Vauxhall Mokka GSE: електрическият кросоувър със спортен заряд

Vauxhall Mokka GSE постига нещо изумително – превръща всекидневния Mokka Electric в отличен спортен електрически автомобил. Това не е първият път, в който Stellantis (компанията майка на Vauxhall) успява да направи подобен трик. Платформата CMP, на която е базиран Mokka, се споделя с Abarth 600e и Alfa Romeo Junior Veloce – два електрически „хотхеча“ (мощни спортни хечбеци), които получават високи оценки.

Подходът при Mokka GSE изглежда идентичен. Той също получава диференциал с ограничено приплъзване, подобрения по шасито и повече мощност. Разликата е, че Mokka GSE е по-достъпен от своите събратя и предлага най-висока мощност от трите модела. За да разберем дали Vauxhall си е върнал спортния дух, тествахме автомобила по криволичещите пътища на испанските хълмове и за няколко обиколки на пистата „Харама“.

Външните промени са скромни, особено в сравнение с ярката показност на Abarth 600e. Mokka GSE разполага с 20-инчови джанти, жълти спирачни апарати и миниатюрни емблеми GSE на предната броня и отстрани.

Технически характеристики

Инженерите на Vauxhall са успели да извлекат допълнителна мощност, достигайки 289 к.с. – със седем повече от Abarth 600e и Junior Veloce. Въртящият момент остава непроменен – 344 Нм. Тези стойности може да изглеждат скромни на фона на конкуренти с два електромотора като Smart #1 Brabus и MG4 XPower, но повечето от тях могат да бъдат описани като комично бързи, но несигурни в завоите.

Mokka GSE в никакъв случай не е бавен. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 5,9 секунди, а максималната скорост е 200 км/ч. Пробегът с едно зареждане на батерията с капацитет 54 кВтч е 323 км, но при по-динамично шофиране бързо спада до малко над 160 км.

Зареждането от 0 до 80% отнема 30 минути на 100-киловатова DC бърза зарядна станция, докато пълно зареждане (0-100%) на 11-киловатова AC станция ще отнеме 5 часа и 45 минути.

Усещане зад волана

Това е истински „хотхеч“, който е изключително забавен при по-високо натоварване. Управлението е значително подобрено в сравнение с прекалено лекия волан на стандартния Mokka Electric. При GSE воланът има приятна тежест, а обратната връзка вдъхва голяма увереност в завоите. Диференциалът с ограничено приплъзване помага, като придърпва предната част на автомобила към вътрешната страна на завоя и я поддържа стабилна.

Макар и да му липсва финесът на Abarth 600e, ако го управлявате по-агресивно, той преминава през завоите с добра прецизност. Благодарение на по-твърдото шаси, автомобилът дори позволява леко завъртане на задната част при рязко отнемане на газта в средата на завоя. Спирачките имат лека първоначална мекота, преди да станат приятно твърди при по-силно натискане на педала.

Возията страда от същото безпокойство при ниски скорости като стандартния Mokka Electric, като проблемът е дори по-осезаем заради по-големите джанти. Автомобилът преминава твърдо през неравностите и всяко малко сътресение се усеща в купето. За щастие, с увеличаване на скоростта возията се подобрява, макар че това може да се дължи и на гладките испански пътища.

Какво е усещането в интериора?

Интериорът е много подобен на този в стандартния Vauxhall Mokka Electric. Това означава, че е тъмен, леко тесен, но като цяло функционален. Има приятен набор от физически бутони, достатъчно възможности за регулиране и инфоразвлекателна система, която е лесна за използване, но не се отличава с нищо особено.

Голямата промяна са предните спортни седалки, тапицирани с Alcantara, които са едновременно плътни и удобни. Инфоразвлекателната система има нов екран с G-метър, хронометър за обиколки и индикатор за температурата на батерията, като всички акценти са в жълтия цвят на GSE.

Пространството на задните седалки все още не е идеално, но изглежда подобрено. Спортните предни седалки имат изрязана задна част, което осигурява повече място за коленете на пътниците отзад. Това прави GSE най-практичният семеен избор в гамата на Mokka.

Багажникът е непроменен спрямо стандартния Mokka Electric, което означава посредствен обем от 310 литра. За сравнение, Alfa Romeo Junior Veloce предлага със 100 литра повече пространство.

Преди да купите

Предлага се само едно ниво на оборудване, чиято цена във Великобритания е 35 495 паунда след прилагане на държавна субсидия от 1500 паунда. Това означава, че този „хотхеч“ е субсидиран от държавата там. Цената го прави по-достъпен от базовия Abarth 600e и значително по-евтин от Junior Veloce, който струва 42 000 паунда.

Единствено Alpine A290 го изпреварва по цена, но това е по-малък автомобил с по-малко мощност. Опциите са ограничени. Срещу 250 паунда Vauxhall предлага боядисване на предния капак в черно, в стила на старите рали автомобили. Има и възможност за смяна на гумите с Goodyear F1 срещу 100 паунда, които добавят около 13 км пробег, но за сметка на сцеплението.

Заключение

Vauxhall Mokka GSE се очертава като един от фаворитите в сегмента на електрическите „хотхечове“. Той е също толкова забавен за шофиране, колкото Abarth 600e или Alfa Romeo Junior Veloce, но ги превъзхожда по цена и предлага малко повече мощност.

Разбира се, той наследява и проблемите на своите събратя, а именно по-къс пробег и твърда возия при ниска скорост. Бихме искали и малко по-атрактивна визия, която да отговаря на динамиката, но това едва ли ще развали удоволствието. С GSE обаче Vauxhall доказа, че все още може да създава вълнуващи спортни автомобили в ерата на електричеството, а това е отлична новина.

Британското списание CAR представя подробности за новото Ferrari Amalfi – GT автомобил с две врати и V8 двигател, който е проектиран да бъде наследник на модела Roma.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации