005 г. като по-модерна и достъпна алтернатива на пълноразмерния Range Rover. Това позволява на по-големия модел да се позиционира в още по-висок пазарен сегмент, докато Sport се конкурира с автомобили като Porsche Cayenne и BMW X5.
Настоящият модел, лансиран през 2013 г., е второто поколение на Range Rover Sport. Докато оригиналният модел е базиран на същата платформа като Land Rover Discovery и в резултат на това е изключително тежък, тази версия е изцяло алуминиева и значително по-лека. Това носи предимства както на пътя, така и извън него, превръщайки Sport във впечатляващо способен автомобил, независимо от терена и размерите му.
Land Rover предлага Range Rover Sport само с каросерия с пет врати, като при това поколение за първи път се въвежда опция за трети ред седалки. Това го превръща в първия седемместен Range Rover, тъй като дори по-големият му събрат не предлага повече от пет места. Появата на версия с три реда седалки е отчасти в отговор на пазарното търсене.
Гамата включва комбинация от четири, шест и осемцилиндрови двигатели, като в цялата серия присъстват технологии за мек и плъгин хибрид, които спомагат за подобряване на икономичността и намаляване на емисиите. 3.0-литровите шестцилиндрови дизелови версии D250, D300 и D350 включват ремъчно задвижван стартер-генератор и 48-волтова батерия за по-добра обща ефективност, както и 3.0-литровият бензинов вариант P400.
Плъгин хибридът P400e комбинира 2.0-литров четирицилиндров бензинов двигател с електрически мотор с мощност 85 kW, осигурявайки обща мощност от 398 к.с. За тези, които търсят върхова динамика, версията P575 SVR с компресорен V8 двигател предлага 567 к.с.
Предлагат се шест нива на оборудване: HSE, HSE Silver, HSE Dynamic, HSE Dynamic Black, както и HST и Autobiography Dynamic. SVR е на практика самостоятелна версия, която обаче включва и надграждащ пакет Carbon Edition. Основните конкуренти на Range Rover Sport са модели като X5, Cayenne, GLE и Q7, както и по-нестандартни предложения като Maserati Levante.
Двигатели, динамика и усещане зад волана
Второто поколение Range Rover Sport наистина постави нов стандарт по отношение на пътното поведение и динамиката. Изцяло новата алуминиева архитектура е много здрава и устойчива на усукване, а усъвършенстваното окачване и системата за задвижване на четирите колела осигуряват усещане зад волана, което едва ли ще разочарова някого.
Вродените способности на Range Rover Sport са очевидни от самото начало. Въпреки че воланът е малко лек, той е изключително точен и директен, което улеснява управлението на този голям автомобил както в града, така и по тесни пътища с много завои. Балансът е перфектен, автомобилът никога не се усеща нестабилен или несигурен и като цяло демонстрира контрол и уравновесеност, които биха изумили всеки, който го подценява като голям и тежък SUV.
Всички версии на Range Rover Sport стандартно се предлагат с въздушно окачване с регулируема височина и системата Adaptive Dynamics на Land Rover. Тази система адаптира окачването и електронните контроли според пътните условия и включва режим Dynamic, който ефективно свежда до минимум накланянето на каросерията и увеличава сцеплението. В този режим возията става по-твърда, но в стандартен режим е безупречно комфортна, с отличен контрол на каросерията, голям капацитет за поглъщане на неравности и изключителна стабилност.
Благодарение на несравнимото наследство на Land Rover в офроуда, възможностите на Sport надминават тези на конкурентите му, когато се напусне асфалтовият път. Той разполага с електронен централен диференциал и интелигентната система Terrain Response на Land Rover, която оптимизира автомобила за кал, чакъл, сняг, камъни и пясък, като регулира височината на окачването, настройките на скоростната кутия, реакцията на педала на газта и профилите на контрола на сцеплението.
Дори прекосяването на реки не би трябвало да крие неприятни изненади благодарение на впечатляващата дълбочина на газене от 850 мм. Автомобилът разполага дори със сензор, който показва в реално време колко дълбока е водата, през която преминава.
Моделите от ниво HSE Dynamic нагоре са оборудвани с усъвършенстваната система Terrain Response 2, която включва автоматично разпознаване на терена и активира правилния режим, когато усети промяна в настилката. При тези версии се предлага и системата All-Terrain Progress Control. Това е вид „офроуд круиз контрол“, който позволява на водача да избере желана скорост, оставяйки на автомобила да свърши цялата трудна работа. Системата може дори да потегли автомобила от място, което е идеално при ниско сцепление или неравен и стръмен терен.
Версията SVR е съвсем различна. С ясен фокус върху динамиката, тя разполага с огромни джанти, големи спирачки, по-твърдо окачване и множество подобрения, които я превръщат в краля на SUV-моделите на Нюрбургринг. Фактът, че максималната скорост е увеличена до 261 км/ч, сам по себе си показва сериозните разработки, вложени в този 2.5-тонен автомобил.
Двигатели, ускорение от 0 до 100 км/ч и максимална скорост
Версията P400 използва редови шестцилиндров бензинов двигател, който развива 395 к.с. с помощта на 48-волтова „мека“ хибридна система. Този агрегат придава на Sport плавна и мощна динамика, особено в ниските и средните обороти, като ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 5.9 секунди, а максималната скорост е 225 км/ч. Същата хибридна технология се използва и при дизеловите варианти D250, D300 и D350, които постигат ускорение съответно за 8.5, 7.3 и 6.9 секунди.
Като част от обновленията за модел 2018 г., Land Rover представи и плъгин хибридна версия – първият PHEV модел на Jaguar Land Rover. С означението P400e, този Range Rover Sport комбинира 2.0-литров бензинов турбо двигател с 296 к.с. и електромотор с мощност 85 kW, като общата системна мощност достига 398 к.с. и 640 Нм въртящ момент.
Според официалните данни, автомобилът може да измине до 40 км само на електричество, макар това да зависи силно от стила на шофиране, а максималната скорост в електрически режим е 137 км/ч. По отношение на динамиката, хибридът е достоен съперник на 5.0-литровия V8, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 6.3 секунди и достига максимална скорост от 220 км/ч.
В градски условия моделът се представя най-добре, като електромоторът осигурява бързо и тихо ускорение. Когато обаче се наложи да се разчита само на четирицилиндровия двигател, се разкриват някои недостатъци. Допълнителното тегло на плъгин системата означава, че двигателят трябва да работи по-усилено, когато не получава подкрепа от електромотора, а самият агрегат не е от най-рафинираните. Така при рязко натискане на газта и изискване на максимална мощност от двата източника, шумът от двигателя леко се разминава с усещането за спортен лукс, което автомобилът създава.
Върховата динамика идва от V8 двигателя с механичен компресор и мощност 567 к.с. във версията SVR, която спринтира до 100 км/ч само за 4.5 секунди, съпроводена от характерен и плътен звук.
Всички модели Range Rover Sport са оборудвани с отлична осемстепенна автоматична трансмисия ZF. Тя сменя предавките плавно, работи интуитивно и дискретно. За разлика от въртящия се селектор в стандартния Range Rover, тук се използва класически скоростен лост, заимстван директно от Jaguar F-Type, което добавя спортна нотка към интериора.
Разход на гориво, CO2 емисии и експлоатационни разходи
Плъгин хибридът P400e е най-икономичният избор. Той отделя между 72 и 87 г/км CO2 в зависимост от оборудването и предлага заявен комбиниран разход до 2.7 л/100 км. За да се доближат тези стойности в реални условия, е необходимо батерията да се зарежда редовно и автомобилът да се използва предимно в градска среда.
Бензиновият P400 има среден разход до 8.6 л/100 км и отделя между 234 и 258 г/км CO2. Дизеловият D250 постига до 6.9 л/100 км с емисии до 239 г/км, докато D300 има разход до 6.9 л/100 км и 242 г/км. По-мощният D350 е малко по-малко ефективен с максимален разход от 7.5 л/100 км и 254 г/км CO2.
Очаквано, бензиновият V8 двигател е най-неефективен, като върховата версия SVR има среден разход от 12.2 л/100 км. Емисиите на CO2 достигат 331 г/км.
Разбира се, поддръжката на Range Rover Sport с V8 двигател е скъпа, но шестцилиндровите модели не изостават много. Гуми, спирачки, общо обслужване – този голям SUV изисква сериозен бюджет за поддръжка, който е на съвсем различно ниво в сравнение с луксозни седани на подобна цена.
Интериор, дизайн и технологии
Интериорът на Range Rover Sport не оставя никакво съмнение, че това е истински луксозен автомобил.
Дизайн и усещане в купето
Дори в стандартното ниво на оборудване HSE интериорът е изпълнен с обширни тапицерии от луксозна кожа Oxford, превключватели, наподобяващи бижута, и централен широкоекранен монитор.
Разположението на елементите е по-спортно ориентирано в сравнение с по-официалния и изправен Range Rover. За тази версия интериорът е специално разработен за Sport, за разлика от предишния модел, който споделяше купето си с Land Rover Discovery. Усещането е като в по-луксозен и зрял Range Rover Evoque и е изключително приятно. Дори воланът е удоволствие за докосване и гледане.
Единствената забележка е, че въпреки целия този лукс, технологията не е толкова съвременна, колкото би могла да бъде. Второстепенните превключватели ще бъдат много познати на водачите на други модели на Land Rover, а дори лостчетата зад волана са взети от общия каталог с части на JLR.
Пищният дизайн обаче компенсира това. Range Rover Sport може да бъде напълно персонализиран с още по-луксозни варианти на кожена тапицерия и богат избор от декоративни елементи. Предлага се и head-up дисплей, който показва информация като скорост, позиция на предавката, данни от круиз контрола, разпознаване на пътни знаци и навигационни указания.
Нива на оборудване
Стандартното ниво HSE вероятно съдържа всичко необходимо: навигационна система, ксенонови фарове, кожена тапицерия Oxford, отопляеми предни седалки, предни и задни сензори за паркиране, електрически заден капак и окачване Adaptive Dynamics. 20-инчовите алуминиеви джанти също са стандартни.
Нашият избор обаче е HSE Dynamic. То добавя 21-инчови джанти, интериорни елементи от карбонови влакна и гланцирани черни акценти по екстериора за още по-спортен и отличителен вид. Системите Terrain Response 2 и All-Terrain Progress Control също са включени в стандартното оборудване.
Най-луксозният модел е Autobiography Dynamic, който разполага с панорамен стъклен покрив, гланцирани черни екстериорни декорации, регулируеми в 22 посоки климатизирани предни седалки с кожа Semi-Aniline и охладител в предната централна конзола. Версията SVR, от своя страна, оправдава позицията си на върха на гамата с множество технологични, луксозни и динамични подобрения.
Инфоразвлекателна система
Системата Touch Pro Duo е обща за цялата гама на Land Rover, въпреки че ако се включи и дигиталното приборно табло, може да се каже, че Range Rover Sport разполага с три екрана. Дисплеите са разделени логично, като контролите за климатика и настройките на Terrain Response са на долния екран, а навигацията, аудиото и телефонните функции – на горния.
Двата въртящи се контролера, които са част от долния екран, са полезни, защото могат да се използват за бърза настройка на температурата на двузоновия климатик, а при натискане извеждат настройките за отопляемите седалки. За съжаление, самите екрани понякога реагират бавно.
Практичност, комфорт и багажно пространство
Макар Range Rover Sport да не е толкова голям, колкото флагмана Range Rover, интериорът му все пак е изключително гъвкав и подходящ за семейства. Той е чудесен ежедневен автомобил, който побира до седем души безпроблемно – всъщност тази практичност е била приоритет за Land Rover от самото начало.
Това, което се откроява още повече обаче, е чистият комфорт и лукс на Range Rover Sport. Той има красиво завършено купе, облечено в кожа дори в стандартното ниво HSE, с добро качество на материалите и сглобката.
Дори когато автомобилът е конфигуриран със седем седалки, багажникът е практичен, а сгъваемите задни седалки позволяват лесното му разширяване. Sport не разполага с известния разделен заден капак на големия Range Rover, но компенсира това с функция за автоматично отваряне чрез жест.
Размери
Range Rover Sport е голяма машина, дори и да не е колкото пълноразмерния Range Rover. Дължината му е 4850 мм, широчината е внушителните 2073 мм, а височината – 1780 мм. Не са много автомобилите на пътя, които са широки над два метра и високи близо 1,8 метра.
За сравнение, BMW X5 е дълъг 4886 мм, широк 1938 мм и висок 1762 мм (с багажник от 650 литра), а Porsche Cayenne има почти идентични размери: 4885 мм дължина, 1939 мм широчина и 1705 мм височина (с багажник от 618 литра).
Въпреки размерите си, собствениците намират Sport за лесен за управление, вероятно защото Land Rover е проектирал прецизно кормилно управление, осигурил е панорамна видимост и е монтирал стандартно предни и задни сензори за паркиране.
Пространство за пътниците
Големият Range Rover Sport е просторен за пътниците. Те се качват високо в него (въздушното окачване може да се свали с 50 мм, за да улесни достъпа) и веднъж настанени, се наслаждават на страхотна, командваща гледка, която вдъхва увереност. Позицията на водача е направена по-спортна, но усещането, че седиш „вътре“ в колата, не пречи да се чувстваш като господар на пътя, гледайки отвисоко другите автомобили благодарение на отличната видимост напред и през големите странични прозорци. Мястото за водача е просторно и напълно регулируемо.
Пътниците на задните седалки също са добре обгрижени. Високо монтираните седалки са твърди, поддържащи и просторни – чудесни за дълги пътувания. Пространството за краката и главата е достатъчно, дори при моделите Autobiography Dynamic, които идват стандартно с панорамен покрив.
Достъпът до третия ред седалки е малко по-труден и веднъж там, става ясно защо Land Rover го нарича 5+2, а не истински седемместен автомобил като Mercedes-Benz GLS. Пространството не е толкова лошо, дори за по-висок тийнейджър, но не е място, където някой би искал да седи при дълги пътувания. Тези седалки трябва да се разглеждат като резервни, идеални за кратки разстояния.
Багажник
Традиционалистите може да съжаляват за липсата на разделения заден капак от по-големия Range Rover, но иначе багажникът на Range Rover Sport има малко недостатъци. Той предлага огромен обем от 784 литра в конфигурация с пет седалки, който нараства до 1761 литра при сгънати седалки от средния ред. В седемместен режим обаче обемът е значително по-малък.
Трябва да се отбележи също, че седемместната версия не разполага с пълноразмерна резервна гума, тъй като просто няма място за нея под задните седалки. Това е нещо, което трябва да се има предвид, ако има намерение автомобилът да се използва извън пътя, където гумите са изложени на по-голям риск от спукване.
Капацитет на теглене
Повечето стандартни модели на Range Rover Sport имат достатъчен капацитет за теглене от 3500 кг, но хибридната версия е ограничена до 2500 кг, докато 2,0-литровият P300 и спортният SVR са ограничени до 3000 кг. Това си струва да се има предвид при теглене на тежка каравана, ремарке за коне или лодка.
Последвайте ни в Google News